SV672S Kariérové poradenství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s předmětem kariérového poradenství, s vývojem modelů a systémů kariérového poradenství, s etapizací a strategií profesní kariéry, s metodologií poradenské práce v kariérovém poradenství a se způsoby plánování a rozvoje profesní kariéry v hospodářských organizacích. Sledovat kariérové poradenství jako institucionalizovanou poradenskou službu kariérových poradců v roli poskytovatelů poradenské intervence pro klienty jako uživatele služeb individuálního kariérového poradenství. Přispět k pochopení kariérového poradenství jako supervizního procesu s cílem poskytování zpětné vazby a nadhledu nad sebou sama. Naučit se komparovat kvalifikační úroveň pracovních sil vybraných zemí EU podle sledovaných ukazatelů a orientovat se v národních poradenských modelech sociálních států EU. U studentů prezenční formy studia položit zejména důraz na přípravu k plynulému přechodu z vysoké školy do praxe a u studentů kombinované formy studia průběžně posilovat klíčové kompetence se zřetelem na jejich uplatnění při výkonu vlastní profese a podle osobnostních dispozic.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úrovně kariérového poradenství a faktory kariérové výchovy
    2. Systémy kariérového poradenství
    3. Pojetí etap profesní kariéry
    4. Strategie realizace profesní kariéry
    5. Výzkum a diagnostika kariérového poradenství
    6. Koncipování profesní kariéry v hospodářských organizacích
    7. Kariérový poradce a profesionální aspekty jeho odborného rozvoje
    8. Klient v kariérovém poradenství
    9. Individuální kariérové poradenství a poradenská intervence
    10. Kariérové poradenství jako supervizní proces
    11. Komparace kvalifikační úrovně pracovních sil v zemích Evropské unie (EU)
    12. Modely kariérového poradenství v sociálních státech Evropské unie (EU)
    Obsah kurzu:
    1. Úrovně kariérového poradenství a faktory kariérové výchovy
    Klasifikace úrovní kariérového poradenství a operacionalizace pojmů "Guidance" a "Counselling". Kariérová výchova jako faktor formování profesní integrity, profesního vědomí a profesní morálky. Prestiž profese jako pohyblivý fenomén filosofie profesní kariéry.
    2. Systémy kariérového poradenství
    Systém kariérového poradenství na základních, středních, vyšších odborných a vysokých školách. Virtuální poradenský systém "E - Counselling". Tutorský poradenský systém založený na facilitaci a mentoringu.
    3. Pojetí etap profesní kariéry
    Epigenetické pojetí vývojových etap profesní kariéry. Stadium adolescence a mladšího dospělého věku. Stadium středního a staršího dospělého věku. Stadium počátečního, pokročilého a vrcholového stáří.
    4. Strategie realizace profesní kariéry
    Vize reálných profesních cílů a usměrňování profesních představ a očekávání. Strategie profesních kariér při "kariérovém startu" na trhu práce - tradiční a plynulý přechod do praxe. Strategie a taktiky rozhodovacích procesů přiměřené kariérové volby.
    5. Výzkum a diagnostika kariérového poradenství
    Badatelské a diagnostické metody s hodnotícími a posuzovacími stupnicemi. Explorativní metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretovatelností. Metodologie kritických případů a klasifikace testů.
    6. Koncipování profesní kariéry v hospodářských organizacích
    Působení faktorů pracovního prostředí na pracovní výkonnost zaměstnanců. Trénink "klíčových kompetencí" (core skills) zaměstnanců. Profesiogramy a kariérové programy zaměstnanců v hospodářských organizacích.
    7. Kariérový poradce a profesionální aspekty jeho odborného rozvoje
    Asociace FEDORA jako korporace kariérových "europoradců". Etické a profesionální aspekty profese kariérového poradce. Formy přípravného a pokračovacího vzdělávání kariérových poradců.
    8. Klient v kariérovém poradenství
    Biodromální psychologie osobnosti klienta a změny klientovy osobnosti. Poznávání a charakterizace osobnosti klienta. Zaměřenost klienta s obsahovou klasifikací motivů zakotvených v profesní orientaci.
    9. Individuální kariérové poradenství a poradenská intervence
    Invidualizace a řízení vlastního kariérového rozvoje - osobní management. Eklektická konstrukce s kombinací úkolově orientovaného a systemického poradenského přístupu. Příprava klienta na konkurzní a výběrová řízení.

    10. Kariérové poradenství jako supervizní proces
    Rozdíly mezi supezvizí a terapií v cílech, prezentaci, kompetenci, vztahu, očekávání a zodpovědnosti klienta a kariérového poradce. Struktura kruhového modelu poradenské supervize. Konsekvence kruhového modelu poradenské supervize.
    11. Komparace kvalifikační úrovně pracovních sil v zemích Evropské unie (EU)
    Vzdělávací systémy ve vybraných zemích EU. Vzdělávací politika se zaměřením
Literatura
    povinná literatura
  • SCHERREROVÁ, D. Vybrané kapitoly z kariérového poradenství. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-179-7. info
  • NILSSON, P., AKERBLOM, P. Kariérové poradenství. Poradenská metoda budoucnosti. Praha: NVF, 2002. ISBN 80-238-8363-1. info
    doporučená literatura
  • KEIRSEY, D., BATES, M. Jaký jste typ osobnosti. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1425-6. info
  • JANEBOVÁ, R. Sociální problémy z aspektu gender. Hradec Králové: UHK, 2006. ISBN 80-70-41-512. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9. info
  • KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6. info
  • PARMA, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-63-X. info
  • TEMPLAR, R. Sto zlatých pravidel pro úspěšnou kariéru. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1299-7. info
  • JAROŠOVÁ, E., KOL. Trénink manažerských a sociálních dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-72-61-135-6. info
  • DÖLZ, S. Jak se úspěšně prosadit. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1073-0. info
  • SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4. info
Informace učitele
Podmínkou přijetí studenta ke zkoušce je absolvování písemného testu z probrané látky na konci semestru minimálně s 60 % úspěšností, aktivní účast na seminářích skupinového poradenství a zapojení do průzkumné činnosti. Zkouška bude mít charakter motivačního pohovoru s cílem prověření připravenosti studenta na plynulý přechod do praxe.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2007, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012.