Vstupní informace, tipy ke studiu, literatura, studijní opora
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíl výuky
Kurs seznamuje s problematikou regionu ve vztahu k literatuře, regionalismu jako kulturně-společenského a literárně-uměleckého hnutí, s vývojem a aktuální podobou regionální literatury od konce 19. stol., kdy se u nás začíná projevovat regionalistické hnutí a vzniká výrazná podoba regionální literatury v regionech ve všech hlavních literárních žánrech, avšak s důrazem na vývoj po roce 1945 na Severní Moravě a ve Slezsku. Předpokládá prohloubenější seznámení s významnými díly regionální literatury. Věnuje se rovněž regionální literární tvorbě a její kritice na stránkách literárních časopisů.
Osnova – bloky
1. Úvod – Terminologická báze, definice. Regionální literatura.
2. Regionalismus a regionalizace – vývoj pojetí.
3. Regionalismus, regionalizace a regionalismus ve vývojové perspektivě.
4. Region a regionalismus ke konci 20. století a na prahu nového tisíciletí.
5. Ústřední pojmy regionální politiky Evropské unie.
6. Problematika regionalismu v české a slovenské literární vědě.
7. Regionalismus jako pojetí světa a jeho odraz v literatuře.
8. K projevům moderního regionalismu v literatuře.
9. Literatura pro mládež se vztahem k regionu.
10. Vztah centrum – periferie, lokálního a globálního v literární vědě
11. Literatura na Moravě a ve Slezsku, její místo v rámci národní literatury.
12. K literárnímu vývoji na Severní Moravě a ve Slezsku po roce 1945, hlavní představitelé a tvorba.
13. Závěrem k problematice regionu, regionalismu a regionální literatury.
Vyučující
doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs je zakončen ústní zkouškou.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: libor.martinek@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 421
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat s využitím výše uvedených kontaktních informací. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail v IS SU, proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
3. Tipy ke studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
- Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
- Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
- Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
- Chápu posloupnost cílů?
- Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
- Pamatuji si klíčová slova?
- Znám jejich obsah?
- Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
- Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
- Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
- Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
- Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
- Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?
Literatura
Povinná literatura
Čtyřicet let literatury v Severomoravském kraji (1945–1985) a aktuální problémy regionalismu. Vladimír Pfeffer (ed.). Slezské zemské muzeum – Památník Petra Bezruče, Opava 1989.
Literatura a region. Jiří Svoboda (ed.). Optys, Ostrava – Opava 1995.
MARTINEK, L. Region, regionalismus a regionální literatura. Ústav bohemistiky a knihovnictví FPF Slezské univerzity v Opavě. Opava: Slezská univerzita 2007.
SVOBODA, J. Tvorba a region. Sedm kapitol o literatuře na Ostravsku. Profil, Ostrava 1974.
Slezsko a severovýchodní Morava jako specifický region. Jiří Svoboda (ed.). Filozofická fakulta Ostravské univerzity, Ostrava 1997.
Doporučená literatura
LENDEROVÁ, M. Region, regionalismus, regionalizace, Sociologický časopis, roč. 28, 1992.
LENDEROVÁ, M. – JIRÁNEK, T. Vývoj českého regionalismu v období mezi dvěma světovými válkami, Sociologický časopis, 1993, č. 3, s. 383–396.
MARTINEK, L. Regionalismus na prahu 21. století. Situace, otázky a výhledy. In: Literární věda na prahu 21. století – Nauka o literaturze u progu XXI stulecia. FPF SU, Opava, 2000, s. 129–141.
Distanční prvky
Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.