BUSINESS MODELY V SOCIÁLNÍM PODNIKÁNÍ- část I Petra Krejčí Cílem přednášky je: Sociální podnik a podnikatelský plán Hlavní části plánu VOLBA PRÁVNÍ FORMY Podnikatelský plán v sociálním podniku Deset částí Žárovka Účel plánu 1. Shrnutí •Shrnutí je pravděpodobně nejdůležitější částí podnikatelského plánu pro externí čtenáře. Jedná se o to, že je čteno jako první a může být rozhodujícím faktorem, zda si získáte své publikum. Shrnutí představuje klíčové body, které jsou detailně představeny v plánu. •Shrnutí napište jako poslední část plánu. Připravte si jej jako „samostatný“ dokument. Někdo, kdo si přečte pouze Vaše shrnutí, by měl mít jasnou představu o navrhované strategii, o tom, co bude dosaženo, o tom, kdo podnik bude řídit a proč bude úspěšný. 2. Organizační zázemí a popis organizace 3. Cílový trh •Cílový trh v sobě zahrnuje obecné informace o potenciálních zákaznících z cílové skupiny. Na začátku je vhodné popsat pouze ty charakteristiky, které se ovlivní rozhodnutí o využití služeb či koupi produktu. Jejich hlavní charakteristiky jsou: ·Geografické, kde se zákazníci nacházejí. ·Demografické, tedy jejich věk, výše příjmů, vzdělání. ·Psychografické, tj. rysy týkající se společenské třídy, životního stylu, náboženství, preferencí atd. • 4. Hodnocení prostředí •Tato část se skládá z několika dílčích analýz a jejich souhrnné vyhodnocení bude provedeno např. pomocí analýzy SWOT. •Prostředí analyzujeme především: • hodnocením odvětví, •konkurence, •tržního potenciálu • a vymezení si komparativních výhod popisovaného sociálního podniku. • 5. MARKETINGOVÝ PLÁN • •Marketing plánuje a implementuje dílčí strategii, jak oslovit své klienty a informovat je o vašem sociálním podniku a jeho produktech a službách. Zahrnuje v sobě: • •Tvorbu hodnotové nabídky •Cenovou strategii •Distribuční strategii •Strategii podpory prodeje • 6. Personální plán •Při rozboru týmu sociálního podniku je třeba popsat klíčové role a konkrétní oblasti, kde vybraná osoba bude figurovat např. fundraising, provoz, komunikace s veřejností. Je možné přidat životopisy klíčových osob do příloh plánu. •Plán správy sociálního podniku. Zde je nutné vymezit, kdo bude zodpovědný za chod podniku a bude zodpovědný za využívání finančních prostředků a jejich reinvestici zpět do podniku, včetně dodržování právních předpisů. •Budování kapacit v sociálním podniku. Zvětšování sociálního dopadu často vyžaduje nábor nových zaměstnanců a vedení, proto je třeba počítat s tímto nárůstem i požadavkem na růst nákladů na personál a zahrnout jej do finančního plánu • 7. Operační plán 8. Finanční plán •Finanční plán nesmí zapomenout na pravidlo reinvestice případného zisku zpět do sociálního podniku! •Rozpočet. Rozpočet uvádí náklady a výnosy sociálního podniku. Rozpočty se snaží poskytnout celkový obraz o očekávaných nákladech a výnosech; rozpočty však neodrážejí skutečné načasování peněz, které vstupují do podniku. Rozpočet by měl obsahovat veškeré náklady spojené s provozem podniku – od nájemného až po náklady na dodávky služeb. •Plán peněžních toků (Cash-flow). Projekce peněžních toků mají zajistit, aby podnik měl dostatek peněz, ze kterých by mohl platit za veškeré zboží a služby, které může potřebovat po celý rok. •Analýza příjmů. Analýza stanovuje cíle podle typu a zdroje financování a poskytuje jasný obraz o současném mixu zdrojů •Plán fundraisingu. Navazuje na předchozí analýzu příjmů. Jakou celkovou částku potřebujete, abyste mohli implementovat strategii? Na jaké období bude dostačující? • 9. Hodnocení rizik 10. Přílohy •Jsou to volitelné části plánu a mohou zahrnovat: •vybrané životopisy zakladatelů, •prospekty, mapy, brožury, průzkum trhu, •předběžné smlouvy či odborná stanoviska • Shrnutí přednášky