EK004 Mikroekonomie B

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
3/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Ing. Christiana Kliková, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Marian Lebiedzik, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Kamila Turečková, Ph.D., MBA (přednášející)
Ing. Eva Kotlánová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Marian Lebiedzik, Ph.D. (cvičící)
Dr. Ing. Ingrid Majerová (cvičící)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Kamila Turečková, Ph.D., MBA (cvičící)
Garance
prof. Ing. Christiana Kliková, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je samostatným předmětem navazujícím na výuku Mikroekonomie A. Cílem předmětu je rozvinutí znalostí obsaženým v základním předmětu, a to na vyšší úrovni s bohatým využitím matematického aparátu. Předmět má za úkol další profilaci studenta ekonomie, spojenou se získáním rozsáhlých teoretických znalostí v oblasti mikroekonomie. Rozsah výuky vytváří u studentů předpoklady určitých aplikačních možností mikroekonomie v projekci naší podnikatelské mikrosféry.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
    2. Teorie racionální volby spotřebitele
    3. Individuální a tržní poptávka
    4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    5. Volba technologie a výroba
    6. Všeobecná rovnováha
    7. Příjmy a náklady firmy
    8. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
    9. Chování firmy v podmínkách monopolu
    10. Firma na monopolně konkurenčním trhu
    11. Chování firmy v podmínkách oligopolní tržní struktury
    12. Mikroekonomické aspekty trhu práce
    13. Trh kapitálu - mikroekonomický pohled
    14. Tržní selhání a problematika mikroekonomické politiky státu
    Obsah předmětu:
    1. Teoretický úvod do problematiky mikroekonomie
    Podstata a předmět zkoumání mikroekonomie. Základní metody a nástroje ekonomické analýzy. Tvorba modelů. Funkce. Průměrné a mezní veličiny a jejich grafické znázornění. Rovnováha a určení optima.

    2. Teorie racionální volby spotřebitele
    Rozpočtové omezení spotřebitele. Vlivy působící na změnu linie rozpočtu. Preference spotřebitele a indiferenční analýza. Užitek a jeho měření. Indiferenční křivky a problematika preferencí. Optimální výběr spotřebitele.

    3. Individuální a tržní poptávka
    Individuální poptávková křivka - vliv důchodových změn. Engelova křivka. Důchodová elasticita poptávky. Individuální poptávková křivka - vliv změn ceny. Cenová elasticita poptávky. Křížová elasticita poptávky a součet elasticit. Substituční a důchodový efekt změny ceny. Tržní poptávka.

    4. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika
    Očekávaný užitek a očekávaný výsledek. Odvození užitkové funkce. Vztah spotřebitele k riziku. Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika - užití indiferenční analýzy. Problematika snižování rizika - pojištění a diverzifikace.

    5. Volba technologie a výroba
    Teoretický úvod do problematiky výroby. Produkční funkce v krátkém a dlouhém období. Izokvanty a mezní míra technické substituce. Minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů. Optimum spotřebitele. Výnosy z rozsahu a dráha expanze.

    6. Všeobecná rovnováha
    Všeobecná rovnováha - předpoklady modelu. Výroba a efektivnost. Optimální výběr vstupů firmou. Hranice výrobních možností firmy. Alternativní náklady. Volba struktury produktu firmou a efektivnost. Směna a efektivnost. Edgeworthův box diagram. Smluvní křivka. Výrobně spotřební efektivnost. Všeobecná rovnováha - možnosti jejího dosažení. Rovnováha a cenový systém. Rozpor mezi spravedlností a efektivností.
    7. Příjmy a náklady firmy
    Vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu. Příjmy na nedokonale konkurenčním trhu. Náklady firmy z hlediska krátkého období. Dlouhodobé náklady firmy. Vzájemný vztah mezi náklady v krátkém a dlouhém období.

    8. Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů
    Model dokonalé konkurence - teoretická východiska. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. Nabídka dokonale konkurenční firmy a dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období. Rovnováha firmy v krátkém období v podmínkách dokonalé konkurence. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v dlouhém období. Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. Elasticita tržní nabídky. Tržní rovnováha v dlouhém období. Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.

    9. Chování firmy v podmínkách monopolu
    Monopol - teoretická východiska. Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. Monopolní zisk. Křivka nabídky v podmínkách monopolu. Typy cenových diskriminací. Efektivnost
Informace učitele
Udělení zápočtu je podmíněno absolvování zápočtového testu v průběhu příslušného semestru. Závěrečná klasifikace kurzu je souhrnem hodnocení zápočtového testu a ústní zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, zima 2008.