UPPVMK008 Psychopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teorií a částečně také s praxí edukace osob s mentálním postižením, se zaměřením na výchozí teoretické otázky předmětu psychopedie, a nový pohled na práci s člověkem s mentálním postižením v inkluzivní společnosti. Předmět zahrnuje rovněž definování postižení a jeho kategorizaci,etiologii a symptomatiku, dějiny péče o osoby s mentálním postižením ve světě a u nás, určité zamyšlení nad směřováním a charakteristikou osobnosti člověka s mentálním postižením.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student se orientuje v oblasti vědní disciplíny psychopedie, umí ji zařadit a charakterizovat
- Student zná základní teoretické pojmy a terminologii psychopedie
- Student se orientuje v terminologii, která se týká mentálního postižení
- Student umí definovat a charakterizovat stupně, typy a druhy mentálního postižení dle různých klasifikací
- Student se orientuje ve vývoji a historii péče o osoby s mentálním postižením v průběhu dějin u nás i v zahraničí
- Student zná základní vzdělávací systém a možnosti vzdělávání pro žáky a studenty s různými stupni a druhy mentálního postižení
- Student umí definovat speciálněpedagogické metody a zásady související s edukací osob s mentálním postižením.

Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit vzdělávací možnosti našeho vzdělávacího systému ke stupni mentálního postižení žáka
- Student analyzuje osobnost člověka s mentálním postižením dle základních pravidel a znalostí charakteristiky osobnosti v obecné podobě.

Obecné způsobilosti:
- Student umí posoudit podle různých klasifikačních kritérií schopnosti a dovednosti člověka s mentálním postižením.
- Student umí přizpůsobit proces práce konkrétnímu člověku s určitým stupněm mentální retardace.
- Student se orientuje v různosti vzdělávacího systému, který je využíván pro děti a žáky s mentálním postižením.
- Student zná a umí modifikovat speciálněpedagogické metody využitelné v práci s lidmi s mentálním postižením.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Postavení psychopedie v systému ostatních věd. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Pojem mentální postižení a mentální retardace. Historie a současnost terminologické exprese psychopedie v zahraničním kontextu.
  • 2. Vývoj péče o osoby s mentálním postižením v zahraničí a v ČR.
  • 2. Současné zahraniční a domácí trendy směřující k edukaci a inkluzi osob s mentálním postižením ve společnosti.
  • 3. Humanizace životních podmínek osob s mentálním postižením, práva a diskriminace v kontextu současné legislativy.
  • 4. Charakteristika osobnosti člověka s mentálním postižením v komplexním pojetí.
  • 5. Rodina dítěte s mentálním postižením.
  • 6. Edukační realita – výchova a vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením.
  • Semináře:
  • 1. Typy a stupně mentálního postižení, hraniční pásmo jako fenomén.
  • 2. Etiologie mentálního postižení.
  • 3. Možnosti vzdělávání pro děti a žáky s mentálním postižením – typy a druhy institucí a škol. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody).
  • 4. Žák s mentálním postižením ve škole. Podmínky a zásady speciálněpedagogické školní práce v rámci speciálního i inkluzivního vzdělávání.
  • 5. Poruchy autistického spektra, edukace dětí a žáků s PAS.
  • 6. Exkurze do zařízení pro osoby s mentálním postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. 224s. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Pdf, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila; VÍTKOVÁ, Marie et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN: 978-80-210-7726-3.
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. 4.přeprac.vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie: teoretické základy a metodika. 5. aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
    doporučená literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: MU, 2012, 278 s. ISBN 978-80-5930-6.
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • VANČOVÁ, Alica. Edukácia mentálne postihnutých. Speciálne metodiky predmetov ZŠS. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89256-53-2.
    neurčeno
  • ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • ADAMUS, Petr. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: OU, PdF, 2017. 110 s. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-693-4.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
  • VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • HUGHES, Marie Tejero. The Wiley Handbook of Diversity in Special Education. Wiley-Blackwell, 2017. ISBN 978-1118-768-884.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. 2014. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: účast na exkurzi do zařízení pro osoby s mentálním postižením, správné písemné zodpovězení na tři tematicky související otázky, odevzdání záznamů z absolvovaných exkurzí. Absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.