COPYWRITING doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Pražáková Design a správa webové stránky PROCES TVORBY WEBU Fáze objevování OBJEVOVÁNÍ EVALUACE VÝZKUM TVORBA Dle Jana Řezáče (Web ostrý jako břitva) COPYWRITING Copywriting: umění a dovednost psaní textů pro marketingové a reklamní účely. Cíl copywritingu: •přesvědčit •informovat •zapojit cílové publikum, aby podniklo určitou akci (nákup produktu, registrace do služby, zvýšení povědomí o značce …) Základní pojmy csvukrs TONALITA Tonalita: způsob, jakým značka komunikuje se svými zákazníky prostřednictvím slov a psaného obsahu. Zahrnuje následující aspekty: •Styl a jazyk (slovník, úroveň formality, druh jazyka – např. profesionální, hovorový, vtipný) •Emocionální tón (jak firma vyjadřuje emoce ve své komunikaci. Např. může být optimistické, vážné, přátelské, autoritativní, inspirativní, hravé, atd.) •Konzistence (tonalita by měla být konzistentní napříč všemi marketingovými materiály a komunikačními kanály) csvukrs TONALITA •Odraz hodnot značky (tonalita by měla být odrazem hodnot a identity značky) •Cílení na Publikum (přizpůsobení cílovému publiku) •Účel a Kontext (může se mírně lišit v závislosti na účelu a kontextu komunikace. Například tonalita použitá v blogovém příspěvku může být méně formální než ta, která se používá ve výroční zprávě) csvukrs SEO Z POHLEDU TEXTU 1. Stanovení cílů •Cíl webu (čeho chceme webovým obsahem dosáhnout?) •Porozumění cílové skupině (co cílová skupina hledá online, jaké jsou její potřeby a problémy) • 2. Průzkum klíčových slov •Využití nástrojů (Colabim, MarketingMiner, Google Trends…) •Jaká klíčová slova využívá konkurence? (Manuálně prozkoumat stránky, specializované nástroje, vyhledávání v SERP, sledování trendů pomocí Google Trends). csvukrs 3. Výběr a kategorizace klíčových slov •Relevance (klíčová slova nejrelevantnější pro váš obsah a cíle) •Hledanost a konkurence (kolik lidí hledá dané klíčové slovo a jak těžké je dosáhnout vysokého umístění?). •Long tail, x short tail klíčová slova (kombinujte obecná klíčová slova s vysokou hledaností a specifičtější long tailové klíčové slova) • Short tail: Tenisky Long tail: Dámské běžecké tenisky pro ploché nohy SEO Z POHLEDU TEXTU csvukrs COLLABIM - TENISKY csvukrs 4. Integrace klíčových slov do obsahu •Přirozená Integrace (vkládejte klíčová slova přirozeně do textu, nadpisů, podnadpisů, meta popisů a URL) •Vyváženost (nepřehánět to s množstvím klíčových slov, mohlo by to negativně ovlivnit čitelnost a SEO). POZOR: Google má rád klíčová slova, ale ještě raději má svoje uživatele. Pokud to přeženete, a text tím pádem bude nepřirozený a špatně čitelný, tak to může ublížit vašemu SEO. SEO Z POHLEDU TEXTU csvukrs 5. Optimalizace a aktualizace •Vytvořením obsahu to nekončí, je potřeba neustále optimalizovat. •Článkům na webu stačí půl roku na to, aby se rozvinul jejich potenciál. Následně je dobré sledovat, jak si daří v čase a začít optimalizovat. •Průběžné hodnocení a úpravy (monitorujte výkon klíčových slov a pravidelně aktualizujte obsah, aby odpovídal nejnovějším trendům a změnám ve vyhledávání). SEO Z POHLEDU TEXTU csvukrs Do Wordpressu lze doinstalovat různé SEO pluginy. Například YoastSeo. •Meta title a meta description jsou důležité HTML elementy, které se používají na webových stránkách pro poskytnutí přesných a stručných informací o obsahu stránky vyhledávačům. •Vyplňují se pro každou podstránku webu. •Meta title – max. 60 znaků •Meta description – max. 160 znaků SEO Z POHLEDU WEBU csvukrs SEO Z POHLEDU WEBU Meta title Meta description csvukrs SEO Z POHLEDU WEBU Pokud se meta title a meta description nevyplní, Google si stáhne text z webu automaticky... csvukrs •Komunikační manuál značky https://zakaznickapece.cz/bonus/2021_07_OA_Komunikacni_manual_znacky.pdf •ChatGPT – skvělý pomocník při hledání klíčových slov a při psaní textů •Text píšete pro lidi. Pište čtivě, zajímavě a vyhněte se složitým souvětím. Do textu vkládejte citlivě klíčová slova a snažte se, ať má co nejvyšší informační hodnotu. •Persony, archetypy. JAK SI POMOCI PŘI PSANÍ csvukrs •Na základě zadání dokáže vygenerovat text. •Vždy výchozí texty musí podléhat revizi. •Kvalitního výsledku dosáhnete tehdy, pokud ChatGPT podrobně popíšete, jaký je cíl textu, jakou využíváte tonalitu, kdo je cílová skupina, v jakém kontextu bude text figurovat, jaká klíčová slova by měl zahrnovat atd. •Kvalitní zadání = kvalitní výsledek. •https://chat.openai.com CHATGPT csvukrs Týmová práce doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Ing. Tereza Pražáková Design a správa webové stránky •Specifikujte tonalitu vaší značky •Proveďte analýzu klíčových slov •Připravte texty pro nový web dle vytvořeného wireframu •Připravte meta popisky pro SEO •