FVP:PV24TP039 Sociology of Childhood and Chi - Course Information
PV24TP039 Sociology of Childhood and Child
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Prerequisites
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Activity in teaching: The student is expected to actively participate in teaching, especially participation in discussions, presentation of the given topic from the given field, work with foreign studies from the given field and the fulfillment of ongoing tasks assigned in the seminar, including professional studies literature. Oral exam: during the exam, the student demonstrates an understanding of the topics, can inductively formulate consistent conclusions, or formulate new hypotheses deductively. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Course objectives
- Student získá základní znalosti o disciplíně, která se zabývá sociálním postavením, rolí a problémy dětí, jejich postavením v sociálních skupinách, a to v souvislosti se skutečností jakou významnou součástí je etapa dětství v rámci celého životního cyklu člověka. Zvláštní důraz je zde kladen na charakteristiku proměn věkových a sociálních kategorií dětí a mládeže, jejich socializací a současným sociálním problémům. Student prokáže porozumění základním termínům, teoriím, kategoriím a procesům z oblasti sociologie dětství, jakými jsou zejména sociologie dítěte, sociologie mládeže, sociologie výchovy, sociální prostředí, sociální vztahy, sociální komunikace apod. Student se taktéž zorientuje v základních metodách a technikách sociologického výzkumu. Získané znalosti z oblasti sociologie dětství bude student schopen systematicky a konzistentně dále zprostředkovávat.
- Syllabus
- 1. Životní cyklus, etapy života v sociologickém pohledu (dětství, mládí, dospělost, stáří). Jedinec a jeho životní dráha. 2. Sociální kontext dětství (popis sociální situace). Teoretická východiska sociologie dětství. Dětství jako sociální jev. Podoby dětství. Dětství jako sociální entita. 3. Dětství a, faktory formování osobnosti dítěte (rodina, škola, vrstevnická skupina, volný čas). Vrůstání do světa dvou pohlaví. Dopady sociální izolace. Genderové role. 4. Sociální pospolitost. Sociální skupina (vymezení, znaky, druhy). 5. Základní sociální instituce: Škola jako sociální organismus. Škola socializačním činitelem, vybrané problémy pohledu sociologie na tuto instituci. Volnočasové organizace. 6. Sociologie výchovy a školy. Vymezení. Vývoj sociologických přístupů. Celospolečenské kontexty výchovy a vzdělávání. 7. Mládež jako specifická sociální skupina (sociologické chápání mládeže, její struktura, generace, problémové skupiny). Mládež a systém heterosexuálních vztahů (sexuální chování, láska, volba partnera a zakládání vlastní rodiny). Hodnotová orientace mládeže. 8. Aktuální problémy mládeže (nezaměstnanost mládeže, studium okrajových - marginálních skupin mládeže ). Předsudky a diskriminace (rasismus, sexismus, ageismus). 9. Společenské vztahy (vymezení, typy, 3 složky). Sociální kontrola (formální a neformální). 10. Společenský styk (vymezení, typy, 3 stránky). Sociální komunikace (komunikační akt, komunikační kanály, druhy sociální komunikace, verbální a neverbální komunikace, techniky aktivního naslouchání). 11. Ohrožené děti a systém podpory, pomoci, péče. Participace dítěte v SPOD. 12. Rodina jako důležitý činitel socializace dítěte. Rozpad hranic rodinného systému a dopady na děti a dospívající. 13. Socializace, druhy, formy, činitelé. Zanedbaná socializace. 14. Sociologický výzkum. Metody a techniky. Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Etické aspekty výzkumu.
- Literature
- required literature
- Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
- KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3. info
- MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. info
- RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0. info
- ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
- GABRIEL, N. The Sociology of Early Childhood. Critical Perspective. SAGE Publications Ltd. 2017. ISBN-10: 1446272982 / ISBN-13: 978-1446272985.
- KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
- KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
- KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
- recommended literature
- HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 8073300826.
- Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
- Martin Kaleja a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9. URL info
- SIROVÁTKA, T., HORA, O. (eds.). Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5. info
- Assessment methods
- zápočet a ústní zkouška PS: docházka na semináře, aktivní účast ve výuce, písemné zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace na semináři, ověření znalostí (povinná literatura, obsah seminářů)
zápočet a ústní zkouškaKS: splnění korespondenčních úkolů zkouška: z povinné literatury a přednášek - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/PV24TP039