1 Téma Vznik a vývoj muzikoterapie
První část předmětu se zaměřuje na vysvětlení základních pojmů a definic: hudba, hudební projev, rytmus, tempo, vibrace, muzikoterapie, Zabývá se hudebními projevy u různých kultur, přírodních národů z historického pohledu, jeho využívání v komunikaci. Charakterizuje znaky muzikoterapie, muzikoterapeutických směrů, celostního muzikoterapeutického přístupu a rozdíly mezi jednotlivými přístupy. Také se zabývá pojmem expresivní terapie a postavením muzikoterapie v rámci uměleckých terapií.
Cílem je umět:
- Vymezit pojmy hudba, hudební projev, rytmus, tempo, vibrace, muzikoterapie
- Orientovat se ve vzniku a vývoji muzikoterapie
- Charakterizovat znaky muzikoterapie, jednotlivé muzikoterapeutické přístupy, rozdíly mezi jednotlivými přístupy v muzikoterapii
- Objasnit pojem expresivní terapie, její formy, metody, cíl.
Literatura:
1. HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově: učební texty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3, str. 9-20, 189-230.
2. ZELEIOVÁ, J. Psychodynamické aspekty muzikoterapie: hudobno pedagogické a hudobno terapeutické súvislosti. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. Editio Musica Therapeutica. ISBN 978-80-8082-492, str. 15-51.
3. MAREK, V. Hudba jinak. Praha: Eminent, c2003. ISBN 80-728-1125-8, str. 14-40.
Příklady realizace muzikoterapeutických aktivit.
Průběžný úkol č.1:
Promyslete a písemně zpracujte na 1x A4: pojem muzikoterapie, zvuk, rezonance, expresivní terapie.