Týden 2
1
VEŘEJNÁ MOC A VEŘEJNÁ SPRÁVA
Rychlý
náhled kapitoly
|
Vymezení vztahů
veřejné moci, státní moci a její trojjedinosti, včetně výkonu veřejné moci
státními orgány a veřejnoprávními korporacemi, tedy územně samosprávnými celky
a zájmovými korporacemi, je předmětem této kapitoly. Znalost níže uváděných a
rozpracovaných zásadních institutu státní
moci umožňuje následné poznání systému, organizace a funkčnosti veřejné
správy.
Cíle
kapitoly
|
Prostudováním
textu kapitoly lze získat povědomí o místě veřejné správy a jejich dílčích
části v systému státní moci. Podrobně jsou zpracovány instituty
Ø
veřejná
moc,
Ø
státní
moc,
Ø
nestátní
moc,
Ø
státní
správa,
Ø
samospráva.
Klíčová
slova kapitoly
|
Státní moc,
veřejná moc, moc výkonná, moc zákonodárná, moc soudní, státní správa,
veřejnoprávní korporace, územně samosprávné celky vyšší a základní kraje, obce.
1.1
VEŘEJNÁ
MOC
Definice
Pojem veřejné moci není
v současné době definičně vymezen, nicméně je možno k tomu aplikovat
dřívější stanovisko Ústavního soud ČSFR, které fakticky převzal a akceptuje i
Ústavní soud ČR.
Veřejná moc je taková moc, která autoritativně
rozhoduje o právech a povinnostech subjektů, ať již přímo, nebo
zprostředkovaně, přičemž subjekt, o jehož právech nebo povinnostech rozhoduje
orgán veřejné moci, není v rovnoprávném postavení s tímto orgánem a obsah
rozhodnutí tohoto orgánu nezávisí od vůle subjektu[1].
Pojem veřejná moc není definičně vymezen |
Veřejná moc je svěřena orgánům veřejné
moci, které autoritativně rozhodují o právech, právem chráněných zájmech a
povinnostech fyzických a právnických osob, a to ať již přímo, nebo
zprostředkovaně. Subjekt, o jehož právech nebo povinnostech rozhoduje orgán
veřejné moci, není v rovnoprávném postavení s tímto orgánem a obsah rozhodnutí
tohoto orgánu nezávisí od vůle subjektu. Uvedené chápání veřejné moci však není
úplné, neboť veřejná moc zahrnuje i takovou státní moc, která zasahuje do
právních poměrů subjektů jiným způsobem, než je autoritativní rozhodování o
právech a povinnostech subjektů (jedná se zejména o zákonodárnou činnost
Parlametnu). Lze tedy uvést, že veřejná moc zahrnuje státní moc a
"zbývající" veřejnou moc ("nestátní" veřejnou moc). Ve
smyslu čl. 2 odst. 1 Ústavy České republiky se státní moc člení na moc
zákonodárnou, výkonnou a soudní. "Nestátní" veřejná moc je svěřena
zejména subjektům územní samosprávy, jakož i jiným subjektům veřejného a
soukromého práva.
Od moci jako
takové, to je obecné schopnosti vnutit a vynutit určitý způsob chování jiného
subjektu, kterou má nejen stát ale i jednotlivec (např. rodič) se veřejná moc
podstatně liší tím, že její subjekty
ji uskutečňuji jednak nikoliv v osobním,
nýbrž ve veřejném zájmu a k zabezpečení veřejného zájmu.
Veřejná moc je tak
nástrojem zabezpečování žádoucích vztahu ve společnosti. Oproti státní moci však vyjadřuje sílu celé občanské společnosti
v hranicích státu nebo i jeho územní části. Sílu způsobilou prosadit
vytvoření a zabezpečení určitých všeobecně uznávaných a chtěných společenských
vztahů, třeba i proti vůli státní moci. Obsah pojmu moc veřejná je tak širší
než pojmu moc státní, když tato moc je součásti moci veřejné. Z toho vyplývá, že moc veřejná je
vykonávána jak
■ orgány státní
moci tj. orgány mocí
Ø zákonodárné,
Ø výkonné,
Ø soudní,
tak
■ dalšími nestátními subjekty, zejména
orgány samosprávy (územními, zájmovými), tzv. veřejnoprávními subjekty.
