Startup Startup a jeho vymezení Startup – fáze vývoje firmy Startup prostředí v ČR Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu • • • Struktura přednášky 8. Přednáška – Startup •Startup – vymezení • •Startup – fáze vývoje firmy (riziko a zdroj kapitálu) • •Startup – faktory přežití a úspěšnosti • •Startupy v ČR • • • • •…získat znalosti vymezující pojetí startupu a jeho jednotlivých vývojových fázích mající vliv na rizikovost a druh kapitálového financování. Problematika startupů rozšiřuje pojetí a oblast zahájení podnikatelských aktivit o inovativní a nové přístupy k zakládání a tvorbě škálovatelného (opakovatelného) byznys modelu. • •Získané poznatky využijete pro transfer konkrétních kroků při tvorbě a budování Vašeho startupu s důrazem na vymezení českého startupového prostředí. Cílem přednášky je… 8. Přednáška – Startup •Není přesně vymezen, existuje řada pohledů na vymezení start-up. • •Start-up může být jakákoliv firma nebo projekt, který pracuje s neznámým produktem na neznámém trhu, kde teprve musí před potenciálními zákazníky obhájit své místo na daném trhu. • •Start-up jako firma, jako business model (má různé varianty jako je Lean Start-up) nebo projekt. • •Star-tup jako firma se snaží o inovaci ve velkém měřítku (celonárodním až globálním) s vědomím, že tato inovace má víc než 95% šanci selhání. • •Start-up jako business model využívá návody, metody, principy, které mohou zvyšovat šanci na úspěch (např. Lean Canvas, Pivot, Scrum). • •Start-up jako firma i jako obchodní model se vzájemně doplňují. Startup - vymezení 8. Přednáška – Startup Luger a Koo (2005) uvádějí tři kritéria vymezující definiční rámec pro startup: •nový – za startupy se považují pouze nově založené entity registrované v obchodním rejstříku. Firmy s podnikatelskou historií, u kterých došlo pouze ke změně názvu, vlastnické struktury, sídla nebo právního statutu, tuto podmínku nesplňují. • •aktivní – dalším definičním kritériem je aktivní participace nově registrované společnosti v obchodních vztazích. Tento atribut vylučuje firmy, které z nejrůznějších důvodů figurují pouze „na papíře“. • •nezávislý – do kategorie nově založených/registrovaných firem aktivně působících v obchodních vztazích mohou spadat také dceřiné podniky ovládané mateřskou společností. • Vývojový myšlenkový postup: mám nápad – vytvořím projekt – začnu realizovat aktivity a postupně začínám vytvářet startup. Startup - vymezení 8. Přednáška – Startup •„Startup je raná fáze životního cyklu podniku, kde se podnikatel pohybuje od nápadu k zajištění financování, následně se stanovuje základní struktura podniku pro zahájení podnikatelské činnosti“. (http://www.businessdictionary.com/definition/startup.html) • •Eric Ries říká, že „start-up je instituce lidí, ne produkt“. • •John Vanhara, tvrdí, že „Oproti projektu, startup už musí být live a musí mít zákazníky. Ne jenom jednoho nebo pár testujících zákazníků, což bych spíše zařadil k projektu. Startup je už pro mě normální podnikání.“ • •Senor a Singer (2009) definují start-up jako „malou firmu rozvíjející novou inovaci, která v sobě nese velký komerční potenciál“. • •Startupy vyžadují nový druh managementu, který je uzpůsobený pro situaci s extrémní nejistotou. Startup - vymezení 8. Přednáška – Startup •Startupový guru Steve Blank – „startup je dočasná organizace určená k hledání opakovatelného a škálovatelného obchodního modelu“. • •Z podstaty definice vyplývá, že hlavní ambicí startupu je najít takový obchodní model umožňující zvyšování jeho podílu na trhu, aniž by musel být podpořen úměrným růstem velikosti jeho týmu. • •Organizační uspořádání je v případě startupu dočasné a v průběhu vývoje se mění. Zavedené firmy se vyznačují poměrně