Psaní člověkem na poznámkovém bloku HODNOCENÍ VÝKONNOSTI SOCIÁLNÍHO PODNIKU – ČÁST I Petra Krejčí CÍLEM PŘEDNÁŠKY JE: •Cílem přednášky je seznámit s výkonnostním managementem sociálního podniku CO JE HODNOCENÍ SOCIÁLNÍ VÝKONNOSTI §Hodnocení sociální výkonnosti je efektivní monitorování a hodnocení aktivit v sociálním podniku, díky porozumění požadavkům a potřebám klienta. §Tento posun je poznamenán nárůstem zájmu o různé posouzení dopadů, vyhledávání a vývoj produktů, vše zaměřené na lepší porozumění klientům a na to, jak nejlépe jim pomoci. §Tyto dvě roviny – podnik a péče o cílovou skupinu se pak využívají v rozličných metodách hodnocení výkonnosti. ROVINY POSUZOVÁNÍ •Rektořík a kol. (1998) využívá pro posuzování efektivnosti soustavu vnitřních a vnějších faktorů. •Vnější faktory zahrnují především politické uspořádání, způsob financování „třetího sektoru“, konkurenci ve veřejném sektoru a samotné fungování sektoru tržního. •Naproti tomu vnitřní faktory vystihuje pomocí kvalifikace zaměstnanců, využíván poznatků různých oborů v praxi (management, IT apod.), vhodnou volbou práce, komunikaci s okolím či iniciativu pracovníků těchto organizací. SOCIÁLNÍ VÝKONNOSTNÍ MANAGEMENT I •Wardle (2014) představil metodu hodnocení výkonnosti sociálních podniků (Social Performance Management) pomocí šesti dimenzí: 1.Definování a sledování sociálních cílů. Podnikatelé vědí, na koho se zaměřují, jaké jsou jeho cíle a jak jeho produkty a služby pomáhají těchto cílů dosáhnout. 2.Zajištění podpory vedení a zaměstnanců k sociálním cílům. Manažeři aktivně monitorují sociální cíle,podporující instituce a zaměstnanci chápou strategii a měřitelným ukazatelem je, jak přispívají k dosažení sociálních a finančních cílů. 3.Zhodnocení produktů, služeb a distribuční kanálů, které splňují potřeby a preference uživatelů tím, vytvářejí pro ně výhody či posilují jejich schopnosti vyrovnat se s jejich handicapem. SOCIÁLNÍ VÝKONNOSTNÍ MANAGEMENT II 4.Zodpovědné zacházení s klientem. Zahrnuje mechanismy ochrany klienta v každém aspektu práce – od cílů, které stanoví, jak se integruje, včetně produktů a služeb, které se mu nabízí dle jeho skutečných potřeb. 5.Zodpovědné zacházení se zaměstnanci.Tlak je na vytváření příznivého pracovního prostředí, které zajišťuje, že zaměstnanci jsou chráněni, vyškoleni a motivováni k dosažení sociálních cílů. 6.Finanční a sociální výkonnost. Podnikatel usiluje o finanční udržitelnost a sociální výkon. PERSPEKTIVY HODNOCENÍ •Perspektiva organizační udržitelnosti – Jaké informace mohou pomoci pochopit, zda rozvíjíte a udržujete prostředky, které dlouhodobě splní váš cíl? •Perspektiva dopadů na komunitu – Jaké informace úspěšně přispějí k sociálním, kulturním, ekonomickým a environmentálním cílům stanoveným v poslání podniku? •Perspektiva podnikové výkonnosti – Jaké informace potřebujete z hlediska úspěšnosti z finančního nebo podnikatelského pohledu? ÚROVNĚ HODNOCENÍ •Operativní úroveň – Jaké informace potřebujete k podpoře každodenních rozhodnutí při vedení zaměstnanců? Například sledování nákladů, kvality a plnění poslání. •Strategická úroveň – Jaké informace potřebujete k podpoře strategických rozhodnutí, která jsou často učiněna vlastníkem? Tyto informace obsahovat klíčové trendy a události, ke kterým došlo v rámci hodnoceného období. •Úroveň angažovanosti a zodpovědnosti – Jaké informace potřebujete k podpoře a udržování podpory podniku? Zahrnuje to zejména podporu investorů, členů komunity, zaměstnanců a dalších. Toto publikum může mít velmi omezené znalosti o tom, kdo jste a čeho se snažíte dosáhnout, takže příběh musí být velmi jasný a poutavý. KROKY K HODNOCENÍ 5 kroků KROK 1: DEFINUJTE SVÉ PUBLIKUM A JEHO POTŘEBY KROK 2: VYPRACUJTE VIZI SVÉHO „SNÍMKU“ O VÝKONU KROK 3: DEFINUJTE OBSAH SNÍMKU KROK 4: NAVRHNĚTE SNÍMEK ČI POSTER •V předchozím kroku jste určili informace, které jsou důležité pro shromažďování a potenciálně se zobrazují ve snímku či posteru. V kroku č. 2 jste také udělali předběžný návrh. Nyní je třeba návrh zdokonalovat a poté zkombinovat návrh s obsahem. Zaškrtnutí Výsledek obrázku pro infografika dne KROK 5: DEFINUJTE DALŠÍ VÝVOJ DAT JAK AKTUALIZOVAT DATA I •Záznam aktivity: Zpráva o denních činnostech, získaná od zaměstnanců. •Záznamy příběhů: Příběhy a vyprávění o události, zkušenosti nebo vyprávění osob, které popisují zaměstnanci nebo účastníci. •Dokumentace: záznamy o činnostech (např. inventář, zprávy, zápisy z jednání atd.). •Hodnocení: soubor otázek, které určují názory, postoje a porozumění účastníků, jakmile je činnost dokončena. •Focus Group: Skupinové diskuse s relativně malým počtem vybraných lidí o určitých otázkách. •Rozhovor: Sada otázek (může být předem určených nebo neurčených) o určitých tématech, která jsou kladena na cílové publikum a následovaná dalšími dotazy a konverzacemi. JAK AKTUALIZOVAT DATA II •Záznam žurnálu: Vlastní přehled každodenních aktivit účastníky. •Testy znalostí / dovedností: Soubor předem stanovených otázek týkajících se určitých témat, na které odpovídá cílové publikum. •Průzkum: soubor otázek, které určují úroveň znalostí nebo dovedností účastníků. •Návštěvy na místě: Kombinace pozorování a rozhovorů, které se vyskytují v prostředí účastníka. •Pozorovací poznámky: poznámky, které se provádějí přímým pozorováním verbálního a neverbálního chování, které se vyskytuje v činnostech. SHRNUTÍ PŘEDNÁŠKY •Hodnocení výkonnosti je poměrně široká oblast i v sociálním podniku. •Podnik můžeme hodnotit z mnoha ohledů a stejně jak v podniku (ne)sociálním, záleží na uživateli informací, které mu o výkonnosti budou poskytnuty •K hodnocení můžeme použít SCM, které má několik kroků provedení, které bychom měli dodržet