UCJNP019 Introduction into didactics

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
PŘEDNÁŠKA Úvod do didaktiky svými záměry i pojetím navazuje na disciplínu Pedagogická propedeutika. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení a profesní kompetence studujících. V rámci přednášek budou studenti seznámeni se základními didaktickými kategoriemi včetně těch, které podmiňují modernizaci a inovaci didaktiky jako samostatného oboru. SEMINÁŘ Cílem seminářů bude dosáhnout toho, aby studenti dokázali teoreticky probraná témata přednášek prakticky realizovat. Získají tím nejen základní pedagogické dovednosti, ale pochopí význam didaktiky pro jejich další pedagogické studium a samotné povolání pedagoga. Semináře budou podporovat samostatnou činnost studentů vedoucí k získání potřebných dovedností v oboru.
Syllabus (in Czech)
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Didaktika jako teorie vzdělávání a vyučování, předmět didaktiky a její postavení v systému pedagogických disciplín.
    2. Základní pedagogické dokumenty.
    3. Pedagogicko- psychologická diagnostika ve školní didaktice.
    4. Interakce a komunikace ve výuce.
    5. Didaktické zásady.
    6. Výukové cíle a jejich taxonomie.
    7. Organizační formy výuky.
    8. Výukové metody.
    9. Materiální didaktické prostředky. Učebnice.
    10. Profesní dráha učitele, kompetence.
    11. Příprava a realizace vyučovací hodiny.
    12. Hodnocení výsledků výuky.
    SEMINÁŘ

    1. Základní pedagogické dokumenty - práce s učebními plány, osnovami, RVP a ŠVP, tvorba vlastního celoročního plánu učiva.
    2. Výukové cíle a jejich taxonomie - praktický nácvik formulace výchovně vzdělávacích cílů.
    3. Učební úlohy ve výuce, jejich taxonomie, praktický nácvik formulací učebních úloh.
    4. Didaktická analýza učiva vybraného tématického celku.
    5. Příprava aktivizačních metod do vyučování.
    6. Technologie výuky - příprava didaktického testu z vybraného tématického celku, jeho vyplnění a hodnocení.
    7. Stanovení vhodných organizačních forem u vybraného učiva vzhledem ke stanoveným výukovým cílům.
    8. Hodnocení - sestavení širšího slovního hodnocení fiktivního žáka za pololetí.
    9. Vyučovací hodina - písemná realizace přípravy na vyučovací hodinu.
    10. Pedagogická aktualita.
Literature
    recommended literature
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec králové: Gaudeamus, 2006. ISBN80-7041-080-9. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
  • PASCH, M.,et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2.vyd. Praha: Portál, 2005, c1998. ISBN 80-7367-054-2. info
  • KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 4. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • NIKL, J. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-120-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
Language of instruction
English
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 24 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2012/UCJNP019