ARTAVTBK41 Teorie barev I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2024
Rozsah
4p+4s/sem. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Kristína Pupáková (přednášející)
MgA. Kristína Pupáková (cvičící)
Garance
MgA. Kristína Pupáková
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Kontaktní osoba: MgA. Mikuláš Odehnal
Předpoklady
nejsou definovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět tematizuje pojímání jednoho z nejběžnějších fenoménů zrakové zkušenosti – barvy. Seznamuje studenty s dějinami zkoumání otázky o podstatě barvy v kontextu vědeckých teorií tak, jak formovaly současné myšlení. Disciplína poskytuje prostor pro rozvoj, učí hledat vizuální klíče a nacházet neobvyklá novátorská řešení nastolených problémů v percepci barev v kompozici vyprávění. Orientuje se také na rozvoj kreativního myšlení v oblasti audiovizuální tvorby formou analýz a tvorbou audiovizuálních výstupů vázaných na teorii barev. Nahlíží na vztah psychologie, narativnosti, vizuality a významu.
Osnova
  • 1.–2. Základní principy teorie barev (krátký vstup do dějin umění s ohledem na využití barev)
  • 3. Fyzikální a psychologické hledisko působení barev
  • 4. Soulad barev a kontrast
  • 5. Filmové teorie a využití barev u narativní složky
  • 6. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Alejandro Jodorowsky – Svatá hora (1973)
  • 7. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci
  • – rež. Peter Greenaway – Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec (1989)
  • 8. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Alfred Hitchcock – Vertigo (1958)
  • 9. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Krzysztof Kieślowski – Tři barvy: Modrá (1993)
  • 10. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Wes Anderson – Grandhotel Budapešť (2014)
  • 11. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Gaspar Noé – Vejdi do prázdna (2009)
  • 12. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Spike Jonze – Ona (2013)
  • 13. Analýza konkrétního filmového díla a princip využití teorie barev v jeho narativní nebo obrazové konstrukci – rež. Jean-Luc Godard – Pohrdání (1963)
Výukové metody
přednášky, semináře, analýzy, diskuse, prezentace, projekce, domácí cvičení
Metody hodnocení
Praktická písemná analýza vybraného audiovizuálního díla v intencích teorie barev.
Vytvoření storyboardu audiovizuálního díla, které je vázáno svým obsahem na teorii barev.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/ARTAVTBK41