Informace o přístupech ke zkoumání vývoje řeči, souvislostech mezi množstvím rozmanitých proměnných v průběhu ontogeneze, biologických faktorech, procesu přijímání a zpracovávání zvukových signálů řeči. Kapitola poskytuje přehled o složitosti vztahu mozku a jazyka, funkční specializaci mozkových hemisfér s důrazem na rovnoměrnost zrání a jejich vzájemnou koordinaci jako podstatného předpokladu školní úspěšnosti. je nedílnou součástí vývoje řeči a jazyka. Schopnost dorozumívat se obvyklými vyjadřovacími formami je individuální v závislosti na úrovni psychických funkcí. To je základním předpokladem volby komunikačního kódu v rámci podpůrných opatření v edukaci osob se zdravotním postižením.
Narušený vývoj řeči (dále NVŘ), při kterém se deficity mohou projevovat ve všech jazykových rovinách a systémově ovlivňovat psychický vývoj dítěte je determinantem pro další rozvoj komunikačních schopností jedince.
Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) je způsob komunikace u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní. AAK kompenzuje projevy těchto poruch a postižení a využívá všech schopností uživatele. Augmentativní komunikace (z lat. augmentare – rozšiřovat) podporuje existující dorozumívání, které je běžnou komunikaci nedostatečné. Alternativní komunikační systémy (z lat. alter – jiný) jsou náhradou za mluvenou řeč.
Komunikace - (z latinského communicare, tj. sdílet) znamená vzájemné sdílení - tedy sdělování i přijímání - informací. Je to společenský proces a nosičem bývá řeč či písmo. U jedinců se SVP je komunikace narušena, mají oslabení (problematiku) v komunikačních schopnostech.
Intervenční programy za účelem rozvoje a podpory komunikačních schopností poskytují také ŠPZ. Nejideálnějším a neiefektivnějším přístupem je pak přístup multidisciplinární, kdy se podílí více oborů na nejen rozvoji komunikačních dovedností jedince. Vše závisí na daných problémech a diagnóze podporované osoby.
Asistent pedagoga je pedagogický pracovník, který se může významnou měrou podílet na vzdělávacím procesu nejen ve škole, ale i v oblasti mimoškolní výchovy. V České republice asistenti pedagoga působí na školách na základě vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a zákona 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. U žáků se SVp (zejména žáků s nedostatečnými (omezenými) komunikačními schopnostmi má ap AP posilující kompetence.
studium distanční opory a literatury
Mezi školská poradenská zařízení (ŠPZ) patří pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra, která zajišťují: V rámci komplexní odborné poradenské péče tým SPC zabezpečuje zejména: depistáž klientů se zdravotním postižením (dle specializace SPC) ve spádové oblasti stanovené zřizovatelem speciálně pedagogickou, psychologickou a sociální diagnostiku klientů se zdravotním postižením, poradenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro klienty, jejich rodiče nebo osoby odpovědné za výchovu a pro pedagogické pracovníky, speciálně pedagogické stimulační a vzdělávací činnosti u integrovaných klientů se zdravotním postižením a u klientů s těžkým a kombinovaným postižením participaci při přípravě a zpracovávání individuálních výchovně-vzdělávacích a stimulačních programů pro děti a žáky integrované do běžných škol, zpracovávání odborných podkladů a posudků pro potřeby správních rozhodnutí o zařazení do systému vzdělávání a pro potřeby dalších správních řízení, poradenství k volbě vzdělávací cesty (kariérové poradenství) pro klienty se zdravotním postižením, odborné činnosti v rámci prevence sociálně patologických jevů ohrožujících klienty se zdravotním postižením, informační činnosti a propagaci služeb SPC v širší veřejnosti.
Katalogupodpůrných opatření je zaměřen na práci se žáky s narušenou komunikační schopností (NKS), a to v kategorii dětí a žáků jak se zdravotním postižením, tak i s drobnými vadami a poruchami řečových funkcí.
Individuální vzdělávací plán (IVP) je jedním z podpůrných opatření, které slouží k podpoře vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním. Individuální vzdělávací plán vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP) příslušné školy a je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
V tomto oddíle interaktivní osnovy najdete odkazy ke shlédnutí zajímavých videí, podkástů atd.
Každý student předmětu Komunikační systémy ve vzdělávání si může vybrat 2 korespondenční úkoly, a alespoň jeden bude prezentovat prezenčně.