USPQP028 Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků s mentálním postižením, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností. Pozornost bude věnována vybraným speciálněpedagogickým diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci poradenství a edukačního procesu u žáků s mentálním postižením. Důraz bude kladen na speciálně pedagogickou diagnostiku školní zralosti v rámci týmové spolupráce s dalšími poradenskými pracovníky (speciálně pedagogické centrum, pedagogicko-psychologická poradna), speciálněpedagogickou diagnostiku v edukačním procesu se stanovením prognózy dalšího vzdělávání.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí vyjmenovat metody, principy a obsah psychopedické diagnostiky
- student umí popsat fáze psychopedické diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka s mentálním postižením
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka s mentálním postižením
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod v edukačním procesu s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáka s mentálním postižením
- student umí vysvětlit dopad jednotlivých stupňů mentálního postižení na proces učení
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z mentálního postižení ve vztahu k edukačnímu procesu
- student umí definovat obtíže žáků v edukačním procesu, které souvisí se stupněm mentálního postižení, charakterizovat specifické projevy, umět nastavit metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při edukaci
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické diagnostiky psychopedické u žáků s mentálním postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracovávání návrhů na jejich vzdělávání dle stupně mentálního postižení v inkluzivním a segregovaném systému vzdělávání
- student umí vysvětlit význam speciálněpedagogické diagnostiky psychopedické pro nastavení správného obsahu vzdělávání dle platných rámcových vzdělávacích programů, na základě využití dlouhodobého diagnostického procesu umět udělat prognózu vývoje edukace žáka s mentálním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogická diagnostiku psychopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence v edukačním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro edukaci žáků s mentálním postižením
- student umí iniciovat depistážní činnosti zaměřené na děti a žáky s opožděným psychomotorickým vývojem
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníků školy s důrazem na specifika edukace žáků s mentálním postižením
- student umí navrhovat metody a formy práce pro žáky s mentálním postižením a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona se zaměřením na práci s žáky s mentálním postižením
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické metody a intervence u žáků s mentálním postižením
Obecné způsobilosti:
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení,
- student je schopen konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student je schopen poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně s mentálním postižením ve spolupráci a v návaznosti na jiné obory
Syllabus (in Czech)
  • 1. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, teoretická východiska
  • 2. Aplikace metod speciálně pedagogické diagnostiky psychopedické u dětí, žáků ve vztahu ke stupni mentálního postižení
  • 3. Obecné a speciální metody psychopedické diagnostiky
  • 4. Obsahová rovina speciálněpedagogické diagnostiky psychopedické, aplikace v příkladech z praxe studentů
  • 4. Dopady mentálního postižení v souvislostech s edukačním procesem žáka
  • 5. Analýza diagnostických závěrů pro účely stanovení podpůrných opatření pro žáka s mentálním postižením
  • 6. Speciálněpedagogická diagnostika žáka s mentálním postižením
  • 7. Specifika speciálněpedagogické diagnostiky ve vztahu ke stupni mentálního postižení
  • 8. Diagnostické kompetence školního speciálního pedagoga, speciálního pedagoga v poradenském zařízení (speciálně pedagogické centrum, pedagogicko-psychologická poradna)
  • 9. Průběh diagnostického procesu ve škole
  • 10. Školní poradenské pracoviště, školská poradenská zařízení
  • 11. Legislativní rámec pro žáky s mentálním postižením
  • 12. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním postižením
Literature
    required literature
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    recommended literature
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
  • LACEY, P., ASHDOWN, R., JONES, P., LAWSON, H., PIPE, M. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-70998-9.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
    not specified
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-42-1.
  • OPATŘILOVÁ, D. ed. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-629-1.
  • VÍTKOVÁ, M., BARTOŇOVÁ, M. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aplikace diagnostického postupu u zvoleného žáka s mentálním postižením a vytvoření prezentace postupu diagnostického procesu (s využitím pedagogické praxe ve škole pro žáky s mentálním postižením).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.