Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice

4 Téma Charakteristika aktivizačních činností a technik

Obsahem je charakteristika konkrétních přístupů, metod a technik: Snoezelen koncept, míčková facilitace, aromaterapie, koncept bazální stimulace, synergická léčebná terapie, PANat, tejpování, terapie loutkou, Handl přístup, INPP, a další.

Pozornost věnuje také aktivizačním metodám využívané u kientů seniorského věku: reminiscenční terapie, trénink poznávacích funkcí, činnostní a pracovní terapie, zájmové a volnočasové aktivity a specifikám terapeutické péče se seniory se smyslovým handicapem, nabízí náměty pro stimulaci.


Cílem je umět:

  • Orientovat se v současné nabídce aktivizačních technik, terapeutických přístupů v oblasti speciální pedagogiky
  • Popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie
  • Samostatně vytvořit speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci či terapii
  • Charakterizovat druhy, formy a specifika animoterapie. 

Literatura: 

1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 49-80. 

2. ZEDNÍKOVÁ, K. Úvod do animace a základní terapeutické metody. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019, str. 36-91. 


Předběžný úkol č.2: 

  • Vyberte si cílovou skupinu a pro ni zpracujte speciálně pedagogickou nabídku.  Písemně zpracujte na 1x A4.
  • Zpracujte do PP prezentace a písemně jednu konkrétní aktivizační činnost  nebo terapii.


Studijni opora Uvod do animace a zakladni terapeuticke metody 2019 Zednikova
PDF ke stažení
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/fvp/zima2023/UPPVMP027/4901952/Studijni_opora_terapie_ve_s_spec_pedagogice_2013_Janku_zohnsvuk.pdf
Následující