Týden 10
10. Evropské divadlo a drama od r. 1800 k počátkům moderního divadla; divadlo umělecké x populární (od romantismu k realismu). Typy, žánry: drama, melodrama, vaudeville, burleska, fraška. Divadelní provoz: hvězdný systém, technické novinky a divadlo.
Kapitola představuje epochu romantismu a to, jak se projevila v oblasti dramatických žánrů a inscenačních postupů (v režii, scénografii, herectví). Ozřejmuje situaci divadla v jednotlivých centrech evropského divadelního vývoje (Německo a Rakousko, Anglie, Francie a Itálie, Rusko a Polsko).
Seznamuje s pojmy Mladé Německo, melodrama, dioráma, panoráma ad.
Ozřejmuje zrod divadelní režie jako nejmladší složky inscenačního procesu a rovněž rozvoj dobové scénografie a jevištní techniky, spjatý s francouzskou operou a jejími výtvarníky.
Přibližuje bohatou dramatickou tvorbu tohoto období, podrobněji seznamuje s díly Victora Huga a Michaila J. Lermontova.
Úkoly
• Srovnejte Pellicovu hru Francesca z Rimini s pozdějším českým zpracováním Jana Nerudy.
• Přečtěte si Lermontovovu hru Maškaráda. Jaké má vyznění či poslání? Navrhněte vhodnou interpretaci postavy Neznámého.
• V centru Nebožské komedie stojí typicky romantický konflikt člověka s realitou. Jakým způsobem jej Krasiński traktuje?
Test 10
1.
Pokuste se vystihnout přínos Jeana-Baptisty Gasparda Deburaua. Uveďte
některá díla – prozaická či dramatická – inspirovaná jeho životem a
tvorbou.
2.
Z jaké předlohy vychází Percy Bysshe Shelley ve svém dramatu Cenci a jak ji přehodnocuje?
3.
Jmenujte další dramatická zpracování tématu hry Cenci.
4.
Hoře z rozumu: představte toto významné romantické dílo a vysvětlete jeho název.
5.
Pokuste se charakterizovat Mickiewiczovo dílo Dziady.