OPF:MAR105 Obchodní firmy - Informace o předmětu
MAR105 Obchodní firmy
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, N_HOSPOL)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, B_EKOMAN) (2)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Národohospodářství (program OPF, M_HOSPOL)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky obchodních firem s důrazem na problematiku retailingu, kterému je ve vyspělých zemích věnována značná pozornost pro jeho význam nejen v oblasti vytváření pracovních míst, podílu na HDP, ale především v uspokojování potřeb zákazníků - spotřebitelů jako hlavního kritéria úspěšnosti obchodní firmy. Kurz je zaměřen zejména na hlavní rozvojovou složku, což jsou velké a střední firmy, může však posloužit i malým podnikatelům, kteří chtějí uspět na trhu a uplatnit se zde po boku velkých firem či různých obchodních sdružení.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Okolí obchodní firmy
2. Strategie obchodních firem
3. Marketingové cíle obchodních firem
4. Územní a tržní analýza
5. Řízení a plánování prodeje
6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
9. Mzdové systémy v obchodní firmě a pracovní motivace
10. Pracovní procesy v obchodním provozu
11. Organizace práce v obchodním provozu
12. Manažérský systém informací
13. Bezpečnostní management
Obsah kurzu:
1. Okolí obchodní firmy
Charakter obchodu ve světě a v ČR. Vývojové trendy obchodu a obchodních firem. Tržní dominance a internacionalizace, globalizace, superkonkurence a akcelerace změn. Maloobchodní a velkoobchodní vývojové trendy. Retailing a jeho mezinárodní aktivity.
2. Strategie obchodních firem
Filosofie, vize a poslání obchodní firmy. Specifika působící na formulaci strategie retailingové firmy. Nejznámější podnikatelské strategie obchodních firem.
3. Marketingové cíle obchodních firem
Marketingové cíle a rozhodnutí maloobchodních a velkoobchodních firem. Marketingový mix obchodu. Vztah mezi marketingovou a finanční strategií . Úpadky obchodních firem a jejich specifické příčiny.
4. Územní a tržní analýza
Metody vymezení zájmové oblasti obchodních firem a maloobchodních jednotek. Metoda kruhových a časových vzdáleností. Obchodní gravitace. Reillyho zákony. Metody odhadu kupního potenciálu. Obratová metoda. Metoda plošného standardu. Huffův pravděpodobnostní model. Index maloobchodní saturace. Aplikace rozhodovací analýzy při lokalizaci maloobchodní jednotky.
5. Řízení a plánování prodeje
Řídící proces a hlavní nástroje řízení obchodní firmy. Plánování prodeje a odhad koupěschopné poptávky. Metody plánování a prognózování. Marketingový plán a prodejní plán jako součást obchodně-finančního plánu. Řízení kategorií (category management).
6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
Organizační vývoj obchodní firmy. Vzájemné souvislosti mezi její velikostí a organizací. Dělba práce a nejvhodnější typy organizačních struktur obchodních firem. Organizační vývoj a vnitropodnikové řízení.
7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
Spontánní a smluvní koordinace obchodních firem. Kartely a syndikáty. Vertikální a horizontální formy integrace a kooperace obchodních firem. Kapitálové propojení. Koncentrační a kooperační tendence v obchodě ČR.
8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
Klíčové otázky. Plánování lidských zdrojů. Analýza vnějších a vnitřních vlivů a budoucí požadavky. Metody odhadu počtu pracovníků nosných profesí. Standard výkonu pro homogenní soubor provozních jednotek. Tvorba objemu a struktury personálu a znaky sociálně- profesních skupin.
9. Mzdové systémy v obchodní firmě a pracovní motivace
Mzdové systémy v obchodě a motivační účinnost mzdy. Odměňování prodejního personálu. Přímé peněžní stimuly, nepřímé peněžní a nepeněžní stimuly v obchodní praxi a jejich mix.
10. Pracovní procesy v obchodním provozu
Charakteristika pracovních procesů a vlivy na ně působící. Klíčové oblasti operativního řízení maloobchodní jednotky.
11. Organizace práce v obchodním provozu
Metody organizace práce. Frekvence zákazníků. Cyklické nástupy. Pracovní studie. Pohybové studie. Časoměrné studie. Tvorba pracovních podmínek v obchodních provozech a regulace pracovních režimů.
12. Manažerský systém informací
Vývoj čárového kódu EAN. Systém identifikace zboží. Využití informací z kódu EAN a interních kódů při o
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- ;
Předpokladem přijetí k závěrečnému písemnému testu je úspěšné absolvování průběžného testu ve stanoveném termínu a zpracovávání seminární práce na aktuální téma. Hodnocení seminární práce, absolvování průběžného testu i výsledek závěrečného písemného testu budou podkladem pro celkové hodnocení studenta.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/MAR105