Sociální podnikání - přednášky a semináře

Týden 1: Organizační pokyny

Harmonogram přednášek a seminářů z předmětu Sociální podnikání v ZS 2024/2025

Téma přednášky a semináře (Krejčí, Palová, Francová, Skorokhod, Dudáková, Válek)

Preferovaný Lektor

25.9.

Výuka se nekoná (přeložený začátek semestru).

Výuka se nekoná (přeložený začátek semestru).

 

2.10.

Podmínky absolvování. Instrukce k seminární práci (projektu).

Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky Definice základních principů sociálního podnikání a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice.

Rozdělení do skupin, diskuse nad tématy. Práce na projektu (diskuse nad plánovanými tématy). Zhodnocení myšlenky pro projekty, tvorba cíle. 

Petra Krejčí

9.10. (online)

Trojí prospěch v sociálním podnikání – princip ekonomický, environmentální a sociální (ekologické sociální podnikání)


Odborník z praxe (Francová-online )

16.10.

Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Business modely v sociálním podnikání. Předpoklady pro sociální podnikání.

Odborník z praxe (Palová)

23.10.

Sociální podnik v ČR - podmínky sociálního podnikání v ČR (práce na doma)

Přednáška ani seminář se prezenčně nekonají!!!

Odborník z praxe (Palová)

30.10.

Komunikace a marketing v sociálním podnikání

Odborník z praxe (Skorokhod)

6.11. (online)

Lidské zdroje v sociálním podnikání

Odborník z praxe (Dudáková-online)

13.11.

Jak na finance a fundraising v sociálním podniku - Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis

Odborník z praxe (Palová)

20.11.

Exkurze do sociálních podniků

Doprovod Petra Krejčí/Zuzka Palová/Petr Kantor

27.11.

Vymezení pojmu sociální inovace. Typy sociálních inovací, jejich životní cyklus.

Petra Krejčí

4.12.

Sociální podnikání jako možný typ sociální inovace

Odborník z praxe (Válek)

11.12.

Hodnocení výkonnosti sociálního podniku

Odborník z praxe (Válek)

18.12.

Prezentace vypracovaných projektů (povinné)

Petra Krejčí

Vyučující si vyhrazuje právo měnit obsah přednášek a seminářů, pokud to situace vyžaduje!


POVINNOSTI STUDENTA:


Podmínky absolvování:

  • Docházka 60% (8 přednášek a seminářů)
  • Přednáškách a seminářích odborníků z praxe (8x)
  • Účast na exkurzi po sociálních podnicích
  • Zpravování týmového semestrálního projektu a obhajoba týmového semestrálního projektu ve stanoveném termínu (18.12.)
  • Odevzdání seminární práce (minimálně týden před plánovanou zkouškou)
  • Účast na zkoušce


Do předmětu Sociální podnikání navrhujeme následující zaměření, resp. možný výběr témat (oblastí):

  1. Analýza a zhodnocení využití marketingových nástrojů při činnosti vybraného sociálního podniku (návrh využití nových nástrojů)
  2. Analýza a zhodnocení financování činnosti vybraného sociálního podniku (návrh využití nových/doplňkových zdrojů financování)
  3. Návrh projektu na založení nového sociálního podniku (dle vlastního námětu)
  4. Návrh komunikační a marketingové strategie vybraného sociálního podniku
  5. Transformace stávajícího podniku na sociální podnik dle podmínek ČR


Poznámka:

Rámcová témata se mohou opakovat, jen aplikační "podnik" musí být jiný. Seminární práci možno konzultovat online přes MS Teams.


Týmový semestrální projekt (0-20 bodů) a jeho obhajoba (0-10 bodů):

  • Bude probíhat ve 2-3členných skupinách. Instrukce a další náměty budou v 1. týdnu výuky na přednášce i semináři. Semestrální projekt je možné realizovat ve spolupráci s komunitním centrem Archa (Karviná) či odborným partnerem Centrem pro podporu podnikání a zaměstnanosti, z.ú. (Havířov).
  • Skupiny se budou nahlášeny spolu s abstraktem projektu na mail (krejci@opf.slu.cz) nejpozději do 3.11.2024 (včetně jmen členů týmů). Finální znění práce se bude odevzdávat do , nejpozději týden před plánovanou zkouškou (prezentace může proběhnout bez finálního dokumentu).


Aktivita na přednáškách a seminářích + exkurze (20 bodů) 

  • Docházka na všech seminářích odborníků z praxe (16 bodů)
  • Exkurze (4 body)
  • Konkrétní podoba je dána vyučujícím.


Kombinovaná zkouška (0-50b)

  • Zkouška může mít formu písemnou nebo ústní s možným využitím online nástrojů


Bodování:

  • A - 92 až 100 bodů
  • B - 83 až 91 bodů
  • C - 75 až 82 bodů
  • D - 66 až 74 bodů
  • E - 60 až 65 bodů
  • F - 0 až 59 bodů

Povinná literatura:

  • ŠEBESTOVÁ, J. a P. KREJČÍ, 2019. Sociální podnikání: Distanční studijní text. 1. vyd. Karviná. 135 s. ISBN 978-80-7510-374-1. 

Dodatečná literatura:

  • KOUDELKOVÁ, P. 2019. Základy marketingu a marketingové komunikace v sociálním podniku. Vydání I. Jesenice: Ekopress. ISBN 978-80-87865-50-7.
  • ŠEBESTOVÁ, J. a Z. PALOVÁ, 2016. Sociální inovace: vliv podpory fondů EU na jejich tvorbu. Bratislava: Kartprint. ISBN 978-80-89553-42-6.
  • DOHNALOVÁ, M. a L. PRŮŠA, 2011. Sociální ekonomika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-573-1.
  • CHAHINE, T., 2016. Introduction to Social Entrepreneurship, Boca Raton: CRC Press. ISBN: 9781498717045.


Konzultační hodiny

V současnosti probíhají konzultace výhradně online formou, po předešlé domluvě, kvůli rekonstrukci některých kanceláří!!

Úterý: 8:30 - 9:15 a 14:00 - 15:30
Středa: 8:30 - 9:15
- jinak dle dohody

(ve zkouškovém období konzultační hodiny neplatí)
- v první týden výuky a během zkouškového období probíhají konzultace výlučně dle předešlé dohody!!


V Karviné dne 24. 9. 2024

Ing. Petra Krejčí, Ph.D. v.r.

ve spolupráci s odbornými partnery