stabilní organizační strukturou. Startup - vymezení 8. Přednáška – Startup Startup – fáze vývoje firmy (riziko a zdroj kapitálu) 8. Přednáška – Startup Zdroj: http://www.czechinvest.org/faze-vyvoje-firmy Seed •Ranná fáze životního cyklu firmy, kdy má podnikatel základní představu o svém produktu a podnikatelském záměru. Zpravidla na úrovni výzkumu a vývoje, do kterého směřuje převážná část finančních zdrojů. • Startup •Jedná se o již založené nebo teprve zakládané společnosti, které však ještě nezahájily komerční prodej svých výrobků nebo služeb a nemají žádný zisk. Financování je spojené s komercionalizací produktu vyvinutého v předchozí fázi. • Počáteční růst •V této fázi již firma vyrábí svůj produkt, má nastavené vztahy se svými partnery (obchodními a finančními) a vymezené své vlastní místo na trhu. Financování firmy je orientováno zejména na zajištění provozního chodu firmy a pokrytí počátečních investic, které firmu nastartovaly po fázi start-up. • Expanze •Růstová fáze životního cyklu již existující firmy, která připravila nový produkt představující významnou změnu v její nabídce. Financování v této fázi směřuje do expanze a růstu společnosti, je možno financovat růst výrobních kapacit, vývoj nového produktu / služby nebo profinancování pracovního kapitálu. Startup – fáze vývoje firmy (riziko a zdroj kapitálu) 8. Přednáška – Startup •Technologické inovace, především v oblasti informačních technologií, které přicházejí v neuvěřitelně rychlém sledu, jsou signifikantním znakem současnosti. • •Nutné sledovat podíl startupů, které přežijí kritické počáteční období a odrazí se k dynamickému růstu doprovázenému tvorbou nových pracovních příležitostí. Toto kritické počáteční období je někdy též označováno jako tzv. údolí smrti. • •Délka trvání údolí smrti se samozřejmě odvíjí od celé řady faktorů – segment podnikání, technologická náročnost produktu/služby, velikost týmu, business model, spolupráce, know-how, kapitálová náročnost apod. • •Ondřej Bartoš z investiční společnosti Credo Ventures: „Počítá s tím, že jedna z deseti firem by měla udělat homerun a zazářit jako hvězda. Ze zbylých devíti se očekává, že tři zkrachují. Další tři se ocitnou v prostoru, který nazýváme údolí smrti, tedy kdy firma sice přežívá a uživí se, ale je neprodatelná a v zásadě negeneruje moc zisků. Poslední tři projekty jsou relativně úspěšné, ale je to vždy horší než očekávání.“ • •https://cc.cz/rozhodnuti-ktera-nelze-vzit-zpet-co-zlomi-zacinajicim-startupum-vaz-aneb-fuckupy-z-p ohledu-investora/ Startup – faktory přežití a úspěšnosti 8. Přednáška – Startup Startup – faktory přežití a úspěšnosti 8. Přednáška – Startup Zdroj: http://www.czechinvest.org/faze-vyvoje-firmy •Nejdůležitějšími atributy, na kterých investorovi při vstupu do firmy záleží v první řadě, jsou kvalitní produkt s vysokým růstovým potenciálem, odborně vyvážený, kvalitní, schopný a ambiciózní tým, a také vzájemná spolupráce mezi investorem a startupem. • •Úspěšnost startupu nemusí být definována pouhým přežitím. Jiné indikátory úspěšnosti uvažují například počet vytvořených pracovních příležitostí, nárůst tržeb, návratnost investic a její výnosnost v určitém časovém období. • •Startup Genome (studie na 650 startupů) – identifikace faktorů, které stojí za úspěšným růstem a rozvojem start-upů, (spoluzakladatelé kalifornského akcelerátoru Blackbox + Kalifornská univerzita + Stanfodská univerzita). • •Závěr - nekonzistentnost je sledována napříč pěti dimenzemi – zákazník, produkt, tým, finance a obchodní model. Byly stanoveny vývojové fáze, které byly na základě výzkumu identifikovány: Discovery, Validation, Efficiency a Scale. Startup – faktory přežití a úspěšnosti 8. Přednáška – Startup Vývojové