FPF:UBKTV033 Úv. do fil. krit. a fil. an. I - Informace o předmětu
UBKTV033 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2021
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící) - Garance
- Mgr. Stanislava Chrobáková, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- každou sudou středu 15:35–17:10 D2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji. Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
- Osnova
- 1. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace
2. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní
3. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla
4. problematika popisu (a povrchu)
5. tematická interpretace
6. zařazení díla do dějin umění
Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.
- 1. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace
- Literatura
- doporučená literatura
- MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů,médií a multimédií). Praha, 2008. info
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
- BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno, 2007. info
- LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc, 2001. info
- CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
- WAJDA, A. Moje filmy. Olomouc, 1996. info
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha, 1993. info
- KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, 1963. info
- Informace učitele
- Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2021/UBKTV033