Bohemistický proseminář

Vstupní informace, tipy ke studiu, literatura, studijní opora

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus


Cíle výuky:

1. Pojem univerzity a vzdělanosti

2. Bohemistika jako vědecký obor

3. Jazykovědná bohemistika (lingvistika)

4. Literárněvědná bohemistika

5. Vědecký život

6. Vědecké časopisy a nakladatelství

7. Literární život

8. Informační zdroje v bohemistice I. (zdroje a publikace)

9. Informační zdroje v bohemistice II. (knihovny a archivy)

10. Citace (citační etika)

11. Nejdůležitější literatura a další zdroje

12. Studentské práce (forma a náležitosti)

13. Slovníček pojmů z lingvistiky a literární vědy


Vyučující

Mgr. Jan Heczko, Ph.D.


Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

  • Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
  • Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
  • Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
  • Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.


Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zápočtem, který má formu testu . Předmětem zápočtu jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zápočet probíhá ve zkouškovém období.


2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: 

jan.heczko@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 490

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

3. Tipy ke studiu a literatura

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

  • Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
    • Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
    • Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
    • Chápu posloupnost cílů?
  • Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
    • Pamatuji si klíčová slova?
    • Znám jejich obsah?
    • Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
    • Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
    • Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
    • Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
  • Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

    • Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
    • Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura

HOLMEROVÁ, E. Minimum akademického bonmotu aneb Jak neuklouznout na akademické půdě. Praha: Grada, 2014.

MEŠKO, D., KATUŠČÁK, D., FINDRA, J. et al. Akademická příručka. Martin: Osveta, 2006.

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.

ŠTOCHL, M. Jak na VŠ: Bohemistika. Praha: Akropolis, 2007.

Doporučená literatura

DROZENOVÁ, W. Etika vědy v České republice. Praha: Filosofia, 2010.

ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Votobia: Olomouc, 1997.

FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015. 

HALÍK, T. et al. K čemu dnes humanitní vědy? Praha: Togga, 2008.

KRÁMSKÝ, D. O povaze humanitních věd. Liberec: Bor, 2008.

LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia, 2009.

NUSSBAUMOVÁ, Martha C. Ne pro zisk: Proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha: Filosofia, 2017.

SOKOL, J. Dluh života: Články eseje, glosy. Praha: Univerzita Karlova, 2016.

ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2007.

ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 1999.


Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.