Marketing Jak rostou značky? 3. seminář Ing. Veronika Goldmanová Prodeje Tržby Tržní podíl Zisk (profit) Když růst, tak čeho? Prodeje Počet prodaných produktů (výrobků nebo služeb) Tržby Cena x počet prodaných produktů (prodeje) Tržní podíl Podíl tržeb (někdy prodejů) značky k celkovému množství tržeb (někdy prodejů) na trhu Zisk (profit) Rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady Když růst, tak čeho a jak to měřit? Prodeje rostou, ale tržní podíl klesá. ? Když růst, tak čeho a jak to měřit? Tržby rostou, ale zisk klesá. ? Když růst, tak čeho a jak to měřit? Úprava ceny - Zvýšení ceny odradí zákazníky k nákupu. Vykompenzuje vyšší cena jejich odliv? - Snížení ceny motivuje zákazníky ale ubírá marži. Vykompenzuje nižší cena ztrátu marže? - Snížení ceny může poškodit image značky z dlouhodobého pohledu. - Snížení ceny může vést k cenové válce, ve které ztratí všichni prodejci. Zvýšení prodaného množství - Většinou vyžaduje investice u kterých ale lze hlídat návratnost. - Většinou jsou efekty těchto investic pomalejší než u úpravy ceny. - Je nutné se rozhodnout na koho se zaměřit, komu prodáme ono vysněné zvýšené množství. Dva způsoby růstu tržeb (p x q) Stávající zákazníci - Znají naši značku a mají v ní důvěru. - Možná už ale nakoupili a opakovat nákup budou až později nebo vůbec. - Často i zde musíme investovat do komunikace. Noví zákazníci - Většinou vyžaduje investice. - Komunikace na ně většinou zasáhne i stávající zákazníky. - Nemusí to být nutně noví zákazníci v kategorii, ale klidně přetáhneme zákazníky konkurenci. Dva způsoby růstu prodejů Z teorie do empirie a praxe: Vytvořte NBD model zákaznické báze: 1. Umístěte správné popisky os do grafu 2. Zakreslete NBD křivku a typický tvar zákaznické báze firmy 3. Zakreslete jak bude firma růst při a) soustředění na loajalitu (stávající zákazníci) b) soustředění na akvizici (noví zákazníci) Úkol 1 Z teorie do empirie a praxe: Vytvořte NBD model zákaznické báze dvou firem: 1. Zakreslete NBD křivku dvou firem dle jejich tržního podílu do jednoho grafu pro následné porovnání. a) Tržní leader b) Vyzyvatel 2. Zaznačte v grafu Dvojí ohrožení (větší značka má více zákazníků a větší loajalitu) Úkol 2