PV24TP038 Psychopatologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Znalost stěžejní terminologie osvojené v rámci předmětu základy psychologie a psychologie osobnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je obeznámení se s tematikou obecné psychopatologie, jakož i psychopatologie speciální. Pomáhající by měl mít základní přehled o syndromech a symptomech duševních poruch, jakož i o existujícím klasifikačním systému těchto poruch. Díky uvedenému je schopen klienta, který vystupuje v praxi pomáhajícího směřovat k odpovídající formě pomoci, rovněž může kvalifikovaně vstupovat do mezioborové spolupráce.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: student umí vymezit základní kategorie obecné psychopatologie, dokáže klasifikovat duševní poruchy do jednoltivých nozologických jednotek, tyto na teoretické rovině zvládne vyložit.
Odborné dovednosti: student na základě pozorovatelných projevů umí určit zda se u modelového jedince jedná či nejedná o výskyt duševní poruchy, dokáže rámcově určit druh poruchy, dokáže rámcově přistupovat k nositelům duševních poruch.
Profesní způsobilosti: zná základní druhy pomoci, které se nabízí nositelům duševních poruch, dokáže specialistu (psycholog, psychiatr, terapeut) vyhledat a informovat o projevech nositele duševní poruchy, dokáže rovněž určit svou roli v procesu pomoci.
Osnova
  • 1. Uvedení do oboru psychopatologie.
  • 2. Poruchy vědomí.
  • 3. Poruchy vnímání, pozornosti, paměti, myšlení, intelektu.
  • 4. Poruchy emocí.
  • 5. Poruchy instinktů.
  • 6. Organické duševní poruchy.
  • 7. Závislosti.
  • 8. Schizofrenní poruchy.
  • 9. Poruchy nálady.
  • 10. Neurotické poruchy.
  • 11. Poruchy osobnosti a chování u dospělých.
  • 12. Dětská psychopatologie.
Literatura
    povinná literatura
  • CICCHETTI, D. Developmental Psychopathology, Maladaptation and Psychopathology. New Yersey: John Wiley and Sons, 2016. ISBN 978-1-118-12087-3.
  • KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0. info
  • KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4. info
  • OREL, M. a kol. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Psyché. ISBN 978-80-247-5516-8.
  • SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E. a KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0976-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info
    doporučená literatura
  • MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-263-7.
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4. info
  • RABOCH, J., PAVLOVSKÝ, P., JANOTOVÁ, D. Psychiatrie minimum pro praxi. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-582-4.
  • RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-71782-87-4. info
  • SVOBODA, M., ČEŠKOVÁ, E., KUČEROVÁ, H. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-154-9. info
Výukové metody
Monologická, dialogická, diskuse, prezentace kazuistik.
Metody hodnocení
Ústní zkouška zjišťující znalosti z obecné i speciální psychopatologie. Své znalosti student čerpá z přednášek a z odborné literatury.
Informace učitele
Konzultace s vyučujícím během výuky, po dohodě osobní konzultace nebo emailová konzultace.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/PV24TP038