Seminář |
Téma |
Použitá
technika |
Činnosti |
1 |
Projektový trojimperativ |
Projekt -
Zítřejší den (forma projektu waterfall) |
Stanovení si
cíle projektu "zítřejší den"(využít SMART kritérium), poté: 1.
krok-sestavení činností, 2. krok-sestavení časového harmonogramu, 3.
krok-nacenění nákladů (rozpočet pro činnosti a spotřebu), 4. Identifikovat
hlavní hrozbu (riziko). |
Sestavit si tým a vybrat si téma projektu (co je vhodné
využít/řešit jako projekt-zpětná vazba s vyučujícím) |
Brainstorming
ve skupinách |
Sestavení
si týmů (max. 3 studenti), 10 minut na sepis nápadů, týmy si vyberou 3
možnosti a pak si určí "+" a "-" nápadu (výhody a nevýhody, zda realizovat
jako projekt), provedou finální rozhodnutí (žádoucí je konzultace s
vyučujícím). |
2 |
Kontrola splnění
- cíle projektu zítřejší den |
Zpětná
vazba |
diskuse,
problémy při realizaci, poučení se s chyb (vychodnocení a zpětná vazba,
realizace činností, dodržení rozpočtu, dosažení cíle projektu) |
Práce na bodu č. 1 Definice projektu (zpracovává se 1.1 až 1.5) |
SMART
- stanovení cíle projektu;
Logický rámec projektu (LFM)
Varianty řešení problému |
Vyhotovení
cíle projektu, stanovení: výsledek, přínosy projektu, vymezení řešení
problému (bude se řešit projektem).
Stanovení variant řešení problému (které řeší projektem: 1.stávající stav,
2. Dělat něco (drobná změna), 3. Zásadní změna (projektové řešení)
Studenti sestavují LFM - logiku horizontální a vertikální v matici
(dosažení cíle, rozdělení projektu do částí, identifikace výstupů). Logika
jestliže je splněno, mohu se posunout o úroveň výše. Důraz na smysluplnost
indikátorů a celkové logiky LFM. |
3 |
Kontrola, zda
jsou části 1.1 až 1.5 hotové |
Zpětná
vazba - zda LFM dává smysl
(horizontální a vertikální logika) |
Diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
Organizační struktura, RACI matice (zpracovává se 1.6)
|
Organizační
struktura projektu (schéma); RACI matice |
Tvorba
organizační struktury projektu, vypracování RACI matice.
|
4 |
Kontrola splnění
- organizační struktury a RACI matice |
Zpětná
vazba |
Diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
Popis produktu projektu (zpracovávají se části 2.1 - 2.7) |
Mapa
empatie uživatele produktu, lze také použít Hodnotový Canvas (Value Added
Canvas)
Logika - co je účelem produktu projektu, jeho složení, akceptační kriéria,
tolerance a odpovědnost za akceptaci |
Kreativní
techniky - jak bude finální produkt projektu vypadat, jeho složení. Může to
být foto modelu, nákresu, prototypu apod. Cílem je, aby byla jasná
představa o tom, jak má vypadat
výsledný produkt projektu a z čeho se bude skládat.
Týmy sestaví mapu empatie uživatele produktu projektu. |
5 |
Kontrola,
zda jsou body č. 2.1 až 2.7) hotové |
Zpětná
vazba - logika účelu produktu projektu a očekávání včetně tolerance kvality |
Diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
Harmonogram projektu (bod č. 3.1.1 Základní
editace projektu) |
WBS,
Gantt Chart |
Práce
v MS Project (zahájení
projektu-zýkladní editace projektu, tvorba kalendáře projektu, rozdělení
projektu do hlavních a dílčích úkolů (WBS), stanovení doby trvání
jednolitvých úkolů, stanovení milníků |
6 |
Kontrola
logiky struktury projektu (fáze, sourhnné a dílčí úkoly, doby trvání úkolů) |
WBS,
Gantt Chart |
Diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům. |
Harmonogram projektu (bod č. 3.1.2 Tvorba vazeb
mezi úkoly) |
Work
Breakdown Structure (WBS), Gantt Chart |
Práce
v MS Project, práce s Ganttovým diagramem, chronologie (návaznosti)
úkolů-tvorba vazeb mezi úkoly,
kritická cesta-znázornění a pochopení jejího významu |
7 |
Kontrola
vazeb mezi úkoly, celkově logika struktury úkolů a propojení závislostí mezi
úkoly |
zpětná
vazba - důraz na logiku a chronologii činností, vazby mezi úkoly, časová osa |
Diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům. |
Náklady projektu (bod č. 3.2.1 ) |
Tvorba
a přiřazování zdrojů v MS Project (Práce, Materiál, Náklady) |
Práce
v MS Project, definování zdrojů pro jednotlivé úkoly, typy zdrojů: Práce,
Materiál, Náklady. Tvorba zdrojů, jejich přiřazování k úkolům. Brainstorming v rámci týmů, diskuze,
rozhodování, získávání dat, odhady výše nákladů. |
8 |
Kontrola
vytvořených a přiřazených zdrojů (logika, reálnost, účelnost nákladů) |
Zpětná
vazby - k vytvořeným a přiřazeným zdrojům |
Diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům. Důraz na reálnost
nákladů. |
Náklady projektu (bod č. 3.2.1) |
Tvorba
a přiřazování zdrojů v MS Project (Práce, Materiál, Náklady)
Vyrovnání zdrojů - řešení přetížení (typ Pracovní)
Tvorba sestavy rozpočtu projektu |
Práce
v MS Project, definování zdrojů pro jednotlivé úkoly, typy zdrojů: Práce,
Materiál, Náklady. Tvorba zdrojů, jejich přiřazování k úkolům. Brainstorming v rámci týmů, diskuze,
rozhodování, získávání dat, odhady výše nákladů.
