Business modely

Organizace výuky, hodnocení, komunikace

Zaměření předmětu


Cíl předmětu

Cílem předmětu je získat poznatky a znalosti z oblasti business modelování s následnou schopností aplikace v praxi v konkrétní podnikatelské činnosti. Předmět klade důraz na inovativnost, kreativitu a novátorské postupy při budování logiky nabízené „hodnoty“ v konektivitě na zákaznickou perspektivu.


Výstupy z učení

Po absolvování předmětu bude schopni:

  • operacionalizovat fungování podnikatelské činnosti s jasnou logickou dekompozicí základních činností, které jsou reprezentovány stavebními prvky každého business modelu;
  • aplikovat designové a kreativní techniky pro tvorbu business modelu;
  • evaluovat business model;
  • provádět inovace v provozních business modelech;
  • sestavit konkrétní business model fungování firmy.

Hodnocení a požadavky na úspěšné zakončení předmětu

Podmínky pro splnění předmětu:

  • Semestrální práce – upload do IS do 20.12.2024.
  •  Prezentace seminární práce během cca dvou posledních seminářů (harmonogram bude zveřejněn dle počtu studentů).
  • Průběžný test - bude v době přednášky v úterý 12. 11. 2024 v 12:15-13:00h. (testové otázky). Opravný termín testu bude v době přednášky v úterý 26.11. 2024  v 12:15-13:00h.
  • Závěrečná zkouška – ve zkouškovém období budou vypsány termíny, forma: testové a doplňující otázky.
  • Celková známka je složena z hodnocení semestrální práce, průběžného testu a výsledku závěrečné zkoušky.


Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 100 bodů):

  • Semestrální práce   40 bodů         
  • Průběžný test           20 bodů
  • Zkouška                     40 bodů


HODNOCENÍ

Známka

Body

A

100-92

B

91-84

C

83-76

D

75-68

E

67-60

F

59-0

  

Literatura a zdoje

Základní:

  • GASSMANN, O., K. FRANKENBERGER a M. CSIK. The Business Model Navigator: 55 Models That Will Revolutionise Your Business. United Kingdom: Pearson, 2014. ISBN 978-1-292-06581-6.
  • CLARK, T., A. OSTERWALDER a Y. PIGNEUR. Osobní business model. BizBooks, 2013.
  • OSTERWALDER, A., Y. PIGNEUR. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0425-2.
  • OSTERWALDER, A., PIGNEUR, Y. a A. B. G. SMITH. Vydělávejte svými nápady. Praha: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0452-8.


Doporučená:

  • CAMPBELL, A., M. GUTIERREZ a LANCELOTT. Operating Model Canvas. Zaltbommel: Van Haren Publishing, 2017.
  • AFUAH, A. Business Model Innovation. Concepts, Analysis, and Cases. New York: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-81740-0.
  • PILJ, P., J. LOKITZ a SOLOMON. Design a Better Business: New Tools, Skills, and Mindset for Strategy and Innovation. New Jersey: John Wiley& Sons, 2016. ISBN 978-1-119-27211-3.



Doplňující zdroje jsou uvedeny v IS (vybrané publikace, materiály k seminářům apod.).

Komunikace s využujícím

Studenti mohou komunikovat prostřednictvím:

  • emailu adamek@opf.slu.cz
  • konzultačních hodin (středa 10:00-12:00h.)
  • diskusního fóra 
  • MS Teams




Harmonogram seminářů

1

ICE break                                                                 1. Jaké je Vaše jméno?                             2. Odkud jste?                                           3. Jaká je Vaše typická snídaně (co jíte, pijete)?

dotazy a odpovědi, diskuze

selfprezentace studentů, diskuze, zápis oblíbených jídel (poslouží k úvaze co se nejvíce jí a lidé kupují)

K čemu slouží business model?

brainstorming

Studenti v rámci 10 minut vygenerují (ve skupinkách) nápady k čemu slouží business model

brainstorming, kreativní cvičení, vztah mezi nabízenou hodnotou-zákazníkem-příjmem = Revenue model

Studenti vygenerují nápady ve skupinkách co a jak se dá prodat a komu (přemýšlení mezi nabízenou hodnotou-segmenty). Zpětná vazba. Ukázka několika business modelů

2

Value Proposition Canvas (Hodnotový Canvas)

Charakterizovat produkt/službu vybrané společnosti

Hodnotová nabídka (Value Map)  
Profil zákazníka (lze také využít mapu empatie zákazníka)

Týmová práce (3-5 studentů), analyzují a charakterizují vybraný produkt/službu firmy. Prezentují svůj hodnotový canvas. K dispozici vytištěný hodnotový canvas.

