Organizace předmětu Organizace a podmínky splnění předmětu Definice termínu společenská odpovědnost podnikání Vymezení konceptu společenské odpovědnosti organizací Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu • 1.Organizace a podmínky splnění předmětu NPCSR 2. 2.Definice termínu společenská odpovědnost podnikání 3. 3.Vymezení konceptu společenské odpovědnosti organizací 4. Obsahové zaměření přednášky csvukrs • • • •Co očekáváte od předmětu Společenská odpovědnost organizací? • • •….. J • csvukrs Budoucnost naší planety? • • • • • • In a thousand years (deepai.org) • • • • In a thousand years (Copilot) • • • • In 10 000 years (Copilot) AI promt „Design a picture of the earth in a thousand/10 000 years“. • •Podmínky pro splnění předmětu: •Vypracovat semestrální práci, odevzdání semestrální práce prostřednictvím IS (odevzdávárna) do 20.12.2024 •Zpracování případové studie, odevzdání prostřednictvím IS (odevzdávárna) do 20.12.2024 •Závěrečná zkouška (termíny ve zkouškovém období). •Celková známka je složena z hodnocení semestrální práce, případové studie a výsledku závěrečné zkoušky. • Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy, význam a principy společenské odpovědnosti organizací a poskytnout přehled o vývoji konceptu, aktuálním mezinárodním i tuzemským přístupem včetně vymezení vhodných nástrojů a metod pro hodnocení výkonnosti s důrazem na moderní trendy v oblasti společenské odpovědnosti organizací. Cíl a podmínky splnění předmětu •Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 60 bodů): • •Semestrální práce 20 bodů HODNOCENÍ •Případová studie 4 body •Zkouška 36 bodů • • • Hodnocení v předmětu Známka Body A 60-56 B 55-51 C 50-46 D 45-41 E 40-36 F 35-0 csvukrs •Semestrální práce •Vyhodnotit úroveň konceptu CSR ve vybrané organizaci (zaměřit se na jednotlivé pilíře konceptu – ekonomický, sociální a environmentální). Identifikovat nedostatečně vyvinuté oblasti a formulovat doporučení pro zlepšení současného stavu. Seminární práci uploadovat (odevzdávárna) do IS 20.12.2024 • •Případová studie - Příklad greenwashingu 1.Úvod - Představte subjekt, který prokazatelně využívá greenwashing. Uveďte jak daný subjekt greenwashing (green marketing) apod. využívá, jak tvoří falešný dojem, že je ekologicky zodpovědný. 2.Představení konkrétní greenwashingu - Uveďte konkrétní příklady jak firma využívá greenwashing. Např. formou proklamací, formou falešných certifikací, formou výrobků (nebo obalů, štítků…). Uveďte konkrétní souvislosti, nedostatek transparentnosti, nesoulad mezi marketingem a skutečností, přílišné zdůrazňování dílčích ekologických kroků apod. Jak firma buduje „zelenou“ reputaci aniž by skutečně podnikala kroky k ochraně životního prostředí… 3.Závěr - Shrňte hlavní poznatky a vyvoďte závěry. Co byste doporučili zákazníkům např. legislativní opatření, závazné certifikace, ověřené audity, požadované transparentní informace apod. Jak se zákazník může bránit a být obezřetný a nevěřit slepě všem „zeleným“ tvrzením? •Případovou studii je nutné uploadovat (odevzdávárna) do IS v termínu do 20.12.2024 – Semestrální práce a případová studie csvukrs •Základní: •ADÁMEK, P. Společenská odpovědnost organizací. Karviná: SU OPF, 2021. ISBN 978-80-7510-473-1. •KUNZ., V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0. •ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Společenská odpovědnost podniků. C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-192-5. •Doporučená: •KAŠPAROVÁ, K. a V. KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4480-3. •KULDOVÁ, L. Nový pohled na společenskou odpovědnost firem - Strategická CSR. NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-408-5. •ADÁMEK, P. Percepce společenské odpovědnosti podnikání v České republice. Karviná: SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248-894-0. •PAVLÍK, M. a M. BĚLČÍK a kol. Společenská odpovědnost organizace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5. •BLOWFIELD, M. a MURRAY, A. Corporate Responsibility. Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-967832-7. •CHANDLER, D. a W. B. WERTHER. Strategic Corporate Responsibility. SAGE, 2014. ISBN 978-1-4522-1779-6. Literatura csvukrs •Společenská odpovědnost se stává součástí prostředí, které je reprezentováno podnikatelskou i neziskovou sférou a stále více zainteresovaných stran se zaměřuje na aspekty sociální, environmentální a ekonomické. • •Koncept je předmětem zájmu řady mezinárodních a nadnárodních organizací nevládního a vládního charakteru (OECD Multinational Guidelines, ISO 26000, UN Global Compact, ILO Declaration, atd.) • •Současným odrazem vývoje společnosti je především znázornění v globální míře neudržitelnosti současných přístupů lidských činností v omezeném prostředí planety (např. neodpovědné chování jednotlivců, organizací vůči ŽP, přečerpání přírodních zdrojů, produkce odpadů, znečištění apod.). • • Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací (podnikání) (SOP) V ČR v roce 2013 vznikla - Asociace společenské odpovědnosti, která svým velmi aktivním přístupem spoluutváří růst pojetí a aplikovatelnosti CSR v ČR ve spolupráci s dalšími organizacemi včetně podpory vlády reprezentované Radou kvality ČR. Vybrané definice CSR •Nexen (2009) definuje „CSR jako závazek chovat se eticky a přispívat k hospodářskému rozvoji a zároveň zlepšovat kvalitu života našich zaměstnanců a jejich rodin, stejně tak jako místní komunity jako celku.“ • •Kotler a Lee (2004) definují „CSR jako závazek pro zlepšení blahobytu společnosti skrze diskreční obchodní praktiky a přínosy z podnikových zdrojů.“ • •Evropská komise v tzv. Zelené knize (2001) - „CSR znamená dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“. Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací (podnikání) (SOP) Samotný akronym CSR zahrnuje (mohou být zaměněny) termíny jako jsou např. společenská odpovědnost, corporate citizenship, podnikání ve společnosti, sociální společnost, udržitelnost, trvalý rozvoj, společnost s přidanou hodnotou, strategická filantropie, firemní etika, corporate governance apod. Existují zřejmé rozdíly mezi zmiňovanými termíny. Vybrané definice CSR •International Business Leaders Forum (IBLF) CSR znamená: „Otevřené a transparentní podnikání založené na etických hodnotách a respektu k zaměstnancům, komunitám a životnímu prostředí. Přináší dlouhodobé hodnoty vlastníkům i celé společnosti“. •Definice CSR od Světové obchodní rady pro udržitelný rozvoj (WBCSD) zahrnuje tyto tři různé možnosti výkladu písmene „S“ ve zkratce CSR: „CSR je závazek podnikání přispívat k trvale udržitelnému rozvoji (sustainability), k práci se zaměstnanci, jejich rodinami, místní komunitou (stakeholders) a společnosti obecně (social) za účelem zlepšení kvality života“. Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací (podnikání) (SOP) •3 pilíře – ekonomický, sociální a environmentální •Pilíře korespondují s charakteristikami, tzv. triple-bottom-line (3P): 1.profit – zisk (ekonomická oblast), 2.people – lidé (sociální oblast), 3.planet – planeta (environmentální oblast). Sumarizace - základní skutečnosti společenské odpovědnosti firem: 1.jedná se o dobrovolný akt (přijetí konceptu CSR je výhradně dobrovolné, nad rámec legislativy), 2. 2.šíře konceptu je „částečně“ ohraničena oblastí sociální, environmentální a ekonomickou, 3. 3.koncept může mít důsledky ve zlepšování životních, pracovních a environmentálních podmínek všech zainteresovaných skupin. Vymezení konceptu společenské odpovědnosti organizací •Jednotlivé stupně jsou řazeny vzestupně podle stupně vývoje podniku ve společensky odpovědném podnikatelském chování a jednání. Zdroj: Carroll (1999) Stupně společenské odpovědnosti organizace PROČ CSR? …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz