Italský jazykový seminář 2
doc. PhDr. Eva Klímová, Ph.D.
Italský jazykový seminář 2

Předmět navazuje na Italský jazykový seminář l. V této fázi je při četbě a rozboru italského textu pozornost věnována spíše oblasti funkční syntaxe v širším slova smyslu se zaměřením na oblast modální výstavby věty a informační struktury italské výpovědi. Tematicky se seminář soustřeďuje na další jazykové jevy jako struktura predikátu ve vztahu k vyjadřování fáze děje a změny stavu, funkce členu v informační struktuře výpovědi, slovosled jako faktor informační struktury výpovědi, pasívum jako prostředek změn v organizační struktuře věty, non-finitní slovesné tvary a jejich protějšky v češtině, ilokuční funkce výpovědi. Cílem semináře je vedle hlubšího a syntetizujícího pohledu na jazykový systém italštiny i snadnější orientace v textu spojená s rozšiřováním slovní zásoby. Rozebíraný text je obsahově volen tak, aby doplňoval poznatky v oblasti reálií Itálie. Italský jazykový seminář 1 a Italský jazykový seminář 2 jsou svou náplní koncipovány tak, aby byly studentovi nápomocny jako první fáze přípravy na SZZ.

Soubor textů k analýze:

Augias, C. I segreti di Roma, pp. 208-211

Sciascia, L. Il giorno della civetta. Milano: Adelphi, 1993. Pp. 9-35.

 Moravia, A. Gli indifferenti. Milano: Tascabili Bompiani, 1992. Pp. 5-23.

 Yourcenar, M. Memorie di Adriano. Torino: Einaudi. 2002. Pp. 240-241.

Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/2/2025 to 23/2/2025.

Sciascia, Leonardo, Il giorno della civetta, pp. 9-35 1. Che cosa hanno in comune le parole: sordo, nel grigio, (9), morto, vecchie (10) 2. Esaminare la formazione delle parole p. 9, 10 3. Esaminare l’ordine dei costituenti dalla p. 12 alla p. 14, fino alla fine del primo paragrafo 4. Esaminare i tipi di frase: p. 12, 18, 19, 20, 21 5.Esaminare l’uso del passivo 6. Esaminare gli elementi linguistici della modalità epistemica (EM) nelle pp. 16, 18, 19, 22, 23 7. Esaminare diversi tipi di periodo ipotetico

Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/2/2025 to 2/3/2025.
Study now
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study now - from 3/3/2025 to 9/3/2025.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/3/2025 to 16/3/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/3/2025 to 23/3/2025.
Teacher recommends to study from 24/3/2025 to 30/3/2025.
Teacher recommends to study from 31/3/2025 to 6/4/2025.
Teacher recommends to study from 7/4/2025 to 13/4/2025.
Teacher recommends to study from 14/4/2025 to 20/4/2025.
Teacher recommends to study from 21/4/2025 to 27/4/2025.
Teacher recommends to study from 28/4/2025 to 4/5/2025.
Teacher recommends to study from 5/5/2025 to 11/5/2025.
Teacher recommends to study from 12/5/2025 to 18/5/2025.
Previous