UIKS009 Digital Libraries

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Summer 2015
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D.
Institute of Computer Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Composition of the course includes explanation of basic digital library and digital library information services terminology. Lectures cover historical factors of origin digital libraries, ilustrative practical cases of online digital libraries, terminology, technical and technological aspects, standards and formation systems of digital libraries. Objectives of the course is an introduction to typology digital objects, growth trends online information services in electronic medium. Lectures engage in purposes and roles of DL, DL architecture, metadate use, interoperability and cooperation of DL systems.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Obecná problematika systémů digitálních knihoven - vymezení pojmů; historické aspekty; digitalizace; typy digitálních objektů (zdrojů) a jejich formáty; současné aktivity, aktuální stav a význam DK
    2. Obecný rámec a architektura digitálních knihoven - základní prvky, části, kategorie; architektura DK; legislativní a autorskoprávní aspekty DK
    3. Metadata v systémech digitálních knihoven - účel, funkce, použití; typologie a klasifikace; standardy vycházející ze struktury MARC; DC- Dublin Core; metadata Kongresové knihovny; XML a RDF
    4. Jména a identifikátory - koncept URN; klasické identifikátory: ISBN, ISSN, SICI/BICI, ISTC; PURL- persistentní URL; Handle System; DOI
    5. Kooperace systémů digitálních knihoven - Interoperabilita - systém spolupráce DK; mezinárodní standardy; iniciativa otevřených archivů OAI; globální vyhledávání zdrojů
    6. Vybrané programy a projekty digitálních knihoven - klíčové oblasti výzkumu DK; Digital Library Initiative; eLIB; NDLP; Paměť světa; iniciativy EU v oblasti rozvoje DK
    7. Budoucnost digitalizace - mezinárodní iniciativy; uchovávání kulturního dědictví; další vývoj digitalizace; výběrová kritéria, technické a personální zajištění; příklady digitalizace kulturních a vědeckých materiálů
Literature
    recommended literature
  • kolektiv. The digital library toolkit. Palo Alto. info
  • McMENEMY, D. Delivering digital servies. London, 2005. info
  • TEDD, L.A.; LARGE, A. Digital libraries. München, 2005. info
  • FENNER, A. Managing digital resources in libraries. Binghamton, 2005. info
  • ANREWS, J.; LAW, D. Digital libraries : policy, planning and practice. Aldershot, 2004. info
  • RHYNO, A. Using open source system for digital libraries. Westoport, 2004. info
  • CLIRS. Building and sustaining digital collections : models for libraries and museum. Washington, 2001. info
  • BARTOŠEK, M. Digitální knihovny. Praha, 2001. info
  • MALONE, Ch.K.; MOSES, J. Creating the digital library. New York, 2000. info
  • ARMS, W.Y. Digital libraries. Camridge, 2000. info
  • KENNEY, A.R. Moving Theory into practice : digital imaging for libraries and archives. Mountain View, 2000. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Theoretical understanding of basic topic in digital libraries
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2015/UIKS009