USPQP038 Poradenství a intervence žákům se SVP I

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
0/26/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Předmět je zaměřen na rozšiřování a prohlubování speciálně-pedagogických kompetencí ke zlepšení efektivity procesu učení u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami za účelem vyrovnání vzdělávacích deficitů souvisejících také s výpadkem prezenční výuky vlivem COVID-19. Studenti budou seznámeni s procesem individualizace vzdělávacích cílů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozornost bude věnována individuálnímu přístupu při intervenci, uplatňování doporučených výukových metod a přípravě vhodných učebních materiálů. Důraz bude kladen na proces spolupráce se školou a rodinou při intervenci.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvováním předmětu student/ka získá:
Odborné znalosti:
− charakterizuje proměnné ovlivňující proces učení
− popíše speciálně pedagogické jevy a procesy
− objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám osob s postižením a znevýhodněním v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
Odborné dovednosti
− orientuje se v základních principech pedagogické komunikace a modifikuje podmínky komunikačního kontextu
− aplikuje vhodné komunikační strategie a přístupy v rámci spolupráce při intervenci žáků
− dokáže aplikovat metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti
− dokáže díky systematickému pozorování analyzovat a zaznamenat podmínky a faktory edukační reality
− je schopen analýzy a komparace zjištěných údajů z reality s teoretickými poznatky
− je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
− dokáže se samostatně a odpovědně rozhodovat na základě rámcového zadání
− konstruktivně spolupracovat při řešení speciálně pedagogických problémů s dalšími odborníky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Mapování učebního stylu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, principy individuální výuky při intervenci.
  • 2. Spolupráce se školou a rodinou při intervenci, organizace intervence, příprava na intervenci.
  • 3. Intervence žáků, analýza, reflexe.
  • 4. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 5. Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 6. Práce s neprospěchem a učební strategií žáka.
  • 7. Mapování učebního stylu žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. 8. Principy individuální výuky při intervenci.
  • 9. Individualizované formy práce při intervenci.
  • 10. Spolupráce s učitelem při plánování obsahu intervence.
  • 11. Spolupráce s rodiči při intervenci.
  • 12. Organizace intervence.
  • 13. Příprava na intervenci.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, M., MAGEROVÁ, J., PIPEKOVÁ, J., ŘEHULKA, E., VIKTORIN, J. a VÍTKOVÁ, M. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-8
  • BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A. a VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • MRÁZKOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání pohledem vedení škol a školních speciálních pedagogů. Praha: Univerzita Karlova, 2020. ISBN 978-80-7603-238-5.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K. a ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
  • ZILCHER, L. a SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
    recommended literature
  • ADAMUS, P., ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. a FRANIOK, P. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7.
  • BARTOŇOVÁ, M. a VÍTKOVÁ, M. Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9584-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D. a VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-
  • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • VALENTA, M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
  • VIKTORIN, J. Inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách: výzkumný projekt. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9076-7.
    not specified
  • KUCHARSKÁ, A., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Metodika práce školního speciálního pedagoga zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014.
  • KUCHARSKÁ, A., POKORNÁ, D., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Třístupňový model péče (3MP) ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014.
  • ROBERTS, W. R. Working with kids who bully: New perspectives on prevention and intervention. Thousand Oaks, California: Corwin, 2017. ISBN 978-1-5063-3387-8.
  • SVOBODA, J. a JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
  • VIKTORIN, J. Přístup k rozvoji percepčně-motorických funkcí u žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách. Opava: Slezská univerzita, 2020. ISBN 978-80-7510-424-3.
Teaching methods (in Czech)
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Assessment methods (in Czech)
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře. Dále student absolvuje individuální intervence žáků, vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou udělení zápočtu. Obsahová struktura portfolia: individuální plán intervence žáka, přípravy na intervenci, popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů při intervenci, analýza a reflexe výsledků intervencí a kazuistiku žáka.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.