3 Téma Aktivní a receptivní forma celostní muzikoterapie
Obsahem tématu je praktická příprava a následná realizace aktivní formy muzikoterapie skupinové i individuální, práce v kruhu, ve dvojicích, v rámci muzikoterapeutického orchestru. Téma se zabývá osobností muzikoterapeuta, profesní přípravou a etickými zásadami, které při své práci by měl muzikoterapeut dodržovat. Představuje nabídku vhodné formy muzikoterapie a nástrojů dle cílové skupiny dětí, žáků, klientů a uživatelů s ohledem na jejich momentální zdravotní stav. Seznámení receptivní formou celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti, představení nástrojů. Vliv využití hlasu jako terapeutického nástroje při muzikoterapii.
Cíle je umět:
- Nároky na osobnost muzikoterapeuta, kompetence
- Připravit aktivní skupinovou a individuální muzikoterapii pro konkrétní skupinu klientů, dětí, žáků, uživatelů
- Objasnit pojem receptivní forma muzikoterapie, zásady, principy
- Připravit prostor pro receptivní formu muzikoterapie.
Literatura:
1. HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově: učební texty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3, str. 88-122.
2. MAREK, Vlastimil. Hudba jinak. Praha: Eminent, c2003. ISBN 80-728-1125-8, str. 115-132.
3. KANTOR, Jiří, Matěj LIPSKÝ a Jana
WEBER. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada).
ISBN 978-80-247-2846-9, str. 122-129.
Příklady realizace muzikoterapeutických aktivit.
Průběžný úkol č. 3:
Promyslete a písemně zpracujte na 1x A4 přípravu na konkrétní muzikoterapeutickou lekci - prostor, nástroje.