Týden 2
1.1
SOCIÁLNÍ
POLITIKA STÁTU
S činností
státu v oblasti sociálního zabezpečení neodmyslitelně souvisí pojem sociální
politika. Samotný pojem politika vymezuje určitou společenskou činnost různých subjektů na
různých úrovních, kterými je ovlivňována společenská realita. Jestliže
ovlivňuje sociální realitu, lze hovořit o sociální politice, jež představuje
činnost subjektů spjatou s vytvářením vhodných sociálních podmínek pro
rozvoj občanů.
Z výše
uvedeného vyplývá, že sociální politika je součástí politiky každé společnosti;
v širším smyslu slova jde o konkrétní jednání zejména státu, ale i
ostatních subjektů, kterým je ovlivňována sociální sféra. Sociální politika je
pak vnímána jako aktivity vztahující se bezprostředně k životním podmínkám
lidí.
Sociální politika
není jednoznačně definičně vymezena, není ani jednoznačně vymezitelná. V odborné literatuře se nejčastěji lze
setkat s tímto definičním vymezením
Definice
|
„sociální politika je soustavná a
cílevědomá činnost státu a jiných subjektů směřující k zajištění
optimálních životních a pracovních podmínek občanů a rozvoje jejich osobnosti.
Sociální politika patří k základním
funkcím státu“
Rovněž ji lze
vymezit jako souhrn cílů, aktivit, prostředků k realizaci sociálního programu
dané společnosti.[1]
Současné (konkrétní) nejzávažnější sociální faktory (rizika) ve
společnosti ovlivňující sociální politiku : Stává se pak obtížným a často nemožným, aby
jednotlivec nesl důsledky různých sociálních rizik nebo aby je nesl plně, a
proto se na důsledcích těchto jevů podílí společnost, stát svou sociální
politikou, jejímž předmětem
ovšem není jen nést důsledky rizik, ale též jejich prevence. |
F rozpad
tradiční rodiny F prodlužování
lidského života v důsledku lékařské vědy a péče i změny životního stylu F specifické
pracovní úrazy, nemoci z povolání, autonehody a jiné úrazy způsobují škody na životě a zdraví F ztráta
zaměstnání F chudoba
(vč. pracovní chudoby) F zadluženost
individuální a rodinná |
SUBJEKTY
SOCIÁLNÍ POLITIKY
Subjekty jsou ti, kdo mají zájem, vůli,
schopnosti, předpoklady, možnosti a prostředky
k určité sociální činnosti či chování a kdo takové činnosti a chování může
iniciovat
a naplňovat."
K
subjektům sociální politiky patří:
•
stát a jeho orgány;
•
zaměstnavatelé a firmy;
•
zaměstnavatelské, zaměstnanecké a odborové
orgány;
•
regiony, místní komunity, obce, jejich
orgány a instituce, občanské organizace a iniciativy;
•
Církve;
•
občané, rodiny, domácnosti.
1.1.1
FAKTORY OVLIVNUJÍCÍ
SOCIÁLNÍ POLITIKU STÁTU
Demografické
faktory
Je nepochybně
nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje sociální politiku, když představuje
zkoumání složení obyvatelstva z nejrůznějších hledisek. Jedná se zejména o
-
vztah ekonomicky aktivního a neaktivního
obyvatelstva,
-
strukturu obyvatelstva podle pohlaví,
-
porodnost, potratovost a kojeneckou úmrtnost,
-
sňatečnost a rozvodovost, průměrný počet dětí
v rodině,
-
všeobecnou úmrtnost, průměrný věk dožití a migraci,
-
proces stárnutí populace,
-
počet osaměle žijících osob.
Toto zkoumání je pak základním východiskem
pro stanovení cílů sociální politiky státu a potažmo rozsahu a intenzity
sociálního zabezpečení.
Ekonomické
a sociální faktory
-
velikost a
dynamika vytvořených zdrojů,
-
cenová a
mzdová dynamika,
-
vývoj
nezaměstnanosti
Významným
způsobem rovněž ovlivňují sociální ekonomiku ekonomické a sociální faktory. Dynamika vývoje ekonomiky totiž ovlivňuje
velikost vytvořených ekonomických zdrojů, které je možno na základě stanovení
priorit rozdělit na krytí ekonomických a sociálních potřeb. Přitom je nutno
mít na zřeteli, že dynamika vytvořených ekonomických zdrojů je v určitém
protikladu s dynamikou potřeb, nezbytných ke krytí jednotlivých sociálních
událostí. Většinou lze závislost vyjádřit tak, že dynamický ekonomický rozvoj
obvykle snižuje rozsah potřeb, které musí být kryty z vytvořených zdrojů,
a naopak stagnace ekonomického vývoje s sebou obvykle přináší vyšší
náklady na sociální výdaje.[2]
Politicko-společenské
faktory
Působením tohoto
faktoru je ovlivněno sociální chování subjektů.
1.1.2
typy
(modely) sociální politiky
V rámci
reálné sociální politiky se zpravidla rozlišují její typy (Titmusova dělení), a
to podle přístupu:
Redistributivní typ
Korporativní typ (pracovně výkonový)
Reziduální typ (liberální)
▀ REDISTRIBUTIVNÍ
TYP
„Jeho nosnou
myšlenkou je, že sociální potřeby lidí vnímá jako sociální práva“.
Tento typ
sociální politiky je označován jako univerzalistický či občanský. Řídící
myšlenkou tohoto typu sociální politiky je vnímání potřeb lidí jako sociálních
práv. Sociální politika
je zaměřena na celou populaci daného státu. Vždy se zde uplatňuje dominantní role státu a aktivita nestátních subjektů je
zde omezená. Zásadní je, že zahrnuje celou populaci bez ohledu na
to, zda je sociálně potřebná. Je zde vysoká míra redistribuce, čehož důsledkem
pak je, že se jedná o ekonomicky nejnáročnější typ.
Model se velmi
podobá aktivitám státu z bývalé ČSSR a bývalých socialistických zemí východní
Evropy.
Uplatňován je
zejména ve skandinávských zemích, Nizozemí a Dánsku.
▀ KORPORATIVNÍ TYP (pracovně výkonový)
Jeho základním
východiskem je, že sociální potřeby mají být primárně uspokojovány na základě pracovního
výkonu a zásluh. Proto bývá někdy rovněž označován jako pracovně
výkonový. Je založen na spolupráci občanů a velmi často též na obligatorním
sociálním pojištění. Jeho základem je
tak systém sociálního pojištění. Míra přerozdělení je nižší než
u typu redistributivního. Stát je zde garantem pouze sociální minima. Větší
roli v sociální politice hrají nestátní organizace (pojišťovny, charity, atd.).
Tomuto typu se
blíží SRN, Rakousko a Francie.
▀ REZIDUÁLNÍ
TYP (liberální)
Tento typ
sociální politiky spoléhá téměř výhradně na trh, jeho instituce a rodinu.
Teprve v případech kdy tyto subjekty selžou, nastupuje státní sociální
politika. Odpovědnost
a role státu za sociální situaci občanů je minimální, stejně tak i dávky. Jeho
pečovatelského subjektu je tak potlačena. Míra redistribuce je zde ze všech
modelů nejnižší
Důraz je zde
kladen na individuální odpovědnost a práci jedince. Aktivita nestátních
subjektů je při této politice stěžejní.
Tomuto typu se
nejvíce blíží USA, Japonsko a Velká Británie.
Sociální polika státu vychází z jeho ideologického konceptu |
Stručně
charakterizované typy sociálních politik jsou samozřejmě abstrakcí podstatných
znaků. Každý z těchto typů charakterizuje určitý ideologický koncept. Ve skutečnosti
nemohou existovat v této čistě modelové podobě. Reálná sociální politika
v každé zemi je vždy výsledkem kombinace či mixu zmíněných tří typů a
nelze hovořit jen o uplatňování některého z nich. Některé země mají ke
zmíněnému typu politiky blíže než k ostatním.