USPQP021 Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy I

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální anglickou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v anglickém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v anglicky mluvících zemí, a především realizace péče o osoby se zdravotním postižením a jejich edukace.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o anglickou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student získá základní přehled o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student popíše anglicky speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí a v České republice
- student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění anglickému jazyku Obecné způsobilosti
- student si rozšíří povědomí o edukačních procesech v jiných zemích
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky
  • 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie
  • 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení
  • 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích
Literature
    required literature
  • HEWARD, W. L., ALBER-MORGAN, S. H., KONRAD, M. Exceptional Children: An Introduction to Special Education. Boston: Pearson, 2018. ISBN 978-0-13-402711-1.
  • KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. London: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4739-0454-5.
  • PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. A. The Educator‘s Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-7812-9.
  • REYNOLDS, C. R., VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults Disabilities and Other Exceptional Individuals. Hoboken: Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0-470-94940-5
    recommended literature
  • BOWEN, C. Children's Speech Sound Disorders. Hoboken: Wiley Blackwell: 2015. ISBN 978-1-118-63402-8.
  • FRIEND, M., BURSUCK, W. D. Including Students with Special Needs: A Practical Guide for Classroom Teachers. Boston: Pearson, 2019. ISBN 978-0-13-475409-3.
  • MCLEOD, S., BAKER, E. Children‘s Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-132-75596-2.
  • MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders: A Neuroanatomical and Functional Neurological Approach. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-0-470-02567-3.
  • RIMM, S. B., SIEGLE, D., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented, Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-382710-1.
    not specified
  • FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526290-8.
  • HEHIR, T. New Directions in Special Education: Eliminating Ableism in Policy and Practice. Cambridge, MA: Harvard Education Press: 2005. ISBN 978-1-89179-262-5.
  • LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Maidenhead: Open University Press, 2004. ISBN 978-0-335-21405-3.
  • MACBLAIN, S., LONG, L. a DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion: Child-centred Perspectives, London: SAGE, 2015. ISBN 978-1-44629-843-5.
  • MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526270-0.
  • KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Vstupní jazyková úroveň B1 podle společného evropského referenčního rámce. Splnění všech úkolů v e-learningu je podmínkou udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.