USPQP018 Znakový jazyk I

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
0/26/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Alena Hendrychová (seminar tutor)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Vyučující/lektor umožní studentům získat základní znalosti týkající se problematiky osob se sluchovým postižením a popíše komunikační systémy osob se sluchovým postižením v České republice, což povede k lepší orientaci studentů v kultuře Neslyšících. Seznámí je se základní terminologií, legislativními opatřeními a vysvětlí výrazné odlišnosti potřeb v komunikaci osob se sluchovým postižením. Součástí výuky je přímá komunikace v českém znakovém jazyce. Studenti si osvojí základní pozice rukou, naučí se jednotlivé znaky, postupně budou rozvíjet vlastní znakovou zásobu.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením
- student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením
- student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením
- student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením
Odborné dovednosti:
- student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života
- student umí používat znaky doporučené znakové zásoby
- student umí používat klasifikátory a specifické znaky
- student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně komunikovat v rámci dané znakové zásoby
- student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do studia, základní pojmy
  • 2. Typologie osob se sluchovým postižením
  • 3. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
  • 4. Znakové pozice, první znaky, obouruční prstová abeceda, znakový jazyk vs. mluvený jazyk, gesto vs. znak
  • 5. Manuální a nemanuální složka znaků
  • 6.-10. Základní slovní zásoba, podstatná jména, slovesa
  • 11. Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením
  • 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením, exkurze
Literature
    required literature
  • LANGER, J. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3746-0.
  • MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
  • PEŠKOVÁ, K. Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících. Praha: Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené - Jazykové centrum Ulita, 2011. ISBN 978-80-87526-00-2.
  • RŮŽIČKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč: společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče. Praha: Septima, 2012. ISBN 978-80-7216-302-1.
  • ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk pro studenty se speciálními potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-962-9.
    recommended literature
  • CÉZOVÁ, V. Jsem jedno [ucho] 2020. Praha: Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, 2020. ISBN 978-80-270-8182-0.
  • FALTÍNOVÁ, R. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-32-7.
  • KRONUSOVÁ, M. Možnosti poskytování tlumočnických služeb pro neslyšící. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-12-9.
  • LEIGH, I. W., ANDREWS, J. F. Deaf People and Society: Psychological, Sociological, and Educational Perspectives. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-90814-7.
  • VYSUČEK, P. Specifické znaky v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-24-2.
    not specified
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
  • PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.
  • REDLICH, K. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.
  • SKÁKALOVÁ, T. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. ISBN 978-80-7435-628-5.
  • VOJTECHOVSKÝ, R. Úvod do kultúry a sveta Nepočujúcich. Bratislava: Myslím - centrum kultúry Nepočujúcich, 2011. ISBN 978-80-970601-0-7.
  • PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Základy znakového jazyka. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aktivní účast v hodinách (min 80% docházky), teoretický písemný zápočtový test (úspěšné splnění dle hodnotících indikátorů je podmínkou k ústnímu rozhovoru), rozhovor s lektorem v českém znakovém jazyce, vlastní vyprávění.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.