fáze startupu: Discovery, Validation, Efficiency a Scale. • •Ve fázi Discovery startupy zjišťují, zda řeší skutečný problém a zda je jejich řešení dostatečně atraktivní pro potenciální zákazníky, s nimiž tak mohou být prováděny například řízené rozhovory. • •Zakladatelé startupu nabývají přibližnou představu o podobě produktu/služby a přidané hodnotě, kterou s sebou tento produkt/služba přináší. • •Startupy mohou vstoupit do různých akceleračních programů (v ČR například StartupYard, Starcube, Green Lignt Startup Program) či navázat kontakt s mentory. • Startup – faktory přežití a úspěšnosti 8. Přednáška – Startup Vývojové fáze startupu: Discovery, Validation, Efficiency a Scale. • •V průběhu fáze Validation startup nabízí první verzi produktu – získávání prvních zákazníků. • •Dochází k optimalizaci produktu a „vychytání“ jeho případných nedostatků (pro finální distribuci či prodej). • •Implementací analytických metod a metrik může být vyhodnocována úspěšnost akvizice zákazníků, na základě které mohou být navrhnuty první marketingové strategie. • •V případě vyšších finančních nároků pro další růst může startup usilovat o získání seed investice. • Startup – faktory přežití a úspěšnosti 8. Přednáška – Startup Vývojové fáze startupu: Discovery, Validation, Efficiency a Scale. • Ve fázi Efficiency je již poptávka po produktu/službě ověřena v tržním prostředí. •Hlavním cílem této fáze je hledání obchodního modelu, který startupu umožní akceleraci růstu. • •Finanční prostředky se tedy postupně přesouvají od technického vývoje produktu k marketingovým aktivitám. • Startupy působící ve fázi Scale již mají otestováno několik obchodních modelů a trh znají velice dobře. • •Primárním cílem je dosažení rostoucího podílu na trhu skrze růstu zákaznické základny. • •Finanční prostředky, které mohou procházet z rizikového kapitálu, mohou být vynakládány na získávání manažerského týmu zastávajícího výkonné a řídící funkce. Může docházet k akvizičním aktivitám a/nebo zřizování nových poboček. • Startup – faktory přežití a úspěšnosti 8. Přednáška – Startup • •Online magazín Czechcrunch http://www.czechcrunch.cz/category/startupy/ • •Pozornost kolem startupů zvyšují také soutěže pro začínající podnikatele, kterých je v České republice několik: –Rozjezdy roku organizovanou telekomunikační společností T-Mobile. –Vodafone - Nápad roku –Soutěž pro společensky odpovědné podnikatelské projekty představuje například Social Impact Award – •Rozvoji startupové scény napomáhá také vznik akcelerátorů – StartupYard, Wayra (Telefónica síť akcelerátorů ve 12 zemích v Latinské Americe a v Evropě). Jihomoravské inovační centrum (JIC) organizován akcelerační program StarCube (https://www.jic.cz/magazin/jic-starcube-predstavuje-10-finalistu/), Ostravský Green Light, Czech Accelerator (CzechInvest) • •Příklady podpořených úspěšných startupů: damejidlo.cz, Brand Embassy, Caversoft. Startupy v ČR 8. Přednáška – Startup • Startupy v ČR 8. Přednáška – Startup https://cms.cncenter.cz/ras-cz/11-full-6334842.jpg?1589562431 •Rozvoj coworkingových center: TechSquare, Node5, Impact Hub •Startupový inkubátor s názvem GistinUp –http://www.mamnapad.cz/ –https://www.indiegogo.com/projects/gold-colostrum-healthy-as-a-goat--2#/ • •Velkou překážkou úspěšného rozvoje české startupové scény je však nedostatek vzájemného pochopení a ochoty ke spolupráci mezi startupy na jedné straně a investory rizikového kapitálu na straně druhé. Z vyjádření většiny investorů je patrné, že absorpční kapacita českých startupů je nedostatečná. • •V České republice zaštiťuje VC fondy Česká asociace rizikového kapitálu (CVCA) a mezi členské VC fondy, které se zaměřují na seed a start-up fázi, patří např. Credo