Mezinárodní obchodní operace Úvod do studia Téma: Východiska mezinárodních obchodních operací – první část Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Přednáška č. 1 3. 10. 2024 Obsah přednášky 1. Úvodní informace o kurzu 2. Definice obchodních operací 3. Rozdíly mezi vnitřním, zahraničním a mezinárodním obchodem 4. Specifikace typu obchodních operací, funkcí a procesu ve vnitřním a mezinárodním prostředí 5. Obchodní zprostředkovatelé a obchodní zástupci ÚVOD DO STUDIA ZÁKLADNÍ INFORMACE Garantka předmětu: Ing. Radka Bauerová, Ph.D. Kancelář: B 301 (než bude ukončena rekonstrukce kanceláře tak jsem k dispozici na B205) E-mail: bauerova@opf.slu.cz Konzultační hodiny: úterý 9:40 – 11:25 čtvrtek 11:25 – 12:10 Konzultační hodiny mohou po předchozí domluvě (e-mail, chat v Teamsech) proběhnout také prostřednictvím videohovoru v MS Teams. Dne 10. 10. je výuka a KH zrušeny z důvodu účasti vyučující na zahraniční konferenci. Náhrada výuky bude vložena do třetího výukového týdne v rámci interaktivní osnovu spolu s úkolem k vypracování. Následně proběhne diskuze k danému učivu pro ověření nastudovaných znalostí. POŽADAVKY NA ÚSPĚŠNÉ ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU 1. Vypracovat semestrální projekt – podklady zpracovat do šablony viz IS, následná prezentace ve vhodném prezentačním softwaru a diskuze ke zpracování ve vybraném termínu. 2. Absolvovat závěrečnou písemnou zkoušku. 3. Účastnit se seminářů v rozsahu alespoň 50 %, kde je zapotřebí se aktivně zapojovat do vypracování úkolů a diskuzí nad případovými studiemi. Aktivní zapojení motivováno možností získání bodů. 60 30 10 Písemná zkouška Body za semestrální práci Body za aktivní účast na seminářích Celkově možnost získat 100 bodů, pro úspěšné absolvování předmětu nutno získat minimálně 60 bodů. Body za SP: max. 15 bodů za zpracování podkladů a max. 15 bodů za prezentaci s následnou diskuzí DOTAZY? Sledujte interaktivní osnovu v IS – k dispozici skripta, šablona semestrální práce, rámcový harmonogram výuky, zkušební testy, přednášky, semináře a další materiály. MOTIVACE K PŘEDMĚTU • Co očekáváte, že se v tomto předmětu naučíte? • K čemu Vám učivo předmětu může být užitečné? • Proč budete chodit na tutoriály? Zdroj: UNCTAD, 2024 Obrázek č. 1: Hodnoty a tempa růstu světového obchodu se zbožím a službami Publikace UNCTAD (Konference OSN o obchodu a rozvoji) - Key statistics and trends in international trade 2023 – dostupné zde • Definice mezinárodních obchodních operací • Klasifikace obchodních činností • Výhody a nevýhody provádění mezinárodních obchodních operací • Rozhodovací kritérium pro zahájení mezinárodního obchodu Východiska mezinárodních obchodních operací DEFINICE MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ ➢ Obchodování je nakupování a prodávání zboží a služeb (Mulačová et al., 2013). ➢ Operace je provádění konkrétní aktivity. Obchodní operace jsou souhrnem aktivit podporujících nákup a prodej produktů Definice mezinárodních obchodních operací Zakomponujeme mezinárodní charakter Mezinárodní obchod můžeme definovat jako směnu zboží, služeb a myšlenek mezi dvěma a více státy (Singh, 2009) JAK BYSTE DEFINOVALI MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ OPEARCE? Souhrn aktivit (činností) podporujících nákup a prodej produktů mezi dvěma a více státy. KLASIFIKACE OBCHODNÍCH ČINNOSTÍ ➢ Vnitřní obchod, zahraniční obchod a mezinárodní obchod (Mulačová et al., 2013). ZAHRANIČNÍ OBCHOD MEZINÁRODNÍ OBCHOD ➢ Náročnější než tuzemský obchod z pohledu vyšších organizačních, kompetenčních a ekonomických požadavků ➢ Zajištění dostatečného odbytu s ohledem na situaci na domácím trhu ➢ Je rozšířením zahraničního obchodu ➢ Velký počet jednotlivých obchodních operací ➢ Je ovlivňován obchodní politikou jednotlivých států ➢ Marketingový rozměr – spotřebitelské chování, kultura, zvyklosti VÝHODY PROVÁDĚNÍ MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ VÝHODY Zvýšení domácí konkurenceschopnosti Zvýšení prodeje a zisku Zvýšení podílu na globálním trhu Snížení závislosti na stávajících trzích Lepší využití podnikových technologií a technického know-how Globální prodejní potenciál stávajících výrobků Kontrola cyklických výkyvů trhu Lepší šance na expanzi společnosti Efektivní využití nadbytečné výrobní kapacity Lepší křivka učení díky informacím o zahraniční konkurenci Rozhodněte, která výhoda je pro firmu nejvýznamnější s ohledem na současnou situaci na globálním trhu. NEVÝHODY PROVÁDĚNÍ MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ NEVÝHODY Velká finanční náročnost – zajištění nových propagačních aktivit Náročnější administrace procesů (vývozní licence, povolení, vývozní dokumentace apod.) Náklady na další lidské zdroje Náklady spojené s akceptací kulturních odlišností v potřebách zahraničního spotřebitele Úprava balení a označování zboží podle požadavků dané země Dlouhé období přijímání plateb a dlouhodobé finanční závazky Rozhodněte, která nevýhoda je pro firmu nejrizikovější s ohledem na současnou situaci na globálním trhu. FAKTORY URČUJÍCÍ ROZHODOVACÍ KRITÉRIA PRO ZAHÁJENÍ MEZINÁRODNÍHO OBCHODU ROZHODUJÍCÍ PRVEK ROZHODOVACÍ KRITÉRIA Skenování trhu Tempo růstu a struktura ekonomiky, byrokracie, kapitál, hospodářský a obchodní blok, právní systém, politický režim a zákony, regulace investic a operací, politická ideologie a stability, typ a struktura konkurence. Způsoby vstupu na trhy Politické/právní – zákony, předpisy, investice, klima, vládní ideologie, stabilita. Zaměření se na trhy Konkurence – typ, struktura, operace, strategické plány, programy, akvizice, fúze. Konkurence na mezinárodních trzích Analýza různých prvků, které určují povahu konkurence na cílovém trhu. Regulační formality pro zahájení obchodní činnosti Formality, které je třeba splnit pro získání vývozní/dovozní licence, osvědčení o registraci. Zdroj: Singh, 2009 • Funkce zahraničních a mezinárodních obchodních operací • Faktory ovlivňující proces provádění obchodních operací • Typy mezinárodních obchodních operací Východiska mezinárodních obchodních operací FUNKCE ZAHRANIČNÍCH A MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ Domácí obchod Zahraniční obchod Mezinárodní obchod FUNKCE ZAHRANIČNÍHO OBCHODU Zdroj: Šterbová et al., 2013 Celkově můžeme hovořit o pěti funkcích obchodních operací v zahraničním obchodu: Transformační funkce Funkce vyrovnávání trhů Harmonizační funkce Faktor ekonomického růstu Transmisní funkce FUNKCE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU Zdroj: Šterbová et al., 2013 Agregace funkcí obchodních operací v zahraničním obchodu a obdobné jako úloha obchodu v národní ekonomice: Přeměna světového sortimentu Zajištění souladu mezi světovou agregátní nabídkou a poptávkou Funkce vyrovnávání trhů a odstranění regionálních dispartit ve světě Přenášení informací, technologií, kritérií a pobídek mezi ekonomikami Součást mezinárodních ekonomických vztahů FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PROCES PROVÁDĚNÍ OBCHODNÍCH OPERACÍ Každá obchodní operace v mezinárodních vztazích má určitý specifický průběh, který bývá ovlivněn především následujícími aspekty (Machková a kol., 2014): ➢ typ zboží, ➢ charakter příslušného trhu, ➢ obchodněpolitická situace, ➢ zvolená distribuční cesta, ➢ rozsah a četnost obchodování s daným obchodním partnerem, jeho právní a finanční status, ➢ způsob obchodního jednání obchodního partnera. TYPY MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ KATEGORIE TYPY MEZINÁRODNÍCH OBCHODNÍCH OPERACÍ Předmět obchodní operace Obchodní operace s hmotnými a nehmotnými produkty (statky) Typ kontraktu Prodejní/kupní operace zajišťované na základě kupních smluv, zprostředkovatelské operace na základě mandátních smluv a přepravní operace na základě smlouvy o přepravě Pohyb zboží Nákupní a prodejní operace, vývozní a dovozní operace, tranzitní a reexportní operace Druh obchodu Tradiční obchodní operace, netradiční operace, countertrade, reexporty, dlouhodobé kontrakty, burzovní a aukční obchody, switche, traťové operace, devizové arbitráže Vztah k reprodukčnímu procesu Operace v oblasti vědy a výzkumu, výroby, obchodu, doprovodných služeb a samostatných služeb Zdroj: Machková et al., 2014; Mulačová a kol., 2013 • Mezinárodní obchodní operace dle druhu obchodu – Tradiční obchodní operace – Netradiční obchodní operace – Countertrade – Ostatní typy obchodních operací Východiska mezinárodních obchodních operací MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ OPERACE DLE DRUHU OBCHODU ➢ Společným rysem je skutečnost, že jejich těžiště je v samotné směnné oblasti a že jsou výsledkem výroby pro převážně neznámé spotřebitele MEZINÁRODNÍ OBCHODNÍ OPERACE DLE DRUHU OBCHODU Zdroj: Czinkota, 2021; Cherunilam, 2020; Soukup et al., 2018; Machková et al., 2014; Mulačová a kol., 2013; Synek a kol., 2011; Svatoš a kol., 2009 Proč firmy obchodují prostřednictvím Countertrade obchodních operací? TRADIČNÍ OBCHODNÍ OPERACE ➢ Operace založené na smlouvách NÁKUP PŘEPRAVA ZASTOUPENÍ POJIŠTĚNÍ Zdroj: Machková et al., 2014 NETRADIČNÍ OBCHODNÍ OPERACE PROTIODBĚRY RECIPROČNÍ OPERACE DEBLOKACE POHLEDÁVEK Zdroj: Machková et al., 2014 ➢ Založeny na záměru kupujícího využívat vlastní dovozy k podpoře vlastních vývozů ➢ Na základě negociační váhy zboží umožňuje rozšíření obchodu i v kontigentech již dřívějšími dodávkami vyčerpaných ➢ Proces, při kterém se pohledávka, která byla dříve zaznamenána jako nedobytná, vrátí do aktivního stavu COUNTERTRADE Countertrade je výměna zboží nebo služeb, které jsou zcela nebo zčásti zaplaceny za jiné zboží nebo služby, nikoli za peníze. (Czinkota, 2021) Co může být důvodem, že firmy obchodují tímto způsobem? ➢ Nedostatek tvrdé měny ➢ Není možné obchodovat na jiných trzích ➢ Slabá nebo devalvovaná měna vůči měně jiné země (rozvojové země) Příklad: V posledních letech docházelo k poklesu venezuelské měny, která klesala vůči americkému dolaru. Pro Venezuelu tak bylo nevýhodné prodávat svou ropu do Spojených států. Countertrade je v tomto případě finančně výhodnější. COUNTERTRADE – typy operací BARTEROVÝ OBCHOD ➢ Je čistý výměnný obchod zboží za zboží ➢ Nedochází k žádnému peněžnímu toku ➢ Je uzavřený jednou smlouvou mezi dvěma partnery Zdroj: Cherunilam, 2020 V dnešní době stále více vyhledávaný → lze se s ním setkat na příklad u sponzorů, reklamních agentur, řemeslníků a živnostníků Příklad Sponzorský dar – Nákup pohonných hmot pro