Mediální prezentace dějin I

12. Medializace historie ve vzdělávacím dokumentu, internetové servery

Studenti předkládají stručnou učební zprávu (reflexi), v níž se zamýšlejí nad dosavadními zkušenostmi s využitím vzdělávacích dokumentů a internetového prostředí v edukačním prostředí. Studenti pojmenují a charakterizují základní znaky, jež by měl dobrý vzdělávací materiál (dokument) obsahovat. Studenti prostřednictvím rozboru ukázek (RVP.cz) chápou, jakými metodickými postupy vyučující ZŠ a SŠ didaktizují vzdělávací dokumenty ve školní praxi. Studenti diskutují nad možnostmi využití vzdělávacích dokumentů a internetu v současné výuce (nejen společenskovědních) předmětů. Studenti se prostřednictvím vybraných příkladů (Moderní dějiny.cz, HistoryLab aj.) seznamují se vzdělávacími internetovými portály. Studenti na konkrétních příkladech z těchto serverů analyzují, jakou roli ve vzdělávacích materiálech sehrávají vizuální a audiovizuální materiály.

Klíčové pojmy:

edukační prostředí – didaktická média – internet – mediální výchova – výuka dějinami 

Literatura a další zdroje:

HistoryLab:

HistoryLab.cz — Digitální aplikace pro práci s historickými prameny

Moderní dějiny.cz:

Moderní-Dějiny.cz | Úvodní stránka

Otázky:

1)    Na jakém principu je badatelům, učitelům a žákům na stránkách Moderních dějin.cz přístupná „Antologie historických pramenů?“ Jaké jsou konkrétní možnosti vyhledávání v této antologii? Jaké typy materiálů antologie obsahuje?

2)    Objasněte, v čem je rozdíl mezi historickým a školním historickým pramenem? Zamyslete se, jak konkrétně může filmař – dokumentarista napomoci s výukou dějepisu na základní či střední škole?

12 Medialni prezentace dejin I
PDF ke stažení