Ventures. Mezi další subjekty, které se v České republice na tyto fáze zaměřují, patří např. Miton či v roce 2012 vzniklý Bizthusiasm. Startupy v ČR 8. Přednáška – Startup •Cílem Prague Startup Centre je pomáhat začínajícím inovativním podnikatelům, propojovat je s vhodnými investory a partnery a nastartovat jejich mezinárodní růst. http://www.praguestartupcentre.cz/ • •Např. společnost Deloitte ve spolupráci s Prague Startup Centre spustila pilotní projekt, která má pomoci akcelerovat startupům. Prioritou má být vytvářet pro startupy v Česku silné partnerské a investorské vazby. • •Podle studií je hlavním důvodem selhání startupů předčasné škálování (premature scaling) a tedy předčasné investice a soustředění na věci, které mají projekt šířit. Předčasné hledání investorů, předčasné investice do marketingu, předčasné zvětšování týmu nebo předčasné budování značky. • •Startupy investují příliš mnoho času a energie do úloh a věci spojených se škálováním a to ještě předtím, než mají jasně ověřený opakovatelný způsob, jak uspokojit zákazníka a předtím, než mají systém postavený tak, aby se dokázal šířit i sám, bez klasického marketingu. Startupy v ČR 8. Přednáška – Startup •České startupy se rozvíjejí a stávají se stále důležitější součástí inovativní ekonomiky. Chybí jim ale lidské zdroje a překáží jim byrokracie. Pozitivní trend vnímají i investoři, u startupů ale postrádají větší inovativnost a disciplínu. Vyplývá to ze studie Startup Report 2017/2018, kterou vypracovalo Keiretsu Forum CEE ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd. Hlavní zjištění v českém prostředí startupové komunity: •dvě třetiny startupů vnímají jako hlavní problém nedostatek kvalitních pracovníků •44 % startupů zakládají lidé ve věku 18 až 29 let •česká startupová scéna je poměrně mladá – většina jich je mladší tří let •rizikový kapitál vnímají startupy jako dobře dostupný (77 %), do banky by ale většinou nezamířily •druhou největší výzvou je úspěšná expanze na zahraniční trhy •investoři a odborníci mezi hlavní nedostatky českých startupů řadili nedostatečnou analýzu konkurence či chybně vypracovaný byznys plán. České startupy zažívají boom (Studie Startup Report) 8. Přednáška – Startup Hlavní zjištění v českém prostředí startupové komunity: •Studie dále ukazuje, že 65 % startupů přináší novou službu, firmy zakládají většinou dva společníci a stále jen 1 z 10 dotazovaných zakladatelů a vedoucích pracovníků byla žena. • •Startupisté sami sebe vidí jako inovátory, fungující ve svobodnějším, ale zároveň náročnějším prostředí, než jsou standardní malé a střední podniky či korporace. Česko berou jako ideální základnu pro otestování produktu a následnou expanzi, přičemž jich ale většina chce zachovat alespoň částečnou přítomnost v ČR. • •Hned za lidskými zdroji a expanzí do zahraničí je největším problémem oblast práva a účetnictví či poradenství v marketingu, PR a získávání finančních zdrojů. Pomoc státu je žádaná, ale ne vždy je vnímána jako dobře cílená. České startupy zažívají boom (Studie Startup Report) 8. Přednáška – Startup Co mají české startupy společného? •Startupové prostředí v České republice je považováno v kontextu globálního srovnání za poměrně mladé. O „čerstvosti“ tohoto způsobu podnikání u nás svědčí i naše data. Převažují společnosti v iniciálních fázích rozvoje, většina uvádí dobu své existence do tří let. Možná i proto většina startupů z výzkumu plánuje především krátkodobě. • •Nabízí se otázka, zda je to v důsledku charakteru tohoto segmentu a nebo malou zkušeností s dlouhodobým plánováním? • •Jaký je demografický profil českého startupisty? - Bezdětný, vysokoškolsky vzdělaný muž kolem 30 let. • • České startupy zažívají boom (Studie Startup