HKDRPNP007 Kulturní dějiny českých a evropských zemí v moderní době

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2022
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Martin Pelc, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Knapík, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
HKDRPNP007/A: Út 12. 4. až Pá 20. 5. Út 8:55–11:20 M6, Po 21. 2. až Út 5. 4. Út 8:55–11:20 M6, J. Knapík, M. Pelc
Předpoklady
Předmět prohlubuje a rozšiřuje znalosti kulturních, politických, hospodářských a sociálních aspektů historického vývoje o vybrané okruhy kulturně společenského vývoje, které charakterizuje v kontextu dějin životního stylu, duchovních a náboženských aspektů, zvyků a mentalit, kultury a umění, a to bez rozdílu sociálních vrstev. Poskytuje základní přehled tematiky na pozadí obecných tendencí a zásadních událostí z dějin českých a evropských zemí od konce 18. století do roku 1992 s akcentem na kulturní aspekty společenské každodennosti. Výklad je koncipován chronologicko-tematicky, cílem je vést studenty k vnímání souvislostí, ke schopnosti postihnout základní vývojové tendence a paralely, orientovat se v základních pojmech z českých a evropských dějin. V rámci semináře je věnována pozornost vybraným problémovým okruhům českých a evropských kulturních dějin. Student si prohlubuje schopnosti práce s literaturou a vybranými prameny, dovednosti v oblasti aplikace metod historické práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět prohlubuje a rozšiřuje znalosti kulturních, politických, hospodářských a sociálních aspektů historického vývoje o vybrané okruhy kulturně společenského vývoje, které charakterizuje v kontextu dějin životního stylu, duchovních a náboženských aspektů, zvyků a mentalit, kultury a umění, a to bez rozdílu sociálních vrstev. Poskytuje základní přehled tematiky na pozadí obecných tendencí a zásadních událostí z dějin českých a evropských zemí od konce 18. století do roku 1992 s akcentem na kulturní aspekty společenské každodennosti. Výklad je koncipován chronologicko-tematicky, cílem je vést studenty k vnímání souvislostí, ke schopnosti postihnout základní vývojové tendence a paralely, orientovat se v základních pojmech z českých a evropských dějin. V rámci semináře je věnována pozornost vybraným problémovým okruhům českých a evropských kulturních dějin. Student si prohlubuje schopnosti práce s literaturou a vybranými prameny, dovednosti v oblasti aplikace metod historické práce.
Výstupy z učení
Schopnost postihnout základní vývojové tendence a paralely prohloubení schopnosti práce s literaturou a vybranými prameny dovednosti v oblasti aplikace metod historické práce.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina (přehled literatury, informace o zkoušce, témata seminárních prací) 2. Zrození občana: proměna státu a společnosti v českých zemích a Evropě (cca 1780-1918) 3. Staré a moderní: Historizace vědomí v Evropě od druhé poloviny 18. století 4. Sekularizace a odkouzlení světa: Proměny náboženství a církví v českých zemích a Evropě (cca 1780-1918) 5. Vědění, vzdělanost a vzdělávání v českých zemích a Evropě (cca 1780-1918) 6. Od historismu k moderně: Proměny umění v „dlouhém“ 19. století 7. Fenomén volného času v moderní době (cca 1780-1918) 8. Československo a Evropa 1918–1945 v politické, hospodářské a sociální perspektivě 9. Československo a Evropa 1945–1990 v politické, hospodářské a sociální perspektivě 10. České a evropské myšlení 20. století (filozofie, politické teorie, věda, náboženství) 11. Česká a evropská kultura 20. století (moderní umění, kultura mezi demokracií a totalitarismem) 12. Česká a evropská každodennost 20. století (proměny životního stylu, volný čas, móda, sport apod.) 13. Vybrané osobnosti české a evropské kultury 20. století a jejich přínos
Literatura
    povinná literatura
  • Kučera, M. Kultura v českých dějinách 19. století. Praha 2011.
  • Luft, R. – Havelka, M. – Zwicker, S. (Hg.). Zivilgesellschaft und Menschenrechte im östlichen Europa. Tschechische Konzepte der Bürgergesellschaft im historischen und nationalen Vergleich. München 2014.
  • Pánek, J. – Tůma, O. a kol. Dějiny českých zemí. Praha 2018.
  • Pažout, J. (ed.). Každodenní život v Československu 1945/48-1989. Praha 2015.
  • Rémond, R. Náboženství a společnost v Evropě. Praha 2003. info
  • Marek, J. Česká moderní kultura. Praha 1998.
  • Nešpor, Z. R. a kol. Náboženství v 19. století. Nejcírkevnější století, nebo období zrodu českého ateismu? Praha 2010.
    doporučená literatura
  • Doležal, J. Česká kultura za protektorátu. Praha, 1996. info
  • Johnston, W. Österreichische Kultur- und Geistesgeschichte. Wien atd. 2006.
  • Kárník, Z. České země v éře První republiky. Díl I. II. III. Praha, 2000. info
  • KNAPÍK, J. - FRANC, M. a kol. Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948-1967. I, II. Praha, 2011. info
  • Kusák, A. Kultura a politika v Československu 1945–1956. Praha 1998.
  • LUŇÁK, P. Západ. Spojené státy a Západní Evropa ve studené válce. Praha, Libri 1997. info
  • NÁLEVKA, V. Světová politika ve 20. století I., II. Praha 2000. info
  • Rychlík, J. Češi a Slováci ve 20. století, spolupráce a konflikty. Praha, 2012. info
  • VYKOUKAL, Jiří - LITERA, Bohuslav - TEJCHMAN, Miroslav. Východ : Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha, 2000. info
  • Maurois, A. Dějiny Francie. Praha 1994.
  • Kol. autorů. Velké dějiny zemí Koruny české. XIII., 1918-1929, XIV., 1929-1938. Praha 2000, 2002.
  • Kol. autorů. Velké dějiny zemí Koruny české. XI. 1792-1860. Praha-Litomyšl 2013.
  • Kol. autorů. Velké dějiny zemí Koruny české. XII a, 1860-1890, XII b, 1890-1918. Praha-Litomyšl 2012, 2013.
Výukové metody
frontální výuka, diskuse, práce se zdroji
Metody hodnocení
Písemný test. Docházka na seminář (75%); seminární práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.