Preventivní aktivity

Spolupráce, motivace, oceňování

Aby třídní kolektiv, nebo jakákoliv skupina fungovala a naplňovala pozitivním způsobem svůj cíl, tak je třeba, aby byla skupina motivována a jednotliví členové mezi sebou dokázali spolupracovat. Z pozice vedoucího, ale i jednotlivých členů skupiny je důležité oceňování, které má být konkrétní a odpovídat aktivitám daného jedince.


Pokud spolu lidé nedokážou spolupracovat, tak často je skupina ohrožena rizikovými jevy a problémovým chováním jednotlivých členů, ale může být nakonec rozšířeno do celé skupiny. 


Abychom podpořily spolupráci, motivaci a oceňování ve skupině, je důležité ve skupině vytvořit bezpečné prostředí, které souvisí s pravidly skupiny.

Pravidla skupiny by měla být: 

  • Krátká.
  • Jasná.
  • Pozitivní ("budeme se chovat…").
  • Snadno zapamatovatelná.
  • V malém počtu (3-5 jich stačí).
  • Viditelná.
  • Platná pro všechny (tedy i vyučující).
  • Platná všude (tedy i v jiném předmětu, učebně, s jiným pedagogem).
Pravidla ve třídě

Při tvorbě pravidel je vhodné se s dětmi zamyslet, proč vůbec pravidla jsou a k čemu by byla důležitá v jejich třídě. 

Je možné využít příběh, nebo si zahrát hru imitující silniční provoz s pravidly a bez nich. Jakmile získáte více informací od dětí, jak vůbec pravidla vnímají, kdy jsou pro ně obtěžující a kdy jim přináší pozitiva, je vhodné se vrhnout na jejich tvorbu. 

K zamyšlení

Co vám pomáhá při spolupráci s ostatními? Co vás nejvíce motivuje? Znáte příklady nevhodné motivace? Jak oceňujete své blízké a sebe?