FVP:UPPVMK008 Psychopedie - Informace o předmětu
UPPVMK008 Psychopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení s teorií a částečně také s praxí edukace osob s mentálním postižením, se zaměřením na výchozí teoretické otázky předmětu psychopedie, a nový pohled na práci s člověkem s mentálním postižením v inkluzivní společnosti. Předmět zahrnuje rovněž definování postižení a jeho kategorizaci,etiologii a symptomatiku, dějiny péče o osoby s mentálním postižením ve světě a u nás, určité zamyšlení nad směřováním a charakteristikou osobnosti člověka s mentálním postižením.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- Student se orientuje v oblasti vědní disciplíny psychopedie, umí ji zařadit a charakterizovat
- Student zná základní teoretické pojmy a terminologii psychopedie
- Student se orientuje v terminologii, která se týká mentálního postižení
- Student umí definovat a charakterizovat stupně, typy a druhy mentálního postižení dle různých klasifikací
- Student se orientuje ve vývoji a historii péče o osoby s mentálním postižením v průběhu dějin u nás i v zahraničí
- Student zná základní vzdělávací systém a možnosti vzdělávání pro žáky a studenty s různými stupni a druhy mentálního postižení
- Student umí definovat speciálněpedagogické metody a zásady související s edukací osob s mentálním postižením.
Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit vzdělávací možnosti našeho vzdělávacího systému ke stupni mentálního postižení žáka
- Student analyzuje osobnost člověka s mentálním postižením dle základních pravidel a znalostí charakteristiky osobnosti v obecné podobě.
Obecné způsobilosti:
- Student umí posoudit podle různých klasifikačních kritérií schopnosti a dovednosti člověka s mentálním postižením.
- Student umí přizpůsobit proces práce konkrétnímu člověku s určitým stupněm mentální retardace.
- Student se orientuje v různosti vzdělávacího systému, který je využíván pro děti a žáky s mentálním postižením.
- Student zná a umí modifikovat speciálněpedagogické metody využitelné v práci s lidmi s mentálním postižením. - Osnova
- Přednášky:
- 1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Pojem mentální postižení a mentální retardace. Historie a současnost terminologické exprese psychopedie v zahraničním kontextu.
- 2. Vývoj péče o osoby s mentálním postižením v zahraničí a v ČR.
- 2. Současné zahraniční a domácí trendy směřující k edukaci a inkluzi osob s mentálním postižením ve společnosti.
- 3. Humanizace životních podmínek osob s mentálním postižením, práva a diskriminace v kontextu současné legislativy.
- 4. Charakteristika osobnosti člověka s mentálním postižením v komplexním pojetí.
- 5. Rodina dítěte s mentálním postižením.
- 6. Edukační realita – výchova a vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením.
- Semináře:
- 1. Typy a stupně mentálního postižení, hraniční pásmo jako fenomén.
- 2. Etiologie mentálního postižení.
- 3. Možnosti vzdělávání pro děti a žáky s mentálním postižením – typy a druhy institucí a škol. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody).
- 4. Žák s mentálním postižením ve škole. Podmínky a zásady speciálněpedagogické školní práce v rámci speciálního i inkluzivního vzdělávání.
- 5. Poruchy autistického spektra, edukace dětí a žáků s PAS.
- 6. Exkurze do zařízení pro osoby s mentálním postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
- ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. 224s. ISBN 978-80-246-3071-7.
- JANKŮ, Kateřina. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Pdf, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- PIPEKOVÁ, Jarmila; VÍTKOVÁ, Marie et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN: 978-80-210-7726-3.
- ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. 4.přeprac.vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
- VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5. aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
- doporučená literatura
- BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: MU, 2012, 278 s. ISBN 978-80-5930-6.
- ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
- JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
- VANČOVÁ, Alica. Edukácia mentálne postihnutých. Speciálne metodiky predmetov ZŠS. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89256-53-2.
- neurčeno
- ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
- ADAMUS, Petr. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: OU, PdF, 2017. 110 s. ISBN 978-80-7464-975-2.
- BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-693-4.
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
- VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
- HUGHES, Marie Tejero. The Wiley Handbook of Diversity in Special Education. Wiley-Blackwell, 2017. ISBN 978-1118-768-884.
- JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. 2014. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: účast na exkurzi do zařízení pro osoby s mentálním postižením, správné písemné zodpovězení na tři tematicky související otázky, odevzdání záznamů z absolvovaných exkurzí. Absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMK008