MP302 Management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Václav Lednický, CSc. (přednášející)
Garance
Václav Lednický, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s podstatou a významem managementu a jeho interdisciplinární charakteristikou, dále poskytnout stručný přehled vývoje i současného stavu této disciplíny. Pozornost se soustřeďuje na obsahovou náplň manažerských funkcí (základních, průběžných a zabezpečovacích), na manažerské jednání. Management je chápán jako systém (organická jednota struktury a procesu řízení). Součástí je vymezení poslání manažera, stylů a principů řízení s vazbou na využívání moderních informačních technologií a komunikaci v systémech řízení.
Osnova
  • Obsah kurzu:
    1. Vymezení pojmu management, funkce a členění managementu. Manažerská odpovědnost, charakteristika manažera a jeho role. Typy manažerů v průběhu vývoje firmy
    Charakteristika manažera, jeho činnosti, role a odpovědnost. Definice managementu, obsahový význam pojmu management. Význam a metody rozhodování komunikace, interpersonální role managementu. Vlastnosti manažera, manažerská role - interpersonální, informační a rozhodovací. Typy manažerů v průběhu vývoje firmy.
    2. Vývoj managementu, charakteristika jeho vývoje a přínosů pro dnešek
    Klasifikace vývojových etap managementu - řízení: předvojová etapa řízení, klasická teorie řízení, neoklasická teorie řízení, Srovnání jednotlivých etap a jejich přínosů pro současný management. Uvedení hlavních představitelů jednotlivých etap řízení: F. Taylor - vědecké řízení a jeho zásady, H. Fayol - správní řízení, obsah a zaměření 14 principů úspěšného řízení. M. Weber - byrokratické řízení, E. Mayo: škola lidských vztahů a důraz na nehmotné stimuly. Aplikace zásad klasického řízení: Fordův a Baťův systém.
    3. Moderní směry vývoje managementu, současný management a jeho metody
    Moderní teorie managementu, pragmatický, empirický přístup k managementu, další vývojové tendence managementu - participační přístupy. Charakterizování významných metod a teorií: (teorie X a Y - McGregor, teorie hierarchie potřeb A. Maslowa, systém POSDCORB, pragmatický, metoda řízení podle cílů (MBO)). Současné metody řízení - branchmarking, reengineering, outsourcing, lean management, just-in-time, turnaround, joint-ventures, strategické aliance, virtuální organizace.
    4. Systém řízení podniku, tvorba organizačních struktur v podniku
    Vymezení systému řídícího a řízeného, řídící systém jako organická jednota struktury a procesu řízení. Základy procesu organizování, tvar organizace a její charakteristiky. Formální a neformální organizační struktura.
    5. Charakteristika procesu řízení - základní manažerské funkce
    Přednáška je věnována základním funkcím tzn. plánování, organizování, operativnímu řízení a kontrole. Tyto funkce jsou podrobně vymezeny a charakterizovány.
    6. Charakteristika procesu řízení - průběžné a zabezpečovací funkce
    Podrobný popis průběžných (rozhodování, koordinování, regulování, vedení lidí, komunikace) a zabezpečovacích funkcí (zabezpečení informacemi, personálem a prostředky).
    7. Strategický management, jeho postavení a cíle v řízení organizace. Volba strategií a jejich implementace
    Definování pojmu strategie, její podstata a funkce, popis vývoje a tvorby strategie podniku. Charakteristika strategického managementu, jeho fází a popis metody užívané k volbě vhodné strategie.
    8. Riziko a krize v podnikání, efektivní komunikace a proces kontroly. Rizikový lidský faktor. Krizový management a jeho význam
    Definice pojmu riziko a jeho základní členění. Členění podnikatelského rizika, definice pojmu krize, příčiny, projevy jednotlivých stádií krize, co se rozumí pod pojmem krizový management.
    9. Základy etiky v řízení a podnikový kultura, etický kodex a projevy podnikové kultury
    Etika a morálka. Základy etiky a podnikové kultury. Podniková etiky jako aplikovaná etika. Etický kodex firmy - význam a obsah. Definice kultury firmy, její význam, prvky a projevy podnikové kultury, změny podnikové kultury a její dopady.
    10. Management inovací a informační management
    Nové pojetí inovací podle Zelené knihy EU, typologie inovací, zdroje a potřeby vzniku inovací, systém inovací v řízení podniku. Charakterizování informačního managementu. Jeho význam, poslání, uplatnění účinných informačních tec
Informace učitele
Kurz je ukončen ústní zkouškou.
Zpracování a obhájení seminární práce na zadané téma v průběhu semestru je předpokladem přijetí ke zkoušce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2008, léto 2009.