OPF:PEMNKMAM International Marketing - Course Information
PEMNKMAM International Marketing
School of Business Administration in Karvinasummer 2024
- Extent and Intensity
- 12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. - Timetable
- Fri 1. 3. 18:55–20:30 MS, Fri 22. 3. 18:55–20:30 MS, Fri 19. 4. 18:55–20:30 MS
- Prerequisites
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
None - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 75 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 45/75, only registered: 0/75 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, N_EKOMAN)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- Trade and Marketing (programme OPF, N_EM)
- Business Economics and Management (programme OPF, N_EKOMAN, specialization Corporate Finance)
- Business Economics and Management (programme OPF, N_EKOMAN, specialization Marketing and Trade)
- Business Economics and Management (programme OPF, N_EKOMAN, specialization Business)
- Business Economics and Management (programme OPF, N_EKOMAN, specialization Accounting and Taxes)
- Course objectives
- The aim of this course is to provide comprehensive study material which should enable students better orientation in a relatively complex area of international business and enable them to apply their knowledge of international markets and international marketing methods in practice. International marketer needs to know, analyze and respond to changes in the international environment and also needs to be able to successfully apply knowledge of specific marketing strategies that determine the success of international business.
- Syllabus
- 1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika
2. Mezinárodní marketingové prostředí ekonomické
3. Mezinárodní právní a politické prostředí
4. Mezinárodní prostředí kulturní a sociální
5. Mezinárodní výzkum trhu
6. Segmentace zemí a výběr cílového trhu
7. Strategické plánování v mezinárodním marketingu
8. Obchodní metody a formy vstupu na zahraniční trh
9. Mezinárodní výrobková strategie
10. Mezinárodní cenová politika
11. Mezinárodní distribuční politika
12. Mezinárodní komunikační proces
13. Mezinárodní marketing ve službách
1. Definice mezinárodního marketingu. Vývojové etapy mezinárodního marketingu a jejich specifika.
2. Globální ekonomika a hlavní subjekty mezinárodních ekonomických vztahů. Kritéria ekonomiky dané země. Ostatní faktory mající vliv na ekonomickou vyspělost zemí.
3. Právní aspekty vstupu na mezinárodní trhy. Typy právního systému. Mezinárodní smlouvy a dohody, nástroje obchodní politiky. Vláda a politický systém. Politická rizika.
4. Kultura a její elementy. Analýza jednotlivých částí kulturního a sociálního prostředí. Obchodní jednání se zahraničními partnery.
5. Výzkumný proces a jeho etapy. Zdroje sekundárních dat. Analýza a inventarizace primárních informací. Specifika výzkumného procesu v mezinárodním marketingu.
6. Volba zahraničních trhů a kritéria jejich segmentace. Selektivní model výběru cílového trhu.
7. Průběh strategického marketingového plánování podniku. Uplatnění základních marketingových strategií v jednotlivých plánovacích etapách.
8. Charakteristika jednotlivých obchodních metod a forem vstupu na zahraniční trhy. Přímý export, nepřímý export. Výroba v tuzemsku a v zahraniční - s přímými a bez přímých investic.
9. Faktory ovlivňující rozhodování o výrobkové strategii. Strategie standardizace a adaptace. Komplexní výrobková mezinárodní politika.
10. Typy cen v mezinárodním obchodě. Tvorba exportní ceny. Cenová politika a její cíle.
11. Kroky strategického rozhodování podniků o způsobu a úrovních mezinárodní distribuce. Strategické možnosti vstupu do cizích distribučních kanálů a postup výběru distribučního partnera.
12. Etapy komunikačního procesu. Prvky komunikačního mixu a jejich charakteristika. Model mezinárodní marketingové komunikace.
- 1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika
- Literature
- required literature
- STARZYCZNÁ, Halina and Michal STOKLASA. Mezinárodní marketing: Distanční studijní text. Karviná: Slezská univerzita v Opavě Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2020. info
- MACHKOVÁ, H., KRÁL, P., LHOTÁKOVÁ, M. International marketing: theory, practices and new trends. VŠE Praha Oeconomica., 2010. ISBN 978-80-245-1643-1. info
- STOKLASA,M. URBÁNEK,J. Mezinárodní marketing. Karviná, 2014. ISBN 978-80-7510-059-7. info
- MACHKOVÁ, H. a KOL. Mezinárodní obchod a marketing: praktická výkladová encyklopedie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0364-5. info
- VAŠTÍKOVÁ, M. Mezinárodní marketing. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2009. ISBN 978-80-7248-527-7. info
- CATEORA, P. R., GILLY, M. C., GRAHAM, J. L. International Marketing. Boston, 2009. ISBN 978-0-07-128838-5. info
- MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-244-2986-2. info
- recommended literature
- STOKLASA,M., URBÁNEK,J. Intercultural marketing. Karviná, 2014. ISBN 978-80-7510-052-8. info
- KOL. Mezinárodní obchodní operace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3237-4. info
- VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb - efektivně a moderně. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9. info
- JANATKA, F. Mezinárodní obchod a mezinárodní marketing. Brno: NC Publishing, a.s., 2007. info
- BIRTWISTLE, G., BRUCE, M., MOORE, CH. M. International Retail Marketing: a case study approach. Amsterdam: Elsevier., 2004. ISBN 978-0-7506-5748-8. info
- CATEORA, Ph. R., GRAHAM, J.L. International Marketing, 11th Edition. The McGraw-Hill Companies, 2002. ISBN 0-07-112312-1. info
- ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0012-3. info
- Teaching methods
- One-to-One tutorial
Skills demonstration
Students' self-study - Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM. - Teacher's information
- seminar paper, field research, final written exam
Activity Difficulty [h] Konzultace 6 Ostatní studijní zátěž 93 Přednáška 6 Zkouška 40 Summary 145
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2024/PEMNKMAM