PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Komunikační systémy ve vzdělávání
Komunikace  předpokládá komunikační zásady a jejich srovnání se zásadami v komunikaci u osob zdravotně postižených. Pokud se budete chtít věnovat problematice komunikace podrobněji, můžete využít další doporučenou nebo rozšiřující literaturu, na kterou je odkazováno v textu distanční opory.

Informace o přístupech ke zkoumání vývoje řeči, souvislostech mezi množstvím rozmanitých proměnných v průběhu ontogeneze, biologických faktorech, procesu přijímání a zpracovávání zvukových signálů řeči. Kapitola poskytuje přehled o složitosti vztahu mozku a jazyka, funkční specializaci mozkových hemisfér s důrazem na rovnoměrnost zrání a jejich vzájemnou koordinaci jako podstatného předpokladu školní úspěšnosti. je nedílnou součástí vývoje řeči a jazyka. Schopnost dorozumívat se obvyklými vyjadřovacími formami je individuální v závislosti na úrovni psychických funkcí. To je základním předpokladem volby komunikačního kódu v rámci podpůrných opatření v edukaci osob se zdravotním postižením.

Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 30/9/2024 to 6/10/2024.

Narušený vývoj řeči (dále NVŘ), při kterém se deficity mohou projevovat ve všech jazykových rovinách a systémově ovlivňovat psychický vývoj dítěte je determinantem pro další rozvoj komunikačních schopností jedince.

Chapter contains:
1
Discussion Forum
1
Web
Teacher recommends to study from 7/10/2024 to 13/10/2024.

Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) je způsob komunikace u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní. AAK kompenzuje projevy těchto poruch a postižení a využívá všech schopností uživatele. Augmentativní komunikace (z lat. augmentare – rozšiřovat) podporuje existující dorozumívání, které je běžnou komunikaci nedostatečné. Alternativní komunikační systémy (z lat. alter – jiný) jsou náhradou za mluvenou řeč.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 14/10/2024 to 20/10/2024.

Komunikace - (z latinského communicare, tj. sdílet) znamená vzájemné sdílení - tedy sdělování i přijímání - informací. Je to společenský proces a nosičem bývá řeč či písmo. U jedinců se SVP je komunikace narušena, mají oslabení (problematiku) v komunikačních schopnostech.

Chapter contains:
2
PDF
Teacher recommends to study from 21/10/2024 to 27/10/2024.

Intervenční programy za účelem rozvoje a podpory komunikačních schopností poskytují také ŠPZ. Nejideálnějším a neiefektivnějším přístupem je pak přístup multidisciplinární, kdy se podílí více oborů na nejen rozvoji komunikačních dovedností jedince. Vše závisí na daných problémech a diagnóze podporované osoby.

Chapter contains:
1
PDF
1
Web
Teacher recommends to study from 28/10/2024 to 3/11/2024.

Asistent pedagoga je pedagogický pracovník, který se může významnou měrou podílet na vzdělávacím procesu nejen ve škole, ale i v oblasti mimoškolní výchovy. V České republice asistenti pedagoga působí na školách na základě vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a zákona 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. U žáků se SVp (zejména žáků s nedostatečnými (omezenými) komunikačními schopnostmi má ap AP posilující kompetence.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 4/11/2024 to 10/11/2024.

Mezi školská poradenská zařízení (ŠPZ) patří pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra, která zajišťují: V rámci komplexní odborné poradenské péče tým SPC zabezpečuje zejména: depistáž klientů se zdravotním postižením (dle specializace SPC) ve spádové oblasti stanovené zřizovatelem speciálně pedagogickou, psychologickou a sociální diagnostiku klientů se zdravotním postižením, poradenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro klienty, jejich rodiče nebo osoby odpovědné za výchovu a pro pedagogické pracovníky, speciálně pedagogické stimulační a vzdělávací činnosti u integrovaných klientů se zdravotním postižením a u klientů s těžkým a kombinovaným postižením participaci při přípravě a zpracovávání individuálních výchovně-vzdělávacích a stimulačních programů pro děti a žáky integrované do běžných škol, zpracovávání odborných podkladů a posudků pro potřeby správních rozhodnutí o zařazení do systému vzdělávání a pro potřeby dalších správních řízení, poradenství k volbě vzdělávací cesty (kariérové poradenství) pro klienty se zdravotním postižením, odborné činnosti v rámci prevence sociálně patologických jevů ohrožujících klienty se zdravotním postižením, informační činnosti a propagaci služeb SPC v širší veřejnosti.

Chapter contains:
2
Web
Teacher recommends to study from 18/11/2024 to 24/11/2024.

Katalogupodpůrných opatření je zaměřen na práci se žáky s narušenou komunikační schopností (NKS), a to v kategorii dětí a žáků jak se zdravotním postižením, tak i s drobnými vadami a poruchami řečových funkcí.

Chapter contains:
2
Web
Teacher recommends to study from 25/11/2024 to 1/12/2024.

Individuální vzdělávací plán (IVP) je jedním z podpůrných opatření, které slouží k podpoře vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním. Individuální vzdělávací plán vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP) příslušné školy a je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka.

Chapter contains:
1
PDF
1
Web
Teacher recommends to study from 2/12/2024 to 8/12/2024.

V tomto oddíle interaktivní osnovy najdete odkazy ke shlédnutí zajímavých videí, podkástů atd.

Chapter contains:
3
Web
Teacher recommends to study from 9/12/2024 to 15/12/2024.

Každý student předmětu Komunikační systémy ve vzdělávání si může vybrat 2 korespondenční úkoly, a alespoň jeden bude prezentovat prezenčně.

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study from 16/12/2024 to 22/12/2024.
Previous