UBKTN060 Film history I

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Martin Novosad (lecturer)
Mgr. Martin Novosad (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Martin Novosad
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Timetable
each even Wednesday 15:35–18:50 D2
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(N)
Oba dva semestry cyklu Základů dějin světové kinematografie jsou završeny zkouškou, ve které je student tázán na jedno základní téma, druhé doplňující, jednu osobnost význačného filmového tvůrce a na jeden film ze seznamu základních děl světové kinematografie.
Předpoklady pro zdárné absolvování zkoušky a zápočtu:
1) znalost přednášené látky
2) přečtení doporučené literatury
3) zhlédnutí vybraných filmů
4) součástí klasifikace je také docházka
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve dvou semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie až do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly, díla a osobnosti, jejich vzájemné vztahy a návaznosti na jiné umělecké druhy, a to nejen z hlediska filmového (estetická a biografická rovina dějin kinematografie), ale také včetně souvislostí společensko-politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva, chování diváků, trendů v distribuci apod., jež kinematografii té které doby do značné míry determinují a naopak jsou jí rovněž zpětně ovlivňovány. Přednášky a seminární projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí dalších specializovaných předmětů.
Syllabus (in Czech)
  • 1/ Počátky kinematografie
    Od vynálezu kinematografu, přes bratry Lumierovy až k rozvoji filmového průmyslu, vývoji filmové řeči, filmových technologií, vyprávěcích postupů, konstituce žánrů raného filmu. První filmoví režiséři, anglická brightonská škola, italský historický velkofilm.
    2/ Formování a vznik Hollywoodu
    Boj o expanzi amerického filmového průmyslu, systém nickelodeonů, nástup dlouhého hraného filmu a hvězdného systému. Ustavování klasického filmového stylu a hollywoodského systému výroby do konce 1. světové války.
    3/ Vznik evropských národních kinematografií
    Významné období skandinávské kinematografie, Dánsko - umění filmového herectví, Švédsko - charakteristika žánrové a autorské tvorby, Itálie, Velká Británie, Rusko, Francie - rozkvět seriálu, vznik velkých filmových společností).
    4/ Vznik Hollywoodu
    Klasický hollywoodský studiový systém postavený na hereckých hvězdách, utváření majors a nezávislých, filmová tvorba v Hollywoodu 20. a 30. let, stylové a technologické změny, žánry a významné osobnosti, zahraniční filmaři v Hollywoodu.
    5/ Ruská montážní škola 20. let
    Společenské a politické okolnosti vzniku, teoretické práce tvůrců montážní školy, forma a styl sovětské montáže, zásadní tvůrci.
    6/ Francouzský meziválečný film
    Hlavní žánry, změny v postavení francouzských společností v rámci světového trhu, přehled francouzských filmových avantgard (hlavní tvůrci, teoretická východiska, formální rysy - postupy s kamerou, střih, mizanscéna). Význačné tvůrčí osobnosti.
    7/ Německý meziválečný film
    Fenomén výmarského filmu (historický a kulturní kontext), expresionismus, kammerspiel, nová věcnost, uliční filmy, hlavní tematická východiska, nástin produkčního zázemí, zásadní tvůrci.
    8/ Vývoj dokumentárního filmu
    Problematika pojetí dokumentárního jako pravdivého v počátcích kinematografie. Klíčové filmové osobnosti Dokumentární produkce jako součást politické propagandy.
    9/ Evropský film v období 40. let
    Hlavní žánry, stěžejní autoři a díla, umělecké a průmyslové tendence a směry, propaganda, mezinárodní experimentální film.
    10/ Americký válečný a poválečný film
    Socio-historický kontext. Studená válka v Hollywoodu. Úpadek hollywoodského studiového systému. Cenzura. Klasická hollywoodská tvorba pokračující v tradici. Charakteristika čelních režisérů starší generace. Tvorba evropských exulantů. Krize studiového systému. Vzestup agentů a nezávislých producentů. Formální změny narace a přeměna převažujících žánrů (western, melodrama, muzikál, aj.). Charakteristika předních režisérů nejmladší generace a tvůrců, kteří přicházejí z televizního průmyslu.
    11/ Neorealismus a jeho kontext
    Historický, společenský a sociální kontext. Definice neorealismu (tematika, hlavní fáze, forma, styl, zakladatelé a další tvůrci; návaznost a vlivy na další filmařské generace; polemika kolem neorealismu). Neorealismus v dalších zemích Evropy mimo Itálii.
    12/ Francouzská kinematografie 50. let
    Poválečná francouzská filmová kultura (osobnosti, filmové kluby, atp.). Tradice kvality (charakteristika stylu, výrazná díla a hlavní autoři). Noví nezávislí režiséři, pokračování starší generace. Poválečná francouzská filmová teorie.
    13/ Poválečná skandinávská kinematografie, poválečný britský film a Latinská Amerika
    Situace ve Velké Británii. Britská studia, exportní úspěchy, nástup významných režisérů, problémy ve filmovém průmyslu, literární dědictví a excentričnost
Literature
    recommended literature
  • David Bordwell, Kristin Thompson. Dějiny filmu. Praha, 2011. info
  • Jerzy Plazewski. Dějiny filmu 1895-2005. Praha, 2009. info
  • James Monaco. Jak číst film. Praha, 2004. info
  • James Monaco. Nová vlna. Praha, 2001. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2020/UBKTN060