FVP:UPPVP0046 Etopedie - Informace o předmětu
UPPVP0046 Etopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Student se orientuje v základních i aplikovaných psychologických a pedagogických disciplínách včetně sociální patologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je orientace v systému speciálně pedagogických věd, správné zařazení etopedie do tohoto systému. Dále seznámení s historickými přístupy k poruchám chování, s vývojem etopedie a to nejen v českých zemích. Pochopit je nutné předmět a cíle etopedie, dále znaky, etapy, prostředky a formy převýchovné péče. Důležitou je znalost školských i neškolských zařízení zajišťujících etopedickou péči v České republice.
- Osnova
- 1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět, histografické přístupy společnosti.
2. Terminologická východiska etopedie. Klasifikace subjektů a objektů etopedie.
3. Psychologické koncepty v etopedii.
4. Poruchy chování a problémy v chování.
5. Strategie intervence v edukačním procesu.
6. Poruchy chování spojené s poruchou aktivity a pozornosti.
7. Porucha řízeného chování a internalizované poruchy chování.
8. Porucha chování jako kombinované postižení.
9. Etopedická prevence. Kauzální faktory vzniku PCH. Koncept At risk Youth.
10. Institut ochranné a ústavní výchovy.
11. Diagnostický proces v etopedii. Speciální pedagog ? etoped.
12. Legislativní rámec etopedie
- 1. Etopedie jako speciálně pedagogická disciplína: pojetí, význam, předmět, histografické přístupy společnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0. info
- PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
- SLOMEK, Z. Speciální pedagogika, etopedie. České Budějovice: ZSF JČU, 2006. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. info
- KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. Zlo na každý den. Život s deprivanty I. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-088-6. info
- RAHN, E., MAHNKOPF, A. Psychiatrie, učebnice pro studium a praxi. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-964-0. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Informace učitele
- Zvládnout teoreticky vědní obor etopedie jako součást speciální pedagogiky, který se zaobírá výchovou, vzděláváním a výzkumem obtížně vychovatelných jedinců. Dále také studovat a pochopit etiologii vzniku mravních poruch a cesty vedoucí k nápravě. Získat aktuální přehled o funkci státních i nestátních zařízení, které převýchovný proces v různých podobách zajišťují.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2011/UPPVP0046