Vytvořit Hodnotový Canvas pro vymyšlený produkt/službu

Hodnotová nabídka (Value Map)                                             Profil zákazníka (lze také využít mapu empatie zákazníka)

Týmová práce (3-5 studentů), tvoří vlastní  Hodnotový Canvas pro svůj produkt/službu. Prezentují svůj hodnotový canvas. Diskuse, zpětná vazba, vzájemná interakce (mezi týmy, vyučující). K dispozici vytištěný hodnotový canvas.

3

Kanály, Vztahy se zákazníky, Generování příjmů

Charakterizovat kanály, vztahy se zákazníky a logiku generování příjmů na vybrané společnosti

Business model Canvas (vybrané bloky)

Týmová práce (3-5 studentů), analyzují a charakterizují tři bloky business modelu Canvas. Prezentují konkrétní tři bloky. K dispozici vytištěný business model Canvas.

Vytvořit kanály, vztahy se zákazníky a logiku generování příjmů pro vymyšlený produkt/službu

Business model Canvas (vybrané bloky)

Týmová práce (3-5 studentů), analyzují a charakterizují tři bloky business modelu Canvas. Prezentují konkrétní tři bloky. K dispozici vytištěný business model Canvas.

4

Zdroje, aktivity, partnerství, náklady

Vymezit a charakterizovat klíčové zdroje, činnosti, které jsou nutné pro generování nabízené hodnoty. Také logika - proč a s kým spolupracovat a co vše to bude stát (nákladová stránka BM).

Business model Canvas (vybrané bloky)

Týmová práce (3-5 studentů), analyzují a charakterizují čtyči bloky business modelu Canvas. Prezentují konkrétní čtyři bloky. K dispozici vytištěný business model Canvas.

Vytvořit kanály, vztahy se zákazníky a logiku generování příjmů pro vymyšlený produkt/službu

Business model Canvas (vybrané bloky)

Týmová práce (3-5 studentů), analyzují a charakterizují čtyči bloky business modelu Canvas. Prezentují konkrétní čtyři bloky. K dispozici vytištěný business model Canvas.

5

Unbundling business modelu

Business model Canvas - jeho rozdělení to 3 samostatných business modelů

Týmová práce (3-5 studentů), studenti na příkladu konkrétní firmy rozdělí business model do samostaných 3 bloků. Diskuse - které klíčové aspekty nových 3 modelů jsou ztěžejní. K dispozici vytištěný business model Canvas.

Na příkladu konkrétní firmy provést unbundling business modelu do tří oblastí: 1. Vztahy se zákazníky; 2. Produktové inovace; 3. Zaměření na infrastrukturu

6

Příklady jiných typologií business modelů (dlouhý chvost, vícestranná platforma, business model ZDARMA, otevřený business model)

Business model Canvas a jeho typologie

Týmová práce (3-5 studentů), studenti na příkladu konkrétní firmy představí vybraný typ business modelu. Diskuse - které klíčové aspekty daného modelu jsou klíčové pro úspěšnost firmy. K dispozici vytištěný business model Canvas.

Na příkladu konkrétní firmy sestavit vybraný typ business modelu

7

Osobní business model

Osobní business model                   Sestavení kola života

Každý student si sestaví svůj osobní business model. Následně prezentacel, diskuse, zpětná vazba - Jaké klíčového zdroje mohu zlepšit? Která oblast je v osobním modelu velmi silná?

Sestavení vlastního osobního business modelu

8

Zahájení tvorby seminární práce

Aplikují se techniky dle představeného - template

Postupná tvorba komplexního detailního business modelu Canvas s využitím postupné tvorby

Postupná tvorba business modelu

9

Pokračování v realizaci seminární práce

Aplikují se techniky dle představeného - template

Postupná tvorba komplexního detailního business modelu Canvas s využitím postupné tvorby

Postupná tvorba business modelu

10

Pokračování v realizaci sminární práce + příprava prezentace

Pro prezentaci - využití metodiky The StartUp Pitch

Finalizace týmové seminární práce a prezentace

Finalizování seminární práce a příprava prezenace

11

Prezentace jednotlivých týmů

prezentační dovednosti, zaujmutí publika

Prezentace + diskuse + zpětná vazba

 

12

Prezentace jednotlivých týmů

prezentační dovednosti, zaujmutí publika

Prezentace + diskuse + zpětná vazba

 

Harmonogram přednášek

Přednáška

Téma

1

Vymezení business modelu

2

Hodnotová nabídka (blok 1) a segmenty (blok 2)

3

Kanály (blok 3), vztahy se zákazníky (blok 4), zdroje příjmů (blok 5)

4

Bloky BM – klíčové zdroje, klíčové aktivity, partnerství, náklady

5

Unbundling, Long-tail business modely

6

Průběžný test 12.11.2024

7

Typologie business modelů-další druhy

8

Osobní business model

9

Business model v kontextu prostředí

10

Vztah mezi strategií a business modelem

11

Evaluace business modelu a koordinace a řízení více BM

12

Inovace business modelu