UPPVMP049 Poruchy autistického spektra

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je připravit studenty na specifika výchovy a vzdělávání žáků s PAS, na vytvoření podmínek pro jejich edukaci, seznámit studenty s novými trendy ve vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Součástí seminářů bude také seznámení s možnostmi nácviků sociálního chování.
Výstupy z učení
Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Student bude schopen charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra bude seznámen s tvorbou speciálních didaktických pomůcek, bude schopen charakterizovat metodu strukturovaného učení.

Odborné znalosti:
- student dokáže charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, zvláště vyhlášku 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s poruchou autistického spektra
- student se bude orientovat v etiologii a diagnostice.

Odborné dovednosti:
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s poruchou autistického spektra ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student je schopen u žáků s poruchou autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce
- student je schopen ve výuce žáků s poruchou autistického spektra využít nabytých teoretických poznatků
- student je využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi.

Obecné způsobilosti:
- student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků s poruchou autistického spektra
- student umí samostatně vytvořit a aplikovat speciální didaktické pomůcky
- student umí samostatně aplikovat metodu strukturovaného učení ve výuce žáků s poruchou autistického spektra s ohledem na individuální možnosti jednotlivých žáků.
Osnova
  • 1. Vývoj a změny přístupů k dětskému autismu, demografické charakteristiky.
  • 2. Charakteristické projevy, deficity a chování.
  • 3. Popis jednotlivých poruch autistického spektra.
  • 4. Diagnostika poruch autistického spektra.
  • 5. Diferenciální diagnostika.
  • 6. Intervence u osob s poruchou autistického spektra.
  • 7. Edukace jedinců s autismem, povinnost školní docházky.
  • 8. Metoda strukturovaného učení, Teacch program.
  • 9. Klíčové oblasti rozvoje.
  • 10. Poradenství.
  • 11. Organizace pro podporu osob s autismem.
  • 12. Péče o osoby s autismem v zahraničí.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A. A LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 1. 175 s. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • BAZALOVÁ, Barbora, 2011. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5781-4.
  • BAZALOVÁ, Barbora, 2012. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5930-6.
  • THOROVÁ, Kateřina, 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
    doporučená literatura
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci odpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2
  • GRANDIN, Temple. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. První vydání v českém jazyce. Překlad Marek Čtrnáct. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Csémy, 2015. ISBN 978¬80¬906078¬0¬4.
  • GRANDIN, Temple. Zvířata v překladu: autistická mysl jako klíč k pochopení chování zvířat. První vydání v českém jazyce. Překlad Alžběta a Jan Dvořákovi. Selce: Csy, 2015. ISBN 978¬80¬971852¬1¬ 3.
  • KURTZ, Lisa A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978¬80¬262¬0800¬6.
  • RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vydání třetí. Překlad Miroslava Jelínková. Praha: Portál, 2015. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978¬80¬262¬0984¬3.
    neurčeno
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. 1. Ostravská univerzita v Ostravě: Repronis s.r.o. Ostrava, 2014. 1. ISBN 97880-7464-661-4.
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ, 2008. Strukturované učení: vzdělávaní dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami : speciální pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, ed., 2014. Dětský autismus: přehled současných poznatků. 2., dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0686-6.
  • PREIßMANN, Christine, 2010. Život s Aspergerovým syndromem: příběh psychoterapie. Praha: Portál. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-688-9.
  • SROKOVÁ, Eva a Pavla OLŠÁKOVÁ, 2004. Autismus ve školní praxi. 2004. Ostrava: Montanex, 47 s. Ze zkušeností pedagogů speciálních škol a zařízení. ISBN 8072251449.
  • ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ, 2012. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3377-6.
  • RADEMACHER, Tom. It Won't Be Easy. Univ Of Minnesota Press,2017. ISBN 9781517901127.
  • ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
Metody hodnocení
- Příprava, realizace a prezentace obsahující záznamy přípravy na přímou práci s žáky s poruchou autistického spektra zaměřené na aplikaci a praktické uplatnění intervenčních strategií žáků s vlastní evaluací. Odevzdání portfolia a jeho prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu.
- Didaktický test je složen z otevřených otázek, jež vycházejí z otázek a úkolů uvedených ve studijních materiálech k předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se edukace žáků s poruchou autistického spektra, jakož i dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe.
- Zápočet formou didaktického testu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024, léto 2025.