12. Medializace historie ve vzdělávacím dokumentu, internetové servery
Studenti předkládají stručnou učební zprávu (reflexi), v níž se zamýšlejí nad dosavadními zkušenostmi s využitím vzdělávacích dokumentů a internetového prostředí v edukačním prostředí. Studenti pojmenují a charakterizují základní znaky, jež by měl dobrý vzdělávací materiál (dokument) obsahovat. Studenti prostřednictvím rozboru ukázek (RVP.cz) chápou, jakými metodickými postupy vyučující ZŠ a SŠ didaktizují vzdělávací dokumenty ve školní praxi. Studenti diskutují nad možnostmi využití vzdělávacích dokumentů a internetu v současné výuce (nejen společenskovědních) předmětů. Studenti se prostřednictvím vybraných příkladů (Moderní dějiny.cz, HistoryLab aj.) seznamují se vzdělávacími internetovými portály. Studenti na konkrétních příkladech z těchto serverů analyzují, jakou roli ve vzdělávacích materiálech sehrávají vizuální a audiovizuální materiály.
Klíčové
pojmy:
edukační prostředí – didaktická média – internet – mediální výchova – výuka dějinami
Literatura
a další zdroje:
HistoryLab:
HistoryLab.cz — Digitální aplikace pro práci s historickými prameny
Moderní
dějiny.cz:
Moderní-Dějiny.cz |
Úvodní stránka
Otázky:
1) Na
jakém principu je badatelům, učitelům a žákům na stránkách Moderních dějin.cz
přístupná „Antologie historických pramenů?“ Jaké jsou konkrétní možnosti
vyhledávání v této antologii? Jaké typy materiálů antologie obsahuje?
2) Objasněte,
v čem je rozdíl mezi historickým a školním historickým pramenem? Zamyslete
se, jak konkrétně může filmař – dokumentarista napomoci s výukou dějepisu
na základní či střední škole?