závodní automobil výměnou za umístění reklamy na vozidlo Řemeslník – domluva s dodavatelem na vybavení dílny – uhrazení svými výrobky COUNTERTRADE – typy operací KOMPENZAČNÍ OBCHOD PARALELNÍ OBCHOD ➢ Nejstarší typ obchodní operace v obchodní činnosti ➢ Uzavřen jedinou smlouvou, která má dva stupně (úplná kompenzace/částečná kompenzace) ➢ Je možné odstoupit od povinnosti zpětného nákupu nebo ji převést na třetí osobu ➢ Nejvíce využívaný typ operace v rámci countertrade ➢ Export a import jsou uzavírány dvěma navzájem nezávislými smlouvami ➢ Exportérovi je pohledávka vyplacená bezprostředně po jeho dodávce, navíc má čas (zpravidla 12 měsíců) pro zpětný nákup Zdroj: Cherunilam, 2020 JUNKTIM ➢ Jedná se o obrácený paralelní obchod, iniciativa provedení vychází od importéra (dovozní firmy) – za svůj import dostane příspěvek od exportéra na realizaci obchodu COUNTERTRADE – typy operací „BUY BACK“ ➢ Obchod spojený se zpětným odběrem, kdy exportér akceptuje úplnou nebo částečnou platbu ve výrobcích, vyprodukovaných na jeho vyexportované technologii/zařízení/strojích Zdroj: Cherunilam, 2020 Příklad K této situaci například dochází v případě, kdy firma postaví v dané zemi závod nebo jí dodá technologii, vybavení, školení či jiné služby a souhlasí s tím, že si vezme určité procento z produkce závodu jako částečnou platbu za zakázku. → Strana A postaví v zemi B závod na zpracování soli a poskytne této rozvojové zemi kapitál. Země B na oplátku platí straně A solí z tohoto závodu. COUNTERTRADE – typy operací CLEARING INDUSTRIAL OFFSET ➢ Vzájemné zúčtování pohledávek mezi dvěma i více státy ➢ Obchodní operace založená na kompenzaci velkého objemu exportovaného zboží (vojenská technika, letadla, technologické zařízení). ➢ Kompenzace (kompenzační závazek) může být ve formě investic nebo nepřímo ve formě výrobků. ➢ Často je proklamovaným cílem tohoto procesu vyrovnání obchodní bilance. Offsetová smlouva je doprovodná smlouva k (velké) zakázce, kterou se původní dodavatel zavazuje k odběru výrobků/služeb od původního odběratele. 1 Webový portál ČT24 [online][vid. 26. září 2023]. Dostupné z https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1418779-vojaci-dostanou-107- transporteru-pandur-ii-zakazku-posvetila-vlada Příklad Při nákupu obrněných transportérů Pandur II v roce 2009 vyjednala česká vláda offsety v objemu 153 %.1 Proč firmy obchodují prostřednictvím Countertrade obchodních operací? OSTATNÍ TYPY OBCHODNÍCH OPERACÍ REEXPORTY RÁMCOVÉ OBCHODY NA ZÁKLADĚ DLOUHODOBÝCH KONTRAKTŮ ➢ Zboží nakoupené v jedné zemi reexportér vyváží v nezměněném stavu do jiné země třetí osobě – reexporty přímé a nepřímé. ➢ Využívají se v obchodě se surovinami s cílem stabilizovat dodávku a odběr. TRAŤOVÉ (TRANZITNÍ) OPERACE ➢ Jsou založeny na modifikované kupní smlouvě, kdy dodavatel nezasílá prodané zboží kupujícímu, který je pouhým prostředníkem, ale jeho jménem přímo konečnému zákazníkovi tohoto prostředníka. OSTATNÍ TYPY OBCHODNÍCH OPERACÍ DEVIZOVÉ ARBITRÁŽE ➢ Jedná se o druh bankovní operace, jejímž cílem je dosáhnout nákupem či prodejem deviz na různých trzích příznivého cenového rozdílu v kursech, a tím zisku. OBCHODY BURZOVNÍ AAUKČNÍ ➢ Burzovní operace dělíme na operace efektivní a na operace diferenciační. Obchoduje se s vysoce zastupitelným, avšak nepřítomným zbožím. ➢ Aukční operace uzavíráme na aukcích s přítomným zbožím dle aukčních zvyklostí. Obrázek č. 2: Sotheby´s aukční síň 2 Nejstarší a největší mezinárodní firma pořádající aukce výtvarného umění na světě2 OSTATNÍ TYPY OBCHODNÍCH OPERACÍ SWITCH ➢ Lze charakterizovat jako „devizovou arbitráž“ prováděnou formou obchodu se zbožím. Podstatou je konverze určité měny do jiné, žádoucí měny, do obchodu je zapojen switcher (prostředník), který má za úkoly vybrat partnery podle tržní situace (zkoumá rozdíly v oficiálních a volných kurzech i cenové rozdíly v jednotlivých zemích). ➢ Jedná se o zvláštní druh nepřímých obchodů, při kterém dochází ke konverzi deviz, které nejsou vzájemně směnitelné. Exporter Země A Importer Země B Switcher 1. Produkt/služba Co znamená nepřímý reexport? V jaké situaci je tento přístup vhodný? Východiska mezinárodních obchodních operací ➢ SHRNUTÍ • Mezinárodní obchodní operace (MOO) můžeme chápat jako souhrn aktivit (činností) podporujících nákup a prodej produktů mezi dvěma a více státy. • Obchodní činnosti dělíme na vnitřní, zahraniční a mezinárodní obchod (klasifikace obchodních činností). • Na rozhodování o realizaci mezinárodní obchodní operace mají vliv rozhodovací kritéria, uvažujeme o výhodách a nevýhodách provádění těchto operací. • Funkce mezinárodního obchodu jsou agregací funkcí zahraničního obchodu (transformační, vyrovnávání trhů, harmonizační, ekonomický růst, transmisní) • Na proces provádění MOO má vliv typ zboží, charakter příslušného trhu, obchodněpolitická situace, zvolená distribuční cesta, rozsah a četnost obchodování s daným obchodním partnerem, jeho právní a finanční status, způsob obchodního jednání obchodního partnera. • Dle druhu dělíme MOO na tradiční a netradiční operace, countertrade a ostatní typy obchodních operací. Děkuji za pozornost ☺ Máte dotazy? POUŽITÉ ZDROJE A LITERATURA 1. UNCTAD, 2020. Key statistics and trends in international trade. Dostupné z: https://unctad.org/system/files/official- document/ditctab2020d4_en.pdf 2. FERNIE, J., S. FERNIE and CH. MOORE, 2015. Principles of retailing. 2nd ed. New York: Routledge. ISBN 978-1-138-79194-7. 3. LAMBA, A. J., 2002. The Art Of Retailing. New Delhi: Tata McGraw-Hill Education. ISBN 978-0-07-463717-3. 4. MACHKOVÁ H., E. ČERNOHLÁVKOVÁ and A. Sato, 2014. Mezinárodní obchodní operace. 6th ed. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-4874-0. 5. MULAČOVÁ, V. and P. MULAČ, 2013. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4780-4. 6. NEWMAN, A. and P. CULLEN, 2002. Retailing: Environment & Operations. Mason: Cengage Learning EMEA. ISBN 978-1- 86152-533-8. 7. PRAŽSKÁ , L. and J. JINDRA, 2002. Retail Management. 2nd ed. Praha: Management Press. ISBN 80-7261-059-7. 8. SINGH, R., 2009. International Trade Operations, 2nd ed. New Delhi: Excel Books. ISBN 978-81-7446-735-5. 9. ŠTĚRBOVÁ, L., I. ČERNÁ, R. ČAJKA, and I. BOLOTOV, 2013. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s. ISBN 978-80-247-4694-4. 10. SZCZYRBA, Z., 2006. Geografie obchodu - se zaměřením na současné trendy v maloobchodě. Olomouc: Univerzita Palackého,. ISBN 978-80-244-1453-9. 11. Web portal Businessinfo [online] [04.07.2019]. Available at: https://www.businessinfo.cz/cs/clanky/mezinarodni-instituce-v- mezinarodnim-obchode-23486.html#!&chapter=1. 12. Web portal Investopedia [online] [06.07.2019]. Available at: https://www.investopedia.com/articles/markets/122415/worlds-top-10- retailers-wmt-cost.asp. 13. ZENTES, J., D. MORSCHETT, and H. SCHRAMM-KLEIN, 2016. Strategic Retail Management: Text and International Cases. 3rd ed. New York: Springer. ISBN 978-3-658-10183-1.