USPQP023 Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy II

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Studenti si rozšíří znalost výrazových prostředků - anglické terminologie ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o anglické terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti anglické terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student prohloubí své znalosti o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- student zkvalitní své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v anglickém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce
Odborné dovednosti:
- student si zdokonalí porozumění anglickému jazyku
- student si dále prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- student rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
Obecné způsobilosti:
- student si rozšíří povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích
  • 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích, koordinovaná rehabilitace, komparace
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích
Literature
    required literature
  • HEWARD, W. L., ALBER-MORGAN, S. H., KONRAD, M. Exceptional Children: An Introduction to Special Education. Boston: Pearson, 2018. ISBN 978-0-13-402711-1.
  • KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. London: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4739-0454-5.
  • PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. A. The Educator‘s Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-7812-9.
  • REYNOLDS, C. R., VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults Disabilities and Other Exceptional Individuals. Hoboken: Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0-470-94940-5
    recommended literature
  • BOWEN, C. Children's Speech Sound Disorders. Hoboken: Wiley Blackwell: 2015. ISBN 978-1-118-63402-8.
  • FRIEND, M., BURSUCK, W. D. Including Students with Special Needs: A Practical Guide for Classroom Teachers. Boston: Pearson, 2019. ISBN 978-0-13-475409-3.
  • MCLEOD, S., BAKER, E. Children‘s Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-132-75596-2.
  • MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders: A Neuroanatomical and Functional Neurological Approach. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-0-470-02567-3.
  • RIMM, S. B., SIEGLE, D., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented, Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-382710-1.
    not specified
  • FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526290-8.
  • HEHIR, T. New Directions in Special Education: Eliminating Ableism in Policy and Practice. Cambridge, MA: Harvard Education Press: 2005. ISBN 978-1-89179-262-5.
  • LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Maidenhead: Open University Press, 2004. ISBN 978-0-335-21405-3.
  • MACBLAIN, S., LONG, L. a DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion: Child-centred Perspectives, London: SAGE, 2015. ISBN 978-1-44629-843-5.
  • MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526270-0.
  • KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Vstupní jazyková úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningu je podmínkou udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.