BUSINESS MODELY V SOCIÁLNÍM PODNIKÁNÍ- část II Petra Krejčí Cílem přednášky je: +Cílem přednášky je seznámit studenty crowdfundingem a jeho formami + Definice crowdfundingu +Crowdfunding vychází z crowdsourcingu (využívání společných zdrojů) za účelem získání kapitálu pro začátek projektu v poslední době s využitím internetu, crowdfundingových platforem či sociálních médií (Rose, 2016). + Základní modely +V oblasti crowdfundingu můžeme najít několik základních modelů dle Bradforda (2012): ·Model založený na odměně. Tvůrce projektu nabízí podporovateli odměnu nefinančního charakteru např. poděkování, suvenýr apod. ·Model založený na předkupním právu. Zde je v závislosti na částce nabízena zvýhodněná cena při samotném nákupu produktu či služby. ·Model založený na darování. Model funguje víceméně na principu sbírky. Motivací investora je především provedení dobrého skutku. Je využíván zejména pro dobročinné účely a mohou je využívat např. neziskové organizace, sociální podniky či charity. ·Model úvěrový. Zde jsou shromažďovány na vybrané platformě volné finanční prostředky. Je obvyklé, že „přispěvatelé“ očekávají nejen vrácení částky, ale i úrok. V České republice je příkladem takovéhoto portálu Zonky.cz. ·Model vlastního kapitálu. Cílem je najít investory pro podnikání, kteří se stanou „účastníky vkladem“ ať již ve formě akcií či podílových listů. + Podstata crowdfundingového modelu •Základní filozofií je tvorba jednoduchého a logického postupu, jak bude projekt prezentován a zároveň financován. Vychází z devíti polí, které tvoří jednotný celek. •Můžete si ho představit jako jistou formu myšlenkové mapy, která ukazuje odkud kam budete projekt posouvat tak, aby byl úspěšný v crowdfoundingové kampani •model lze rozdělit na tři částí, které symbolizují Vás, obsah Vaší kampaně, způsob komunikace a časový plán + Model LEVÁ STRANA: VÁŠ TÝM – ŽLUTÁ ČÁST I +Lidé. Kdo jste? Napište stručné shrnutí o každém z vašeho týmu a ujistěte se, jaká bude jejich role během kampaně (pokud je to relevantní). V případě potřeby můžete připojit detailní dokument. + LEVÁ STRANA: VÁŠ TÝM – ŽLUTÁ ČÁST II +Dovednosti. Zapište si dovednosti, které potřebujete, a přemýšlejte o tom, zda vám někdo z Vašeho týmu může pomoci. Víte, kdo bude dělat grafiku, design, blog, spravovat sociální média apod. – víte to? + STŘEDNÍ ČÁST: OBSAH KAMPANĚ – ORANŽOVÁ ČÁST I +Dav (podporovatelé). Zapište si lidi, kteří budou Vaši kampaň povzbuzovat / sdílet, a začněte s nimi komunikovat. Jedná se o skutečné lidi, které už znáte, nikoli o dav, od kterého chcete podporu projektu. Přemýšlejte o tom, proč Vás budou podporovat a jaký typ podpory během projektu můžete od nich očekávat. + STŘEDNÍ ČÁST: OBSAH KAMPANĚ – ORANŽOVÁ ČÁST II +Financování. Určete si cíl kampaně (min. a max. částku, pokud chcete půjčku nebo investice), nezapomeňte zahrnout náklady na přípravu a zasílání odměn (výroba, poštovné apod.), včetně poplatků platformě, kde kampaň bude realizována. Jaký je váš rozpočet v porovnání s Vašimi podporovateli? + STŘEDNÍ ČÁST: OBSAH KAMPANĚ – ORANŽOVÁ ČÁST I +Co děláme? Zapište ve větě nebo dvou to, co děláte. Odkud máte nápad, proč jste právě Vy ti správní lidé pro tento projekt a proč by se Vámi dav (podporovatelé) měl nadchnout? + STŘEDNÍ ČÁST: OBSAH KAMPANĚ – ORANŽOVÁ ČÁST I +Proč crowdfunding? Napište ve větě nebo dvou, proč právě crowdfunding je správnou cestou a jaký společenský dopad má Váš projekt. PRAVÁ STRANA: JAK SDĚLÍTE SVŮJ OBSAH VAŠEMU DAVU – ZELENÁ ČÁST I +Komunikace. I když Vás podporovatelé znají, nemohou kampaň podporovat, pokud o ní neví. Pomocí čeho se k nim informace dostanete? Telefonní hovory, sociální média, e-maily, informační bulletin, události, mediální pokrytí – vyberte si, co budete dělat a kdo bude v týmu za to zodpovědný. + PRAVÁ STRANA: JAK SDĚLÍTE SVŮJ OBSAH VAŠEMU DAVU – ZELENÁ ČÁST II +Videa a snímky. Začněte s plánováním vašeho vizuálního stylu – uvědomte si, kde máte videa (odkazy), kde jsou uloženy nejlepší snímky (o vás, o tom, co děláte a o vašem týmu). + PRAVÁ STRANA: JAK SDĚLÍTE SVŮJ OBSAH VAŠEMU DAVU – ZELENÁ ČÁST III +Co nabízíte? Začněte s přípravou toho, co nabídnete odměnou za podporu: úrok, slevu, podíl či suvenýr apod. Co od Vás dostanou za zájem a podporu v kampani? + DOLNÍ ČÁST: VAŠE ČASOVÁ OSA – MODRÁ ČÁST I +Časová osa – před spuštěním. Většina práce za úspěšnou kampaň probíhá ještě předtím, než vůbec funguje. Připravte si svůj dav, připravte si rozpočet, natáčejte videa, zdokonalujte své odměny, oslovte novináře a připravte si solidní propagační plán - vše nezbytné pro hladkou kampaň. Co potřebujete mít ještě navíc před spuštěním? + DOLNÍ ČÁST: VAŠE ČASOVÁ OSA – MODRÁ ČÁST II +Časová osa – během spuštění kampaně a ukončení. Dokonce i se solidním plánem a zájmem vašich podporovatelů, se kterým se začalo před zahájením kampaně, budete potřebovat čas během kampaně, aby vše dobře dopadlo. Komunikace prostřednictvím sociálních médií, e-mailů, telefonních hovorů, aktualizací kampaně a událostí může trvat hodně času. Pokud váš mediální plán funguje dobře, někdo bude muset hovořit např s médii. Poté, co kampaň uzavřete, je nutná distribuce odměn. Jak vypořádáte kampaň a tyto další povinnosti? + Důležitost zpětné vazby +Po sestavení plánu získejte zpětnou vazbu – může se jednat o váš tým nebo o dav! •Jsou lidé nadšení z vašich plánovaných odměn? •Získali jste svou vizi? •Zdá se rozpočet rozumný? •Poté pokračujte v aktualizaci modelu. Pokračujte ve zdokonalování plátna (modelu) na základě zpětné vazby a zkušeností, a to jak v průběhu kampaně, tak během kampaně. + Útok phishing Shrnutí přednášky +Pro jednorázové akce či podporu projektů v rámci samotného podnikání můžeme využít kampaní, podpořených crowdfundingem s využitím zjednodušených modelů, které ovšem nenahrazují plán jako takový, spíše fungují jako myšlenková mapa, kterou je pak nutné rozpracovat do jednotlivých kroků. +