1.2
STÁTNÍ MOC
Zdrojem veškeré státní moci je lid |
Státní
moc je tak druhem
veřejné moci. Disponuje ji sám stát a
zabezpečuje ji prostřednictvím zvláštního aparátu, označovaného jako státní
mechanismus. Státní
moc je často charakterizována jako
„schopnost státu vnutit svou vůli
subjektům, které jsou v dosahu jeho právního řádu“.
Slouží jako prostředek
organizace a řízení společenských vztahů uvnitř určité státní formy společnosti. V novějším pojetí je státní moc
chápána jako zastupitelská demokracie , která je rozšířená
o přímou demokracii (spoluúčast občanů).
Podle ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky ve
znění pozdějších předpisů, je zdrojem veškeré státní moci lid, který tuto moc
vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné,
výkonné a soudní.[2]
Moc zákonodárná [3]
Zákonodárství
obecně představuje tvorbu a přijímání zákonů zákonodárnými orgány, tj.
oprávnění k vydávání zákonů. Jedná
se o jednu z nezávislých součásti státní moci (vedle moci výkonné a
soudní) svěřené zákonodárci.
Zákonodárce
je orgánem vykonávajícím zákonodárnou moc.
Tím je v ČR dvoukomorový Parlament. Komory tvoří Poslanecká
sněmovna Parlamentu ČR a Senát.
Oprávnění
zákonodárce upravovat prostřednictvím zákonů různé oblasti společenských
vztahů
vyplývá z Ústavy ČR[4].
Zákonodárce
pak již při vydávání zákonů není ničím omezen, může normovat kteroukoli oblast
společenských vztahů, aniž by k tomu potřeboval zvláštní zmocnění. Nicméně při
tom nesmí překročit ústavní rámec. Stalo-li by se tak může Ústavní soud
předmětný zákon nebo jeho část zrušit.
Moc výkonná - exekutiva
Další
součásti státní moci je moc výkonná. Je
vykonávána orgány výkonné moci, kterými jsou v ČR zejména prezident, vláda a orgány veřejné
správy. K jejích základním úkolům
zejména orgánů veřejné správy patří výkon zákonů
přijatých moci zákonodárnou. Z uvedeného je možno dovodit, že:
■ zákonodárné orgány zákony
vytváří,
■ orgány veřejné správy zákony
provádí.
Na tom nic nemění
skutečnost, že veřejná správa se
sice podílí
Ø na přípravě zákonů (např. zákonodárná iniciativa krajů), nicméně její vůle
není pro přijetí zákonů
rozhodující.
Ø na tvorbě práva (viz. vydávání
obecně závazných vyhlášek a nařízení krajů i obcí), nicméně se nejedná o zákonodárství, ale o odvozenou normotvorbu,
tj. vydávání právních předpisů
„na základě zmocněni v zákoně,
k provedení zákona a v jeho
mezích“.
Bylo–li výše uvedeno, že veřejná správa je
projevem výkonné moci ve státě můžeme
ji vymezit i z negativního hlediska, a to jako státní činnost, která je státem vykonávána vedle zákonodárství a soudnictví.
Moc soudní
Moc soudní vykonávají nezávisle
soudy, které jsou podle stupňů rozhodování a působností uspořádány do soudní
soustavy. Jejich cílem je zákonem stanoveným způsobem zajišťovat v :
Ø občanskoprávním řízení ochranu
subjektivních práv,
Ø trestním řízení rozhodovat o vině a
trestu za trestné činy,
Ø správním soudnictví přezkoumávat
akty orgánů veřejné správy,
Ø ústavním soudnictví rozhodovat o
souladu právních předpisů i rozhodnutí s ústavou,
Ø dalších věcech, které jsou jim
zákonem svěřeny.
