FVP:PV24TP035 Preventive Activities - Course Information
PV24TP035 Preventive Activities
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Výuka bude probíhat interaktivní formou, ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Budou využity dialogické metody (např. diskuze, rozbor, zpětná vazba, brainstorming), aktivizující metody (např. hry, simulace, hraní rolí, demonstrace), pozorování, domácí cvičení. Studenti budou pracovat individuálně i ve skupinách.
- Syllabus
- 1. History and current concept of preventive activities in the Czech Republic
- 2. Basic division of preventive activities according to the concept of school prevention of risk behaviour
- 3. Target groups of preventive activities and developmental specifics according to age groups
- 4. Context and environment of the implementation of preventive activities
- 5. Cooperation with educators and other experts – follow-up preventive activities and cooperation of multiple institutions
- 6. Group dynamics of preventive activities
- 7. Preventive techniques - icebreakers and warm-up activities
- 8. Preventive techniques - activities for introductions
- 9. Preventive techniques - cohesive activities and artephiletic techniques
- 10. Techniques of general primary prevention
- 11. Techniques of selective primary prevention according to the type of risk behaviour
- 12. Crisis and emergency scenarios during preventive activities
- 13. Evaluation of preventive programs and activities
- Literature
- required literature
- MIOVSKÝ, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-394-5.
- Traumatizovaný mozek: https://www.podporainkluze.cz/material/traumatizovany-mozek/
- Metodická doporučení MŠMT - https://www.msmt.cz/uploads/Metodicke_doporuceni_uvodni_cast.doc
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
- Školní preventivní program https://www.msmt.cz/file/7347_1_1
- Trauma: https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
- Braun, R. (2014) Praktikum školní psychologie.
- Drogy info: https://www.drogy-info.cz/
- recommended literature
- MIOVSKÝ, M. et al. Prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1.
- MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
- MIOVSKÝ, M. et al. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-395-2.
- MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
- CHARVÁT, M., JURYSTOVÁ, L. & MIOVSKÝ, M. Čtyřúrovňový model kvalifikačních stupňů pro pracovníky v primární prevenci rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-71-2.
- KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4450-6.
- MIOVSKÝ, M. a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Druhé, přepracované a doplněné vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-391-4.
- MARTANOVÁ, Veronika a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-75-0. info
- VALENTA, M., HUMPOLÍČEK, P. et al. Hra v terapii. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-1190-7.
- Sumář dobré praxe: https://bein.ped.muni.cz/sumar-dobre-praxe
- Infografiky - https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
- Metodiky Odyssea - https://www.odyssea.cz/metodiky/lekce-a-kurzy/
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška s diskusí Pozorování Práce ve skupinách Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška: písemná z povinné literatury a přednášek (splnění 75 %) Semináře: Skupinová práce - tvorba preventivního programu na předem zvolené téma a jeho prezentace v semináři. Docházka.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Students will be able to consult via e-mail, individually or in group consultations even during a lecture.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/PV24TP035