Řešení přetížení zdrojů - typ Pracovní. Tvorba sestavy rozpočtu projektu |
9 |
Kontrola
projektového rozpočtu (generované Sestavy), struktury nákladů |
Práce
se Sestavou (rozpočtem projektu a jeho možnostmi zobrazení) |
Zpětná
vazba, způsoby a varianty generování sestavy, kontrola rozpočtu projektu. |
Rozpočet na tolerance (rezervy) (bod
3.2.2)
Změnový rozpočet (bod 3.2.3)
Rozpočet na rizika (bod 3.2.4)
Návratnost investic (bod 3.3) |
Práce
na tvorbě rozpočtů: rozpočet na tolerance (rezervy), změnový rozpočet a
rozpočet na rizika-ten je doplněn až po
analýze rizik
Metody návratnosti investic - použije se u investičíního projektu |
Sestavení
rozpočtu na tolerance (rezervy), Sestavení rozpočtu na změny, Rozpočet na
rizika (se zde doplní až po analýze rizik). Rozpočty se sestavují např. v
excelovské tabulce a jsou doplněny pro stanovení celkového (komplexního)
rozpočtu projektu.
U investičních projektů - tým
použije vhodnou metodu pro výpočet
návratnosti investice (hlavní smysl projektu - musí mít určitý přínos plus
návratnost vložených prostředků). Nemusí se aplikovat všechny metody, stačí
výběr jedné vhodné metody a odůvodnění výsledku. |
10 |
Kontrola
rozpočtů projektu |
Zpětná
vazba |
Diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům. |
Identifikace hrozeb a rizik projektu
(bod č. 4 šablony) |
RIPRAN,
prioritizace hrozeb (matice rizik) |
Týmy
si sestaví matici rizik, a prochází jednotlivé kroky pro identifikaci hrozeb
a následných rizik (RIPRAN), vymezení dopadu rizika (v Kč), stanovení opatření proti hrozbám,
stanovení způsobu zmírnění rizika včetně nákladů a odpovědnosti. Přenesení
rozpočtu na rizika do celkového rozpočtu. |
11 |
Kontrola
vyhotovení RIPRAN |
Zpětná
vazby - reálnost a přiměřenost hrozeb ve vztahu dosažení cíle projektu. |
Diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům. |
Závěr - vyhodnocení a souhrn hlavních poznatků
projektu (bod č. 5 )
Příprava prezentace projektu |
Sumarizace
informací (deduktivní logika)
Vhodný prezentační nástroj |
Interpretace
dat a infomací: projekt je žádoucí - náklady vs. přínosy vs. rizika; životaschpnost projektu, zda projekt dodá výstupy, výsledky a zda je projekt dosažitelný - výsledky projektu
zajistí přínosy. |
12 |
Prezentace projektu
(max. 7-8 minut + dotazy 5 min.) |
Prezentace
(przentační techniky) |
Diskuze,
dotazy, zpětná vazby k prezentaci a k projektu. |
13 |
Prezentace
projektu
(max. 7-8 minut + dotazy 5 min.) |
Prezentace
(przentační techniky) |
Diskuze,
dotazy, zpětná vazby k prezentaci a k projektu. |