Harmonogram projektu Šablona seminární práce bod 2.5 - Práce v MS Project - Ganttův diagram - zadávání zdrojů - přiřazování zdrojů k jednotlivým úkolům - kritická cesta Projektový management Ing. Lucie Reczková reczkova@opf.slu.cz B304 Obsah dnešního semináře 1. Část (20 min.) •Kontrola a zpětná vazba na založení projektu v MS Project – kalendář, úkoly, vazby • 2. Část – představení problematiky s příklady, samostatná práce na projektu (75 min.) •Zadávání zdrojů do MS Project •Přiřazování zdrojů k jednotlivým úkolům •Kritická cesta Část 1. • • •Kontrola a zpětná vazba na založení projektu v MS Project – kalendář, úkoly, vazby • • • Část 1. •Doplnění informací k předešlému semináři: •Manuální zadávání úkolů – používáme v tu chvíli, kdy si ještě nejsme jisti datumem a dobou trvání konkrétního úkolu. Nepoužíváme ve velké míře, projekt by pak neplánoval efektivně. •Pokud máme více úkolů, které na sebe navazují typem vazby dokončit-začít, potom si tyto úkoly můžeme všechny označit do bloku (celé řádky) a pak zvolit v záložce Úkol ikonku řetěz. Úkoly se nám automaticky propojí a předchůdci se objeví v sloupci u každého úkolu. •Na dalších slidech si ukážeme, jak můžeme zadat omezení a deadliny do úkolů • • • Deadline a Omezení v MS Project Příklad: V projektu máme úkol, kde si chceme koupit letenky, ale potřebujeme je koupit, až když na ně bude sleva. •Záložka Zobrazení -> klik Podrobnosti a z nabídky vyberte -> Další zobrazení -> vyberte Formulář podrobnosti úkolů •Vyberte úkol a ve spodním okně můžete vidět, že Omezení úkolu je nastaveno jako default na Co nejdříve Příklad: V projektu máme úkol, kde si chceme koupit letenky, ale potřebujeme je koupit, až když na ně bude sleva. •Po rozkliknutí šipky se vám v menu zobrazí různá omezení, ze kterých si vyberete Zahájit po dni •Vyberte datum • Deadline a Omezení v MS Project Příklad: Náš úkol musí začít v určitém dni. •Z menu vyberte Musí být zahájen •Zvolte datum Poznámka: Souhrnné úkoly budou nabízet méně typů omezení v tomto menu a to z důvodu, že jsou omezeny svými podúkoly. Deadline a Omezení v MS Project Jiný způsob jak zobrazit a zvolit omezení: Označte si úkol -> záložka Úkol -> Vlastnosti -> Informace -> objeví se malé okénko a zvolte Advanced • Deadline a Omezení v MS Project 2. Část – MS Project – Jaké máme zdroje • • 2. Část – MS Project – Vložení zdrojů •Vložení pracovníků, materiálů, a nákladů do seznamu zdrojů 1. Krok •Zobrazení Seznam zdrojů zde vpisujeme jednotlivé zdroje • 2. Část – MS Project – Vložení zdrojů 2. Krok Vložení pracovníků •Do sloupce Název zdroje vpisujte jména pracovníků projektu •Typ práce; vyplňte iniciály, standardní a přesčasovou sazbu, nabíhání nákladů průběžně, Základní kalendář je Vámi vytvořený kalendář •Maximální počet U konkrétních osob můžeme určit 0-100%, u obecných (údržbář atd.) můžeme stanovit více jak 100% protože se jedná o počet lidí na pozici • 2. Část – MS Project – Vložení zdrojů 3. Krok Vložení materiálu •Do sloupce Název zdroje vpisujte materiál, který budete používat •Typ – materiál; Popisek materiálu – m2, ks, l, m, atd., standardní sazba – sazba na jednotku, nabíhání nákladů průběžně, 2. Část – MS Project – Vložení zdrojů 4. Krok Vložení nákladů •Do sloupce Název zdroje vpisujte náklady, které budete mít •Typ – náklady; nabíhání nákladů průběžně, cena nákladů se stanovuje přímo u úkolu, ke kterému se přiřazují 2. Část – MS Project – Přiřazení zdrojů k jednotlivým úkolům 5. Krok •Kliknout na Ganttův diagram a pak rozkliknout jednotlivé úkoly a přiřazovat práci, materiál a náklady. Ukážeme si jak v dalším slide 2. Část – MS Project – Přiřazení zdrojů k jednotlivým úkolům 6. Krok – přiřazení pracovníků •Po rozkliknutí prvního úkolu v tabulce klineme do políčka název zdroje a vybereme zde pracovníka, jednotky jsou max.100% protože je to konkrétní osoba, náklady se samy dopočítají po zavření okna. 2. Část – MS Project – Přiřazení zdrojů k jednotlivým úkolům 7. Krok – přiřazení pracovníků •Po rozkliknutí úkolu zazdění dveří v tabulce klineme do políčka název zdroje a vybereme zde zedníci, jednotky mohou být více jak100% protože je to obecná osoba, náklady se samy dopočítají po zavření okna. Zde máme 2 zedníky pracující na 100%. 2. Část – MS Project – Přiřazení zdrojů k jednotlivým úkolům 8. Krok – přiřazení materiálu •po rozkliknutí úkolu zazdění dveří v tabulce klineme do políčka název zdroje a vybereme zde cihly, jednotky jsou počet cihel potřebných na zazdění, náklady se samy dopočítají po zavření okna. 2. Část – MS Project – Přiřazení zdrojů k jednotlivým úkolům 9. Krok – přiřazení nákladů •Tento příklad je ukázán na souhrném úkolu Rekonstrukce zasedací místnosti, protože tyto náklady se týkají celého projektu. V políčku Název zdroje vybereme název nákladů a pak doplníme Náklady o finanční prostředky. 2. Část – MS Project – Celkové náklady 10. Krok – zobrazení celkových nákladů •Záložka Zobrazení tabulky zaškrtnout Náklady 2. Část – MS Project – Kritická cesta 11. Krok – zobrazení kritické cesty •Je to zobrazení úkolů, které jsou kritické pro náš projekt a nemůže u nich být žádné zpoždění •Formát Styly textu Změnit položku Kritické úkoly Barva (vyberte jakou chcete) •Pokud chcete vědět, jestli některé úkoly mohou být zpožděny, aniž by to ohrozilo dokončení celého projektu pak vložte sloupec Časová rezerva zahájení •Zobrazení kritické cesty v Ganttově diagramu Formát zašrtnout Kritické úkoly •Vytvoření úkolů • • • •Úkoly a zdroje • • •Zdroje Videa v češtině, delší, ale přínosné Děkuji za pozornost! Přístě se budeme pokračovat: 3.2. Náklady projektu Otázky?