UCJNUK25 Activating of Students

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/8/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jana Nálepová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(N)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Seminář je věnován možnostem aktivizace žáků ve výuce cizího jazyka. Činnostně zaměřená komunikativní výuka vyžaduje využívání nových metod interakce, při kterých jsou žáci v centru pozornosti, a je vyžadována jejich aktivní spolupráce. Předmět seznámí studenty s různými aktivizačními metodami výuky cizích jazyků, jako jsou různé ledolamky, týmové hry, hraní rolí, různé formy diskuze, případové studie, cvičení na stanovištích a projekty. Sylabus: 1. Motivation 2. Eisbrecher 3. Aufgaben zur Entwicklung der Gruppendynamik 4. Ratespiele 5. Kombinieren und Argumentieren 6. Aktivitäten für Multiple-Intelligenzen 7. Autonomes Lernen 8. Rollenspiele 9. Diskussionen 10. Arbeit an Lernstationen 11. Planspiele 12. Projekte Literatura: Bausch, K.-R. / Krumm, H.-J.: Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel:Francke Verlag, 1995. Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner,G.: Deutschunterricht planen. Berlin/München: Langenscheidt, 1998. Bimmel, P. / Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Berlin/München: Langenscheidt, 2000. Helbig, G.: Deutsch als Fremdsprache: ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Helbig, G.: Deutsch als Fremdsprache: ein internationales Handbuch. 2. Halbband. Berlin: Walter de Gruyter, 2001. Medlíková, O.: Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. Praha: Grada, 2010. Puchta, H. etc.: Multiple-Inteligenzen im DaF-Unterricht. München: Hueber, 2009. Schwerdtfeger, I. C.: Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin, München: Langenscheidt, 2001. Šoférová, J.: Lektroské finty: jak připravit a realizovat zajímavá školení. Praha: Grada, 2008. Vopel, K. W.: Interaktions Spiele für Jugendliche. Salzhausen: iskopress, 2006. Wallenwein, G.: Spiele : der Punkt auf dem i : kreative Übungen zum Lernen mit Spaß. Weinheim: Beltz, 2003. Wicke, R.E.: Herz oder Pistole: Kommunikatives für Unterricht. München: Hueber, 2007.
Syllabus
  • 1. Interaction and activation of pupils
    2. Methods of critical thinking I.
    3. Methods of critical thinking II.
    4. 4th Autonomy, strategy
    5. Internal differentiation
    6. Group work
    7. Gruppenpuzzle
    8. activity-oriented teaching
    9. Cross-cutting themes
    10. Planspiel
    11. Forum
Language of instruction
German
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Self-study instructions will be provided through initial consultations, in the study support containing specific self-study tasks and comprehension checks and also references to the recommended literature.
Students will hand in the completed tasks in writing. These tasks are marked SA in the study support.
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2019/UCJNUK25