OPF:KOM514 Multimediální komunikace - Informace o předmětu
KOM514 Multimediální komunikace
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. (přednášející)
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (přednášející)
PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. (cvičící)
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získávání interdisciplinární orientace v komunikaci prostřednictvím elektronických komunikačních prostředků (především počítač, internetová síť, telefonický styk a jejich kombinací), která je příznačná pro komunikační sféry a situace v pracovním prostředí. Předmět je vystavěn také jako soubor praktických aplikačních postupů - syntéza poznatků a zkušeností, získaných ve všeobecných a komunikačních disciplínách, které poskytuje katedra (fakulta) ve svém studijním programu.
- Osnova
- Struktura kurzu:
1. Specifika komunikačních interakcí v prostředí teletechnologií.
2. Vícekódovost elektronicky zprostředkovaných informací.
3. Pragmatická osnova elektronické komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.
4. Sociopsychický status účastníků pracovní komunikace.
5. Téma - podmínky a předpoklady jeho úspěšného zvládnutí v prostředí teletechnologií.
6. Korespondence vektorů mluvenost - psanost v kybernetickém prostoru.
7. Parametry veřejnost - privátnost a oficiálnost - neoficiálnost: možnosti, výhody a rizika jejich průniku v elektronicky zprostředkované pracovní komunikaci.
8. Komunikační charakteristiky internetové pracovní interakce.
9. Internetová etiketa (neetiketa) a její všeobecné determinanty.
10. Požadavky na kultivovanou internetovou pracovní komunikaci.
11. Elektronická pracovní komunikace a komunikační kompetence.
12. Základní interakční modely elektronicky zprostředkované pracovní komunikace.
Obsah kurzu:
1. Specifika komunikačních interakcí v prostředí teletechnologií.
Zavádění nových komunikačních médií jako společenský fenomén 21. století. Komunikační kanály a komunikační média. Komunikační řetězec v prostředí teletechnologií - specifika plynoucí z multidisciplinárních pozic. Elektronická zpětná vazba - podmínky a předpoklady jejího efektivního/efektního vytváření. Výhody a nedostatky elektronicky zprostředkované komunikace.
2. Vícekódovost elektronicky zprostředkovaných informací.
Primární a sekundární kódy v prostředí teletechnologií. Výrazově-formativní prostředky v teletechnologické komunikaci - možnosti výběru, vzájemné zaměnitelnosti. Jazyková složka jako klíčová sémiotická soustava.
3. Pragmatická osnova elektronické komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.
Ekonomičnost jako hlavní předpoklad moderních pracovních kontaktů v podnikatelském prostředí. Plánovaní času a elektronicky determinované komunikační interakce. Mechanický a organický informační model.
4. Sociopsychický status účastníků pracovní komunikace
Manažer jako individuálně/sociálně strukturovaná osobnost. Rolové registry, prestiž a interpersonální komunikace. Pracovní zátěž a využívání teletechnologií. Elektronická komunikace - image manažera - goodwill korporace. Navazování a udržování optimálních pracovně-komunikačních vztahů.
5. Téma - podmínky a předpoklady jeho úspěšného zvládnutí v prostředí teletechnologií
Zvládání komunikačního chování a produktivní vyústění pracovních interakcí s ohledem na předpokládaný cíl. Téma - nevyhnutelný společný prostor pro uplatňování vhodné strategie v úspěšné pracovní komunikaci. Strukturování tématu při komunikování v elektronickém prostředí. Výraz v službách významu.
6. Korespondence vektorů mluvenost - psanost v kybernetickém prostoru
Charakteristika a porovnání základních forem komunikace. Ústní pracovní komunikace - pohotové vyvažování napětí mezi automatizovaností a aktualizovaností přímé interakce. Písemná komunikace. Smíšené formy komunikace - vymezení hranic, podstata a uplatnění. Dialog nebo monolog?
7. Parametry veřejnost - neveřejnost a oficiálnost - neoficiálnost: možnosti, výhody a rizika jejich průniku v elektronicky zprostředkované pracovní komunikaci.
Pracovní komunikát - sjednocení objektivních a subjektivních komunikačních předpokladů. Vstup jiných komunikantů do pracovní komunikace. Přímá a zprostředkovaná pracovní komunikace.
8. Komunikační charakteristiky internetové pracovní interakce
Základní terminologie v prostředí teletechnologií. Prostředky pro vymezení modelu internetové pracovní komunikace. Struktura a se
- Struktura kurzu:
- Literatura
- povinná literatura
- CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
- ŽEMLIČKA, M. E-mail, chat, sms. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-928-3. info
- GLASSMAN, A. Aby sme si rozumeli. Bratislava : Remedium, 2000. ISBN 80-85218-91-7. info
- MAITLAND, I. Jak psát obchodní korespondenci. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-324-2. info
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
- BARKER, A. Umíte přesvědčit? Praha : Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-378-1. info
- BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umenie komunikácie. Bratislava : Aktuell, 1999, 1999. info
- doporučená literatura
- ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
- VALČEK, P. Multimediácia. Bratislava : Vydavateľstvo SSS, 2002. ISBN 80-8061-149-1. info
- ROSENBAUM, O. Anglicko-český slovník Internetu. Chat-slang. Praha : Ivo Železný, 2001. ISBN 80-240-2058-0. info
- HLAVENKA, J. Internetový marketing. Praha : Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-498-2. info
- ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0755-5. info
- NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. a kol. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání. Praha : Management Press, 1999. ISBN 80-7261-009-0. info
- KOŘENSKÝ, J., HOFFMANNOVÁ, J., MÜLLEROVÁ, O., JAKLOVÁ, A. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-363-2. info
- MISTRÍK, J. Rétorika. Bratislava : UK, 1980. info
- Informace učitele
- Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky. Pro úspěšné ukončení kurzu je nutno dosáhnout alespoň 70 bodů (70-80=zn.3, 81-90=zn.2, 91-100=zn.1).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/KOM514