Report) 8. Přednáška – Startup Co je považováno za klíčový rys startupu? •Na definici „co je to startup“ se jednotlivé oslovené cílové skupiny v podstatě shodují. Mělo by se jednat o společnost, která nabízí unikátní, škálovatelné řešení, které v ideálním případě „mění lidem životy“. • •Většina startupistů se takto také vnímá. Zajímavé je, že živnostníci, ačkoliv mají vyšší znalost termínu startup, jsou mnohem více blízcí v názoru na určující charakteristiku startupu obecné populaci než startupistům. • Které firmy vnímá obecná populace jako startup? •Nejčastěji „nové“ firmy s výrazným PR bez ohledu na to, zda jsou obvykle považovány za startup (například Letgo, Uber, Zonky). • České startupy zažívají boom (Studie Startup Report) 8. Přednáška – Startup Co je považováno za klíčový rys startupu? •Na definici „co je to startup“ se jednotlivé oslovené cílové skupiny v podstatě shodují. Mělo by se jednat o společnost, která nabízí unikátní, škálovatelné řešení, které v ideálním případě „mění lidem životy“. • •Většina startupistů se takto také vnímá. Zajímavé je, že živnostníci, ačkoliv mají vyšší znalost termínu startup, jsou mnohem více blízcí v názoru na určující charakteristiku startupu obecné populaci než startupistům. • Které firmy vnímá obecná populace jako startup? •Nejčastěji „nové“ firmy s výrazným PR bez ohledu na to, zda jsou obvykle považovány za startup (například Letgo, Uber, Zonky). • České startupy zažívají boom (Studie Startup Report) 8. Přednáška – Startup Jak hodnotí startupisté podporu ze strany státu? •Podle startupistů není dostatečná a je vnímána jako oblast, kde je velký prostor pro zlepšení. Tento pohled dokresluje například relativně vlažný zájem startupů o různé formy státních dotací - pouze třetina dotázaných startupistů se někdy obrátila se žádostí o finanční podporu na stát. •Na druhou stranu pokud se startup rozhodne ucházet o státní podporu, má velkou šanci uspět – z těch, kteří žádost podali, byla nadpoloviční většina úspěšná. • Jak v ČR fungují jiné formy podpory – např. akcelerátory? •Ani akcelerátory nepatří mezi dominantní formy rozvoje podnikání. Hlavním důvodem je menší výskyt a obeznámenost s touto možností především mimo Prahu. Ti, co akcelerátory využili, jsou velmi spokojeni, tato forma podpory je tedy i do budoucna žádoucí. České startupy zažívají boom (Studie Startup Report) 8. Přednáška – Startup Jak hodnotí startupisté podporu ze strany státu? •Podle startupistů není dostatečná a je vnímána jako oblast, kde je velký prostor pro zlepšení. Tento pohled dokresluje například relativně vlažný zájem startupů o různé formy státních dotací - pouze třetina dotázaných startupistů se někdy obrátila se žádostí o finanční podporu na stát. •Na druhou stranu pokud se startup rozhodne ucházet o státní podporu, má velkou šanci uspět – z těch, kteří žádost podali, byla nadpoloviční většina úspěšná. • Jak v ČR fungují jiné formy podpory – např. akcelerátory? •Ani akcelerátory nepatří mezi dominantní formy rozvoje podnikání. Hlavním důvodem je menší výskyt a obeznámenost s touto možností především mimo Prahu. Ti, co akcelerátory využili, jsou velmi spokojeni, tato forma podpory je tedy i do budoucna žádoucí. České startupy zažívají boom (Studie Startup Report) 8. Přednáška – Startup Závěr • • •Startup směřuje své hledání k opakovatelnému (škálovatelnému) business modelu. • •Typické je dočasné uspořádaní, které se dynamicky mění a směřuje ke stabilní organizační struktuře, tak aby bylo dosaženo opakovatelného business modelu. • •Startupy jsou vysoce inovativní firmy, mají inovativní potenciál rychlého rozvoje a růstu firmy (často mezinárodní, globální působnost). • …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz