UBKVKKNK05 Social Communication and Media 1

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Anna Novotná, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Kamil Matula, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Anna Novotná, Ph.D.
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava
Prerequisites
Course is available to all students.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The main objective of the course is to broaden the students' knowledge in the field of psychological aspects of communication and to build on the knowledge in terms of social communication. Furthermore, the subject will focus on media and mass communication with their possibilities and problems. These will be linked to the issue of media literacy. At the end of the course we will focus on trends in society. The seminar will be divided between concepts interfering with proper communication, security issues and violence in the media, and the practical principles of media literacy.
Learning outcomes
After completing the course, the student will be able to:
- name the issues of social communication and media;
- demonstrate skills related to media literacy;
Syllabus
  • Syllabus of the subject:

    1.-2. Psychological aspects of communication
    3.-4. Media communication, mass communication, elements, laws
    5.-6. Models of communication process
    7.-8. Typology of communication processes
    9.-10. Media Literacy
    11.-12. Communication in virtual reality, gamming and multitasking
Literature
    required literature
  • VONDRUŠKA, Vlastimil. O svobodě myšlení. Vydání první. Brno: MOBA, 2021. 372 stran. ISBN 978-80-243-9457-2.
  • NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: průvodce postpravdivým světem. První vydání. Praha: Grada, 2018. 189 stran. ISBN 978-80-271-0716-2.
  • ALVAROVÁ, Alexandra. Průmysl lži: propaganda, konspirace a dezinformační válka. 3., rozšířené vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2022. 308 stran. ISBN 978-80-7684-056-0.
    recommended literature
  • ATHERTON, Julie. Strategie sociálních médií: praktický průvodce tvorbou marketingové strategie pro sociální média. Překlad Martin Bednarski. 1. vydání. V Brně: Lingea, 2022. 268 stran. ISBN 978-80-7508-715-7.
  • ŠAFÁŘOVÁ, Kateřina. Mediální vzdělávání na středních odborných školách a učilištích. Praha: Člověk v tísni, 2021. 51 stran. ISBN 978-80-7591-049-3. Dostupný z: https://www.jsns.cz/nove/projekty/medialni-vzdelavani/materialy/mv_publikace_pro_sos_sou.pdf
  • ROZEHNAL, Aleš. Média, etika a právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2022. 342 stran. ISBN 978-80-7380-884-6.
  • NUTIL, Petr. Jak neztratit rozum v nerozumné době: o falešných představách, iluzích a předsudcích. První vydání. Praha: Grada, 2020. 192 stran. ISBN 978-80-271-1796-3.
  • KOUKOLÍK, František. Sociálně úspěšní psychopati, aneb, Vzpoura deprivantů 1996-2020. První vydání. Praha: Galén, [2020], ©2020. 217 stran. ISBN 978-80-7492-473-6.
  • KOUKOLÍK, František. Bulšit: o žvanění v organizacích, médiích, politice a vědě. První vydání. Praha: Galén, [2021], ©2021. 139 stran. ISBN 978-80-7492-558-0.
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Monological (reading, lecture, briefing)
Regularly assigned and evaluated home tasks.
Assessment methods
Grade
Assignments
Oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 16 hod/sem.
Teacher's information
There is electronic course prepared ISSU.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2024/UBKVKKNK05