PROCVIČOVÁNÍ
Blok 1: Pracovní výkon a jeho měření
1. Jaké jsou základní složky pracovního výkonu (technický, kontextuální, adaptabilní) a jaký mají význam pro fungování organizace?
2. Jaké metody se využívají pro měření pracovního výkonu (např. hodnocení 360°, KPI, individuální rozvojové plány) a jaké jsou jejich hlavní výhody či omezení?
3. Jak může kontextuální výkon, tedy chování podporující pozitivní pracovní prostředí, ovlivnit celkovou efektivitu práce?
Blok 2: Determinanty pracovního výkonu
4. Které individuální faktory (schopnosti, osobnost, motivace) mají největší vliv na pracovní výkon a jak se mohou projevovat v praxi?
5. Jak organizační faktory, jako je styl vedení, pracovní podmínky a kultura organizace, přispívají ke zvýšení či snížení pracovního výkonu?
6. Jaké kontextuální faktory (ekonomické, sociální, technologické) ovlivňují pracovní výkon a proč je jejich zohlednění důležité pro úspěšné řízení lidských zdrojů?
Blok 3: Základní pojmy motivace
7. Jak definujete pojmy „potřeba“, „motiv“ a „motivace“ a v čem se tyto pojmy vzájemně liší?
8. Jaký je rozdíl mezi vnitřní (intrinzickou) a vnější (extrinzickou) motivací a jak se tento rozdíl projevuje v pracovním prostředí?
9. Vysvětlete rozdíl mezi stimulem a motivem a proč je důležité tyto pojmy rozlišovat při analýze motivačních procesů.
Blok 4: Obsahové teorie motivace
10. Jak Maslowova hierarchie potřeb vysvětluje motivaci zaměstnanců a jaké praktické implikace může mít její aplikace v řízení lidských zdrojů?
11. Jak se Alderferova ERG teorie odlišuje od Maslowovy hierarchie a jaké výhody přináší při pochopení motivace v pracovním prostředí?
12. Jak Herzbergova dvoufaktorová teorie rozlišuje mezi hygienickými a motivačními faktory a jak byste tyto poznatky využili ke zvýšení pracovní spokojenosti?
Blok 5: Procesní teorie motivace a jejich aplikace
13. Jak Vroomova teorie očekávání vysvětluje motivaci na základě očekávání výsledků a jak může být tato teorie využita při stanovování cílů v organizaci?
14. Jak Skinnerova teorie posilování (pozitivní a negativní) ovlivňuje pracovní chování a jaké praktické důsledky má její aplikace?
15. Jak Lockeho teorie stanovování cílů přispívá k motivaci a pracovní výkonnosti a jaké klíčové prvky této teorie jsou nejvíce přenositelné do praxe?