Svou podstatou je i soudnictví výkonnou činnosti orgánů státu, tedy prováděním (výkonem) zákonů. Rozlišující znaky s veřejnou
správou však nalezneme v případě jejich:
v funkčního rozlišení, když soudnictví představuje nalézání práva ve sféře soukromých i
veřejných zájmů, v případě veřejné správy nejde o primárně o nalézání
práva, ale zejména o realizaci zájmů
veřejných v mezích práva,
v organizačního
rozlišení, když oproti veřejné správě je soudnictví
realizováno orgány, které si jsou vzájemně rovny, a i přes hierarchické
uspořádání jejich soustavy jsou na sobě, co se týče jejich nadřízenosti a podřízenosti
a z toho vyplývající vázanosti příkazy výše postavených orgánů, zcela
nezávislé. Nezávislí jsou ve svém rozhodování i jednotliví soudci.
v
vSoustava soudní se takto vyznačuje koordinaci.
Soustava orgánů veřejné správy spíše subordinaci, tj. nadřízenosti a podřízenosti, vč. z toho vyplývající
vázanosti příkazy výše postavených orgánů,
1.3
NESTÁTNÍ VEŘEJNÁ MOC
Výkon veřejné moci nestátními subjekty |
Jedná se o tu část
veřejné moci, která je v příslušném
rozsahu svěřena státem subjektům
nestátního charakteru ke správě veřejných záležitostí. Tím je současně od
státní moci odvozena a nemůže s ní
být v rozporu. Projevuje se jako decentralizovaná státní moc a její
subjekty společně se státem zabezpečují
správu státu, jakožto veřejnou správu.
Zmíněné subjekty
jsou nazývány veřejnoprávními samosprávnými korporacemi, které se člení na :
● územní veřejnoprávní korporace, kterými jsou
• základní územně samosprávné
celky (obce),
• vyšší územně samosprávné celky
(kraje),
● zájmové veřejnoprávní korporace (neúzemního
charakteru), mezi které patří např.
veřejnoprávní korporace s povinným členstvím (lékařská komora, komora
daňových poradců, notářská komora,
advokátní komora, stomatologická komora), veřejnoprávní korporace
s nepovinným členstvím (hospodářská a agrární komora) či vysoké školy.
Nestátní subjekty
sice svou subjektivitu odvozují od státu nicméně se od
státních orgánu odlišují zejména vlastní právní subjektivitou a z
toho vyplývajícími :
- vlastním majetkem,
- vlastní
odpovědnosti,
- vlastními
volenými orgány apod.
|
|
VEŘEJNÁ MOC |
STÁTNÍ A NESTÁTNÍ
VEŘEJNÁ MOC |
|
|
|
STÁTNÍ |
ZÁKONO- DÁRNÁ |
VÝKONNÁ |
SOUDNÍ |
NESTÁTNÍ vykonávána samosprávnými orgány - |
VEŘEJNÁ SPRÁVA |
Ústřední
správní úřady Územní
správní úřady |
Vyšší územní samosprávné celky Základní územní samosprávné
celky (veřejnoprávní korporace) |
ÚZEMNÍ |
ZÁJMOVÁ |
Zdroj: vlastní
Jak bylo výše uvedeno
veřejnou správou rozumíme:
Shrnutí kapitoly
|
Se znalostí textu předchozí kapitoly věnované výkladu
„právního státu“ bylo v této „přechodné“ možno rozborovat problematiku
veřejné moci a jejich součásti, tedy moci státní a její trojjedinosti, jakož i
moci vykonávané nestátními subjekty, tj. veřejnoprávními korporacemi.
Kapitola nám tak umožňuje vstoupit do následujících
části věnovaných důslednému výkladu
systému, organizace a institutům veřejné správy.
[1] Usnesení Ústavního soudu ze dne 25. 11. 1993, U 3/2
SbNU, sp. zn. II. ÚS 75/93
[2]
Klasickou teorii o rozdělení státní moci
na moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní vypracoval v první polovině
18. století francouzský ideolog osvícenectví CH. L. MONTESQUIEU žijící
v létech 1689 - 1755.
[3]
Latinsky „potestas legislativa“
[4]
Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů